چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه
گفت و گو با مربی جالب والیبال جهان؛

ویتال هاینن: از واکسین کووید 19 ترس ندارم

ویتال هاینن  مربی بلژیکی والیبال از آدمهای جالب دنیای توپ و تور است مردی که از گمنامی و آنالیزوری روی نیمکت یکی از قدرتمند ترین تیم های دنیا نشست و در مهمترین لیگ های دنیا در لهستان و ایتالیا مربیگری کرد. Grzegorz Wojnarowski کارشناس خبری ارزشی لهستان با وی گفت و گویی انجام داده است که توسط همکار عزیزمان رحیم رحیم زاده ترجمه شده است.

ویتال هاینن  مربی بلژیکی والیبال از آدمهای جالب دنیای توپ و تور است مردی که از گمنامی و آنالیزوری روی نیمکت یکی از قدرتمند ترین تیم های دنیا نشست و در مهمترین لیگ های دنیا در لهستان و ایتالیا مربیگری کرد. Grzegorz Wojnarowski کارشناس خبری ارزشی لهستان با وی گفت و گویی انجام داده است که توسط همکار عزیزمان رحیم رحیم زاده ترجمه شده است.


ویتال می گوید: سال ۲۰۲۰ درس مهمی بود.باید یاد بگیریم تا منتظر  امور غیر منتظره باشیم.من در برابر جامعه ای که در آن زندگی می کنم ، وظیفه دارم . واکسن تزریق کنم.خطر آن کم و مزایای آن بسیار زیاد هستند.
 

 
سوال - آیا با به پایان آمدن سال ۲۰۲۰ خیالتان راحت است؟

پاسخ  - ویتال هاینن ، مربی تیم والیبال لهستان و باشگاه ایتالیایی Sir Safety Conad Perugia- ضرب المثلی است که می گوید  "ممکن است هر روز عالی نباشد ، اما مهم این است که قدردان هر روز زندگی مان باشیم." به اعتقاد من ما می توانیم این را به سالها نیز مرتبط کنیم. شاید سال ۲۰۲۰ بهترین سال زندگی ما نبود ، اما مطمئناً ما می توانیم از آن چیزی بیرون بیاوریم که در آینده به ما کمک کند. به عنوان مثال ، قدردان آزادی هایی خواهیم بود که بما عطا شده اند.

سوال - وقتی تقریباً 12 ماه پیش صحبت(مصاحبه) کردیم ، شما گفتید که ۲۰۱۹ شلوغ ترین سال زندگی شما بود …
پاسخ - و سال ۲۰۲۰ کمترین مشغله را نشان داد. انتظار داشتم حتی زیادتر از سال قبل کارهای بیشتری داشته باشم. هرگز فکر نمی کردم روزی مجبور باشم این همه روز در خانه بمانم. ابتدا از اواخر فوریه تا پایان ماه می . سپس در ماه نوامبر ،به کووید ۱۹ مبتلا شدم. و دوباره ، به مدت دو هفته ، جایی نرفتم. این یک درس مهم است - شما نمی توانید همه چیز را برنامه ریزی کنید ، باید یاد بگیرید که انتظار غیرمنتظره را داشته باشید. اتفاقاتی که ما غیرممکن می دانیم ممکن است رخ دهند. آنها در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتادند و به همین دلیل است که ما امسال را برای مدت طولانی به یاد خواهیم آورد.
سوال - سال قبل لحظات سخت زیادی را برای شما داشته است؟
پاسخ -نه. مسابقات به تعویق افتاده و لغو شده ، فصل  ناتمام تیم ملی نام این مسابقات نیست ، زیرا اتفاقات بسیار بدتری در جهان رخ داده است.
 سوال - گفتید کووید نوزده داشتید که دوران سختی بود.لطفا قدری توضیح دهید؟
پاسخ ـ سخت ترین قسمت فقط دانستن بیماری من بود. وقتی احساس میکنید خوب هستید و متوجه می شوید ویروسی دارید که باعث از بین رفتن نزدیک به دو میلیون نفر در سراسر جهان شده است ، بدون شک لحظه سختی است. من خوش شانس بودم که بیماری خیلی خفیف را پشت سر گذاشتم.
 سوال - چه مدت پس از بهبودی احساس کردید که ویروس هنوز بر بدن شما تاثیر می گذارد؟
پاسخ - من هنوز آن را حس می کنم. حدس می زنم فقط چند روز پیش بود که احساس کردم حالم قدری بهتره ، بعد از شش یا هفت هفته بالاخره سرفه ام قطع شد.کمی ضعیف تر از حالت قبل از بیماری ام هستم. اما این باعث نمی شد که پیاده روی روزانه من کوتاه تر شود. فقط کندتر شده. اینطور نیست که احساس کنم حالم خیلی بدتر شده ، اما نشانه هایی حس میکنم که باید مراقب خودم باشم. و من آنها را در نظر می گیرم - از خودتان مراقبت کنید ، زیرا COVID-19 مرضی است که با چند روز از بین نمی رود و مدت طولانی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
سوال - چگونه خانواده شما همزمان با شما به ویروس مبتلا شده اند؟
پاسخ - الان همه سالم هستند. دختر بزرگ من یک پزشک است ، او در بخش ویروس کرونا کار می کند. هنگامی که او پس از بیماری به کار خود بازگشت و آنها( محل کار وی) سطح آنتی بادی او را بررسی کردند ، تعداد زیادی از آنتی بادی ها را داشت و این شانس را دارد که دیگر به این زودی ها بیمار نمی شود.
سوال - آیا او واکسینه( واکسن تزریق کرده) شده است؟
 پاسخ - نه ، اگرچه در هلند ، جایی که دختر و همسرم که به عنوان پرستار کار می کنند ،  حتی، در بلژیک ، از افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند ایمن سازی با خدمات بهداشتی آغاز شده.
سوال - آیا امیدوارید که  پس از مراقبین بهداشتی و سالمندان، ورزشکاران حرفه ای از اولین گروه هایی باشند که واکسینه می شوند؟
پاسخ - اگر قرار باشد ما ورزشکاران به نوعی اولویت بگیریم ، الان زمان آن نیست. من معتقدم که ابتدا باید پزشکان و پرستاران واکسینه شوند. در اواسط سال ، باید نوبت به ورزشکاران برسد ، اما بدون اولویت بندی آنها. اما بدیهی به نظر می رسد که کل تیم هایی که برای بازیهای المپیک توکیو ، به طور کلی همه کسانی که برای کار به آنجا می روند ، باید واکسینه شده به ژاپن بروند.
سوال -آ یا قصد دارید در اولین زمان ممکن واکسن بزنید؟
 
