پنجشنبه نهم فروردین ماه

ربطی:طرح باید قابل اجرا باشد

عارف ربطی گفت: ارائه طرح و پیشنهادات به فدراسیون کشتی باید قابلیت برنامه ریزی و اجرا داشته باشد.

عارف ربطی دبیر اسبق فدراسیون کشتی اظهار کرد: فدراسیون کشتی به دنبال تدوین سند طرح توسعه کشتی کشور با استفاده از نظرات کارشناسان و افراد خبره است اما کسانی که نظرات و طرح های خود را به فدراسیون ارائه می دهند بهتر است آن را به به صورت مکتوب ارائه کنند و باید قابلیت اجرا و برنامه ریزی را نیز داشته باشد. البته فدراسیون برای تدوین سند طرح توسعه کشتی نیاز به یک کارگروه و یا کمیته مستقل دارد که در آنجا بتوانند برای آینده کشتی کشور برنامه ریزی کنند تا وقت رئیس فدراسیون کشتی برای انجام کارهای اجرایی بیشتر شود.

وی در مورد اینکه چه پیشنهاداتی برای پیشبرد اهداف کشتی دارد تصریح کرد: فدراسیون کشتی باید تقسیم کار کند و برخی از برنامه های خود را بر عهده هیأت های کشتی استان قرار دهد بعنوان مثال اگر مسابقات یا اردویی قرار است برگزار شود به استان ها بدهد و اگر برگزاری کلاس و یا دوره ای را در دستور کار دارد، باید بر عهده استان ها بگذارد.

ربطی ادامه داد: البته کار نباید به صورت تحمیلی باشد بلکه باید خود هیأت ها برای انجام کار پا پیش بگذارند و فدراسیون باید  به هیأت هایی که متقاضی این کار هستند این فرصت را بدهد. این کار باعث می شود تا بار مالی از دوش فدراسیون برداشته شود، کار آن هیأت نیز دیده شده و اگر منفعت مالی نیز داشت برای آن هیأت باشد. اگر این اتفاق بیافتد هیأت کشتی با درآمدزایی که انجام می دهد نسبت به ارتقاء و گسترش کشتی در استان خود حرکت خواهد کرد. اگر به هیأت ها انگیزه بیشتری بدهیم قطعا کار بیشتری نیز در استان ها انجام می شود و این در نهایت به نفع کشتی کشور خواهد بود.

وی در مورد برگزاری رقابت های لیگ گفت: به نظرم در این زمینه فدراسیون باید ناظر باشد و باشگاه ها برگزار کننده باشند، در حال حاضر می بینیم که هیأت های کشتی استان در شرایطی که پول ندارند تیم داری می کنند که این کار را اشتباه می دانم و معتقدم که باید باشگاه ها در لیگ حضور پیدا کنند.

دبیر اسبق فدراسیون در مورد برگزاری اردوهای تیم های ملی اظهار داشت: به نظرم ورزشکار باید در استان خود آماده شود و برگزاری اردوهای بلندمدت که از سوی فدراسیون برگزار می شود، به ضرر آن ها است، چرا که کشتی گیران و مربیان را خسته می کند و باعث می شود که انگیزه شان از دست برود، ضمن اینکه در حالی که شرایط اقتصادی خوبی بر کشور حکم فرما نیست، هزینه اضافی را بر گردن فدراسیون کشتی گذاشته و اداره کردن کار را سخت می کند.

وی در مورد رده ی سنی پایه تصریح کرد: اگر بخواهیم موفق شویم باید از سازندگی شروع کنیم اما در حال حاضر همه نتیجه می خواهند. ما باید در کشتی نوجوانان ایجاد انگیزه کنیم و از پایین به بالا کار کنیم و برای اینکار فدراسیون باید در اعزام به برخی از تورنمنت ها و برگزاری بیش از حد اردوها تجدید نظر کند و هزینه های آن را در اختیار سازندگی و توجه به مربیان سازنده و هیأت های کشتی قرار دهد.

ربطی ادامه داد: باید تشویق و ایجاد انگیزه در رده ی سنی پایه برای همه باشد و فقط فرد اول را نبینیم چراکه شاید نفر دهم، بتواند در سال های آینده موفق تر عمل کند و برگزاری مسابقه کارساز نیست.

وی در مورد توجه به مربیان سازنده گفت: مربیان سازنده باید دیده شوند و بهترین کار این است که نتیجه کار آن ها را در مسابقات قهرمانی کشور و یا انتخابی تیم ملی ببینیم و اگر کشتی گیرانشان توانستند صاحب مقام شوند و یا به تیم ملی راه یافتند، پاداشی را برای مربی سازنده آن ها درنظر بگیریم و اینکار قطعا ایجاد انگیزه خواهد کرد تا سازندگی بیشتر انجام شود.

ربطی در مورد مدیریت هزینه فدراسیون اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی ارز، بودجه کشتی کفاف کار را نمی دهد و باید از نظر مالی مدیریت خوبی بعمل آید. بعنوان مثال نباید در حالی که بیش از یکسال مانده تا المپیک، اردو گذاشت و هزینه بی مورد کرد. باید بدانیم کجا هزینه کنیم تا کار به خوبی انجام شود.

دبیر اسبق فدراسیون در مورد چگونگی بکار گیری افراد در بخش های مختلف فدراسیون کشتی گفت: به نظرم در اینجا فدراسیون به یک کارگروه و یا کمیته ای با حضور افراد خبره و کارکشته در کشتی به نام کارگروه گزینش نیاز دارد، تا اگر قرار شد شخصی را برای بخش های مختلف فدراسیون درنظر بگیرند آن فرد سابقه انجام آن کار و بهترین کارایی را داشته باشد. این کار باعث می شود که فرصت ها از دست نرود و برنامه ها به خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: در فدراسیون باید شایسته سالاری در کار باشد و مدیریت در کار اجرایی حرف اول را می زند و باید از کسانی در کار اجرایی استفاده شود که بتوانند کار را پیش ببرند.

ربطی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است کار پیش برود باید حرف ها به صورت شفاف زده شود و کار دست یک نفر نباشد. امام صادق (ع) می گوید محبوب ترین برادرانم نزد من، کسی است که عیب هایم را به من هدیه کند و با توجه به این سخن گرانبها نباید از انتقاد ناراحت شویم و خرد جمعی را در دستور کار قرار دهیم. البته انتقادی درست است که راهکاری در پی آن باشد وگرنه تخریب محسوب می شود. در کار باید اخلاص داشته و خدمتگزار باشیم و اگر نیت برای رضای خدا باشد، خدا هم قطعا کمک خواهد کرد.