جمعه دهم فروردین ماه

داوران، خارج از کارگاه پنبه زنی!

والیبال بدون حاشیه و بدون برنامه به پیش نمی رود؛ حداقل در کشور ما اینگونه است اما در سایر کشورها اصل بر دوراندیشی و برنامه ریزی است و ما هم خواه یا ناخواه باید به این راه برویم.

یکم: درب لیگ روسیه به سختی مقابل بازیکنان بین المللی باز می شود، آنها فقط به سوپر ستاره های کشورهای مختلف اجازه ورود می دهند، روسیه که روزگاری قطب اول دنیا بود، رویکردی مشابه ایتالیایی به دنیای والیبال دارند جذب مربیان مطرح اروپایی به ویژه ایتالیا از جمله دی جورجی، بلغارستان کنستانتین اف و ... باعث شده تا سبک بازی این کشور از قدرتی صرف به تنوع و تاکتیک های مدرن و خلاقانه کشیده شود. آنها بعد از بازیکنانی چون ویلفردو لئون، گروزر و این بار یک بازیکن 201 سانتی متر لهستانی به نام باراتوش بندروز را برای زنیت کازان استخدام کرده است آنهم با یک میلیون دلار، چنین دستمزدی برای یک بازیکن جوان اعجاب برانگیز است، لهستان خودش بهترین لیگ های دنیا را دارد اما ستارگانش ترجیح می دهند در ایتالیا و روسیه به میدان بروند ما هم باید به این راه برویم و جوانانمان را راهی لیگ هایی چون روسیه سازیم، البته همینکه ستاره های جوان اسفندیار، کریمی، یلی، شریفی، معنوی نژاد طرف توجه تیم های خارجی قرار گرفته اند ارزش دارد اما فراموش نکنیم که حضور در دریای خروشان لیگ های روسیه و ایتالیا بازیکنان ما را به مرواریدهای درخشان تبدیل خواهد کرد.

دوم: اوضاع داوران والیبال کشور ما کمی تا قسمتی بهم ریخته است، با رفتن منوچهر پورحسن آشفتگی بیشتر شده است و اجماع کشتی بر سر این نکته که کدامیک از کانالها یا پیج ارشد و مرجع قضایای داوری است، خودنمایی می کند. در چنین اوضاعی به نظر می رسد که فدراسیون والیبال باید هرچه زودتر نسبت به تشکیل کمیته داوران اقدام کند. بازگشت پورحسن شاید بتواند آب رفته را به سوت به دستان والیبال بازگرداند اما اگر قرار باشد چرخه به دست داوران جوان اعم از خانم یا آقا بگردد. اول از همه باید به سلامت و صداقت افراد منتخب اهتمام ورزید که عرصه داوری ما دیگر تحمل حرف و حدیث ها و پنبه زنی ها را ندارد.

سوم: لیگ جهانی به کلی تعطیل و منتفی شد تا شاید وقتی دیگر... بدون تردید این تصمیم آری گراسا و همفکرانش، فدراسیون های ملی کشورها را با مشکلات و ابهامات جدیدی روبرو خواهد کرد ولی برای ما یک حُسن دارد و آن اینکه برای انتخاب سرمربی تیم ملی خیلی عجله نکنیم هرچند که با لغو لیگ جهانی بازیکنان جوان ما میدان بزرگی را برای بخت آزمایی از دست داده اند.