  
 
        پاسخ - اگر متقاعد شوم افرادی که بیش از من به آن نیاز دارند قبلاً واکسینه شده اند ، بله واکسن خواهم زد. من هیچ نگرانی ندارم ، واکسینه خواهم شد. نه تنها برای مراقبت از خود. تزریق واکسن وظیفه من در قبال جامعه ای است که در آن زندگی می کنم. خطرات آن کم و فواید آن بسیار زیاد است. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این واکسن کمک خواهد کرد تا دنیا به وضعیت عادی باز گردد. بنابراین ، اگر چنین فرصتی پیش بیاد ، باید آن را بپذیریم. در این مورد تردیدی ندارم.
سوال - با توجه به این که واکسن وجود دارد ، احتمالاً اکنون شما بیشتر بر این باور هستید که بازی های المپیک در توکیو برگزار خواهد شد.
پاسخ - هیچ وقت در مورد المپیک شک نکردم من هیچ سیگنالی دریافت نکردم که  بازیهای المپیک لغو خواهند شد و این نشانه خوبی است. واکسن ، سازماندهی این بازی ها را بسیار ایمن می کند.
سوال - آیا برنامه ای برای فصل بین المللی دارید؟ در زمانی که این همه عدم اطمینان و موقتی بودن در زندگی ما وجود دارد ، آیا برنامه ریزی منطقی بنظر می رسد؟
 
پاسخ - صرف نظر از شرایط ،در صورتی که عدم اطمینان وجود نداشته باشد. باید پایه هایی داشته باشیم که بتوانیم بر اساس آن ها برنامه ریزی نماییم ،  ما در لهستان و ژاپن مراکز تمرینی انتخاب کرده ایم ، لیستی از بازیکنان داریم که از بین آنها تیم را برای المپیک  انتخاب خواهیم کرد. با گذشت زمان ، ما بیشتر خواهیم دانست و تصمیمات بیشتری خواهیم گرفت. منتظر می مانیم تا ببینیم که بازی های لیگ چگونه به پایان می رسند ، و لیگ ملت ها چطور پیش می رود.
سوال - در لیگ های ملی ، چندین هفته است که بازی ها کاملاً روان پیش می روند ، هرچند ویروس کرونا باعث شده است که کارهای زیادی به موقع به انحام نرسند. نیکولا گربیچ Nikola Grbić  ، مربی تیم زاکسا کدژرژین کوژله ZAKSA Kędzierzyn-Koźle شکایت دارد که تیمش باید در ماه ژانویه درعرض۲۲ روز بایستی ۱۱ بازی انجام دهد. تیم های ایتالیایی نیز مشکلات مشابهی دارند؟
 
پاسخ - بلی ۸ بازی در ۱۸  روز و این ماراتن دو روز پس از بازگشت بازیکنان از کرونا ویروس به تمرینات آغاز شد. این فصل بازی ها یک فصل معمولی نیست .پر است از چالش های غیر معمول.اما به نظر من جامعه ورزشی ما مسئولیت جهانی دارد که نشان دهد یک اتفاق در حال انجام است.وقتی ما مجبوریم ۱۰ مسابقه را در طی ۲۰ روز و بدون تمرین برگزار کنیم ، آسان نیست.این را می توان در سطح جلسات مشاهده کرد. بهر صورت ما باید بازی کنیم . با بازی نکردن نمی شود به الگوی خوبی بدل شد.
         سوال - برای سال ۲۰۲۱ چه آرزویی داری؟
       پاسخ - سلامتی. هر سال همین کار را تکرار می کنم - اگر سلامتی من خوب باشد برای بقیه کار خواهم کرد.
 
سوال - آرزوی شما برای جامعه والیبال لهستان چیست؟
پاسخ - همان  کلام ،سلامتی همیشه حرف اول را می زند. خوشبختانه اوضاع بهتر خواهد شد ، ویروس کرونا بیشتر و بیشتر تحت کنترل قرار خواهد گرفت و ما سرانجام به سایر مسائلی که داریم باز خواهیم گشت. و دومین حرف، شادی است. من دوست دارم لهستانی ها را کمی شادتر کنم. به همین دلیل است که سعی خواهم کرد  به قول سه سال پیش خود عمل کنم و مدال المپیک را از توکیو بیاورم. اگر این امر موفقیت آمیز شود ، مدال خود را نگه نمی کنم. من همیشه آنها را به دیگری می دهم. لحظه ای که این آلبوم را به شخصی هدیه میکنم برای من زیباترین لحظه خواهد بود.