جمعه دهم فروردین ماه

دلایل عدم توفیق جهانبخش در برایتون؟

علیرضا جهان بخش در سالهای نخست حضورش در تیمهای الکمار و نایمخن هلند درخشش چشمگیری داشت و به فوریت خود را در سطوح بالای فوتبال ظریف و آکادمیک هلند مطرح کرد .

علیرضا در این ایام هم‌ علیرغم جوانی و تجربه کم، مورد توجه کی روش قرار گرفت و در تیم ملی جای ثابتی برای خود دست و پا کرد.
در آن ایام حتی خوشبینانه ترین افراد هم باور نداشتند که جهانبخش با انجام چند بازی در آلکمار ،مورد توجه تیمهای آژاکس و آیندهوون قرار گیرد.
گلهای زیبا و پاسهای طلایی او که عمدتا از راست به صورت مواج و کوتاه صادر می شد،نظر هواداران آلکمار را به خود جلب کرده بود.او در این ایام‌ ستاره تیمش محسوب می شد و برگ برنده مربیان تیم هلندی بود.
استمرار این موفقیت ها و جوانی علیرضا رفته رفته ابعادی فراتر از فوتبال هلند پیدا کرد و موج پیشنهادات از فوتبال انگلیس ،آلمان و روسیه و بلژیک به باشگاه الکمار رسید.
لستر سیتی و برایتون انگلیس دو پیشنهاد جذاب ارائه دادند و علیرضا پس از اخذ رضایت از مدیران باشگاه آلکمار و مذاکره با امیر هاشمی مقدم (مدیر برنامه) و مهدی مهدوی کیا به عقد قرار داد سه ساله به برایتون پیوست و..
سال ۲۰۱۹ علیرغم‌پیشداوریها .سال خوبی برای پسر خوش تیپ و خوش اخلاق ایران نبود.
نیمکت نشینی ابتدایی در چند مسابقه اگر چه باور پذیر بود ،اما مصدومیت طولانی او را از میادین دور کرد .
او چندی پیش جدا از این مسائل به یک نکته فنی هم اشاره داشت که بسیار قابل تامل است.
او در مصاحبه ای گفته بود ،مربیان ما از شیوه ای استفاده می کنند ،که در آن وینگر ها جای پیشرفت ندارند و اساس حرکات تیمی بر پایه نفوذ وینگر ها از جناحین استوار نیست.
البته مربی برایتون یک بار از جهانبخش خواسته بود تا به عنوان مدافع راست در تمرینات شرکت کند که خیلی هم مورد استقبال او قرار نگرفته بود!
شاید گل زیبای جهانبخش با آن حرکت آکروباتیک به چلسی را بتوان تولدی دوباره برای فوتبالیست جوان ایرانی قلمداد کرد.
این گل که در جمع بهترین گلهای ماه انگلیس جای گرفت، توجه همه را برانگیخت و روزهای بهتری برای او نوید داد.
بر این باوریم که جهانبخش پس از گذشت یک فصل از حضورش در انگلیس بخوبی با شرایط اقلیمی و بافت فوتبال این کشور آشنا شده و پیوندی اصولی با بازیکنان و مربیان برایتون ایجاد کرده است.
این تجربه گرانبها و آشنایی با زبان انگلیسی کمک حال او خواهد بود ،تا خود را هر چه زودتر به مدارج بالای آمادگی ذهنی و جسمی برساند و توانایی خود را به رخ بکشد.