جمعه سی و یکم فروردین ماه

نوروزی: قانون انتخابی را سفت و محکم اجرا کنیم

برنامه های روی کار آمده در جلسه انستیتوی فدراسیون، کشتی را زنده نگه می دارد.

امید نوروزی قهرمان اسبق المپیک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری البرز ورزشی در خصوص تصمیمات اخیر فدراسیون کشتی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی گفت:در هر وزن 6 الی 10 کشتی گیر صاحب نام و آماده داریم که همه از مدعیان رسیدن به دوبنده تیم ملی هستند، اگر فدراسیون بتواند قانونمند و هدفمند عمل کند دیگر هیچ کشتی گیری حق این را پیدا نمی کند که پای خود را فراتر از مرزها گذاشته و در مسابقات بین المللی شرکت کند ضمن اینکه هیچ شخص خاصی با سلیقه مربیان و کادرفنی انتخاب نخواهد شد و کشتی گیر خودش را انتخاب می کند که این بهترین راه است. وقتی کشتی گیری در عرصه جهانی و المپیک به مدال دست پیدا می کند، قطع به یقین توانای اش را دارد که در این چرخه حریفان خود را شکست دهد. اگر بتوانیم جوانب کار را در نظر بگیریم و از طرفی تصمیمات اتخاذ شده را به یک فرهنگ در جامعه کشتی تبدیل کنیم، آن وقت می توانیم بگوییم موفق عمل کرده ایم. به طور مثال روسها و آمریکایی ها مسابقات کشوری و تورنمنت ها را ملاک قرار می دهند و در پایان بر اساس جدول امتیازبندی نفر برتر را معرفی می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا تصمیمات اتخاذ شده سرمربیان و کادر فنی را در تنگنا قرار نمی دهد، اظهار کرد: منطق می گوید سرمربی و کادر فنی چند وظیفه اصلی دارد. کشتی گیران را با برنامه ریزی هایی که دارند به مرز آمادگی می رسانند، نوع تمرینات و تعداد اردوها را مشخص می کنند، به مربیان ذیربط وظایفشان را محول می کنند که کدام اوزان را زیر نظر داشته باشند و همینطور کوچینگ ها را مشخص می کنند و از لحاظ روحی و روانی و فنی و رفع اشکال به کشتی گیران کمک می رسانند. بنابراین وظیفه سرمربی این نیست که کدام کشتی گیر انتخاب شود یا نه. کشتی گیری که در ایران همه رقیبان را می برد و در جام تختی قهرمان می شود و در تورنمنت ها بهترین کشتی ها را ارائه می دهد، نیازی به نظر کسی ندارد. هرچند استثنائات هم دخیل هستند، برخی مواقع تورنمنت بین المللی مشخص می کند که کدام کشتی گیر برای مسابقات برون مرزی مناسب تر است. به طور مثال کشتی گیری داریم که تورنمنت های داخلی را با اقتدار پشت سر می گذارد و به عنوان نفر برتر معرفی می شود اما همینکه پایش به تورنمنت بین المللی باز می شود در بروز توانایی های خود با مشکل مواجه می شود و عملکرد خوبی را به نمایش نمی گذارد. در چنین مواقعی دو کشتی گیر در یک وزن به تورنمنت بین المللی اعزام می شوند و در آنجا مشخص خواهد شد که کدامیک در مواجهه با رقبای خارجی موفق تر عمل می کند. آیین نامه را به طور کامل مطالعه کرده ام و می دانم چنین مواردی در آن لحظ شده و این خیلی خوب است.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح زمانی مفید خواهد بود که با تغییرات در فدراسیون کشتی به دست فراموش سپرده نشود، اگر امروز آقای دبیر سه چهار سال ریاست را بر عهده دارد، رئیس بعدی نیز این روند را دنبال کند، اصلاحات را هم می شود و با تجاربی که به دست می آید در طول زمان لحاظ کرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد. خروجی این اتفاق برای جامعه کشتی عالی است، وقتی یک کشتی گیر احساس خطر کند و ببیند که چهار، پنج حریف قدر در کنارش هستند شبانه روز تلاش می کند و در نظم خوابش، نوع تغذیه و... دقت بیشتری می کند و انگیزه خود را افزایش می دهد. وقتی یک کشتی گیر را رها می کنیم و می گوییم نظر سرمربی روی شماست، این کشتی گیر یکی دوسال بیشتر در اوج نمی ماند و رفته رفته تضعیف می شود. این قانون باید سفت و سخت اجرا شود و درنگ نکنید کشتی گیری که در این چرخه انتخاب می شود بهترین انتخاب به حساب می آید.

گفت و گو از: احمد دباغ