پنجشنبه نهم فروردین ماه

فدراسیون فوتبال را قرنطینه کنید

سرانجام برخلاف تصورات همه، رسانه ها و افکار عمومی مافیای سپ بلاتر و مجموعه ای از افراد ‪FIFA‬ را در دادگاه های بین المللی کشف و فاش کردند و دیوار آهنی کشیده شده در اطراف مقر فیفا را فرو ریختند . مافیایی که فوتبال دنیا را همچون "خوره" می خورد و تعادل فنی و اخلاقی فوتبال را بهم زده بود.

آن روز که آن کمدین معروف انگلیسی سایمون برودکن دلارهای تقلبی را بر سر رئیس مافیای فوتبال جهان ریخت چشمان جهانیان دو برداشت کردند برخی ها از سر ترحم دلشان سوخت و سوخته دلان فوتبالی نیز از سر ظلم و مشقتی که در جهان به آن ها از درون همین فیفا شده بود شاد و خوشحال شدند.

22 نوامبر 1998 در هتل بزرگ آزادی، مترجم و همراه هاوه‌لانژ بودم. اوکه برای بازی رفت ایران و استرالیا آمده بود، متکبرانه گام بر میداشت، مغرورانه سخن می گفت و گستاخانه تصمیم می گرفت. هاوه‌لانژ "مافیاگری" را از مخوف ترین محله ریودوژانیرو بخوبی آموخته بود اما وقتی فساد دستگاه تحت نظر او افشا شد در اوج بی آبرویی و بی اعتباری فوت کرد.

در مورد فدراسیون فوتبال ایران هم هیچ مسئله شفافی در این نهاد وجود ندارد و همه امور در "پنهان‌کاری" وحشتناک شکل می گیرد.  بجز 3 نفر هیچ شخص دیگری در فدراسیون وجود ندارد که "آخرین" نفری باشد که از تصمیمات روزانه این 3 نفر با خبر باشد. همه چیز در "خفا" شکل می گیرد و همه چیز به آن 3 نفر ختم می شود. آنان به راحتی مجمع فدراسیون، تنها مرجع قانونی تعیین کننده را "دور" می زنند و نقش "فرمایشی" به آن می دهند، وزارت ورزش و جوانان را تهدید به تحریم و تعلیق فوتبال می کنند و جالب اینکه به اعتراف رسمی خودشان به "فیــفا" هم دروغ می گویند. آخرین رئیس مستعفی آنان نیز تکیه کلامش این است که فلان "مقام کشور" با من رفیق است و مشکلی برایم پیش نمی آید.

اکنون وقت آن رسیده است که فدراسیون فوتبال را "قرنطینه" کنند و از درون بایگانی ویروس زده آن نامه‌های مختلف ثبت نشده به فیفا که در آن نظام و دولت را به دخالت در ورزش متهم کرده اند بیرون آورند.
به اساس‌نامه ها و آئین نامه های متناقض آن دست یابند. آن 3 نفر باید پاسخ دهند و بگویند که قرارداد سرمربی و مربیان تیم ملی را چه کسی نوشته و با چه معیار حقوقی و قانونی ملی و بین المللی تنظیم شده است. آنان باید پاسخ بدهند که "ارز" های دریافتی از فیفا در چه جاهایی هزینه شده است؟!

آنان که به قول خود از کسی نمی ترسند باید پاسخ دهند که "بلیط" های جام جهانی فوتبال را چکار کرده و به چه کسانی داده است؟
آنان باید به دولت و ملت پاسخ دهند که درصد های کلان اخذ شده از قراردادهای ورزشکاران و مربیان و … را در چه مسیری خرج کرده اند.
باید پاسخ دهند که "ارز" های اخذ شده را با کدام مصوبه و قانون هزینه کرده اند؟
آنان باید پاسخگوی این باشند که "پول" های کلان اسپانسرهای فدراسیون را در چه محلی هزینه کرده اند؟
دستگاه های نظارتی باید فدراسیون فوتبال را موظف به پاسخگویی به صدها سوال مهم و اساسی نمایند.

فوتبال یک بازی زیبا و تماشایی است، بازیچه نیست. تمام گرفتاری های این فدراسیون بی در و پیکر و فروپاشیده در این است که کار بزرگ را دست مردان کوچک سپرده اند.

برای جلوگیری از شرمندگی های آینده و سقوط فوتبال ملی باید به احیای فدراسیون فوتبال کشورمان بپردازیم. چرا از نیروهای معنوی کهنه کار و باتجربه سود نمی گیریم؟ چرا اجازه داده ایم که برخی از "خودمحوران" مجمع فدراسیون را بی اعتبار کنندو به تاراج فوتبال کشورمان بپردازند، “تاجی" را که کلاهی بیش نیست بر سر فوتبالمان بگذارند و در عرصه بین‌الملل نیز در نزد ‪FIFA‬ حقیر جلوه کنیم.
 
در شرایط فعلی فدراسیون فوتبال ایران چنان بی در و پیکر است که  مدار اخلاق را فروپاشیده و به دور انداخته است این سه نفر در مدیریت فدراسیون تباهی اخلاقی، فروپاشیدگی اداری و ساختاری و نابودی ارکان یک فدراسیون پاک را رقم زده اند . بعلاوه من کاملا معتقدم که یک جاسوسی ورزشی در عمارت های‪ AFC ‬و‪ FIFA ‬به راه انداخته اند که یکی از عوارض وحشتناک آن هدف قراردادن منافع ملی نظام است‪.‬

یکی از علل اصلی فروپاشیدگی فدراسیون فوتبال و بی اعتبار کردن آن همانا سقوط این فدراسیون از ارزش های اخلاقی و اسلامی است. فوتبال ایران این روزها دچار افسردگی شده است زیرا طریقتی خالی از ارزش‌های مورد قبول جامعه برگزیده و فوتبال را در تنگنای تصمیمات شخصی قرار داده است.

خیراندیشان فوتبالی هرگامی که در راه احقاق حق فوتبال کشورمان برداشته اند با مخالفت و ستیزه جویی گروهی روبرو می شوند که سوار بر خر مرادند‪.‬ واژه تعلیق فوتبال از درون فدراسیون به فیفا القا شده و تعلیق را پتکی کرده اند که آن را بر سر وزارت ورزش بکوبند تا با ترساندن “عمارت ورزش” مبنی بر دخالت دولت در فوتبال بتوانند به هر تخلفی روی آورند‪.‬

اکنون وقت آن است که برای نجات فوتبال کشور و استقرار یک ساختار پاک و عاری از فساد سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی  بازرسان خبره را مامور رسیدگی به پرونده ها و کلیه امور فدراسیون فوتبال نمایند.

سازمان های محترم نظارتی: بمنظور بررسی، بازرسی و نظارت بر عملکرد لطفا  فدراسیون فوتبال را قرنطینه کنید‪.

نویسنده: علی افتخاری/ کارشناس ورزش