پنجشنبه نهم فروردین ماه
دربی از نگاهی دیگر؛

شانس با پرسپولیس یار نبود

در زیباترین دربی تاریخ، عدالت از رقم خوردن کسب نتیجه واقعی روی برگرداند.برای پرسپولیس که در فقر بازیکن به سر می توانست بهترین نتیجه رقم بخورد چرا که شخصیت تیمی پرسپولیس ممتاز بود اما شانس روی خوش را به یحیی نشان نداد.

در زیباترین دربی تاریخ، عدالت از رقم خوردن کسب نتیجه واقعی روی برگرداند.برای پرسپولیس که در فقر بازیکن به سر می توانست بهترین نتیجه رقم بخورد چرا که شخصیت تیمی پرسپولیس ممتاز بود اما شانس روی خوش را به یحیی نشان نداد.


یحیی هم در چیدمان خوب عمل کرد و هم در ارائه برنامه تاکتیکی موفق بود.در عوض استقلال تیمی بود که هر نفر برای خودش بازی می کرد و در واقع طرح وتاکتیک جمعی در نزد ابی پوشان غریبه بود.حتی در تعویض ها باز بر اساس بی تدبیری کار صورت گرفت. جهت نمونه تعویض موسوی با دیاباته هیچ اثر فنی نداشت، زیرا نه دیاباته مثمر ثمر دیده شد ونه وریا غفوری مانند نیمه اول توانست حرکات بازی رو به جلوی خودرا تنظیم کند.در حقیقت تعویض موسوی ظلمی بود بر وریا غفوری تا موتور این بازیکن جنگنده و پر تحرک خاموش شود.همین تعویض به پرسپولیس این جرات را ارزانی بخشید تا پرسپولیس از ان ناحیه حملات خود را طراحی کند،گرچه بخت واقبال و شانس اجازه نداد تا فرصت های پرسپولیس به گل تبدیل شده و تاریکی های تیم رقیب بر ملا شود.
در عوض یحیی برای تیمش برنامه داشت. او عمق دفاع استقلال را نشانه رفته بود، چون قلب دفاع استقلال نه عمق دارد ونه پوشش ونه برنامه. گل اول پرسپولیس دقیقا از همین بی برنامگی قلب دفاع استقلال به دست امد.
در زاویه دیگر ،دربی برای نوراللهی روز خوبی نبود.نه انکه نخواست،بلکه بدشانسی مانند بختک اورا بغل کرده بود. یحیی به نوراللهی این فرصت واجازه داده بود تا نقش مهاجم سوم را ایفا کند.او در ایجاد ضلع سوم مثلث خوب عمل کرد اما در نواختن ضربه اخر توفیق داشت.کامیابی نیا را خیلی ها ندیدند، اما او درچارچوب وظایف تاکتیکی پرسپولیس مرد اول دربی بود.بیش ازحد دوید. بیش از حد جنگید وبیش از هرکس در درگیرها شرکت داشت تا به تنهایی لایه اول خط دفاعی را تشکیل دهد.کمال نقش بازیساز را در مرکز ثقل زمین بر عهده داشت که حقیقتا از عهده ان برامد.
انچه که یحیی  به عنوان سازمان تیمی به کار گرفت، بستن کناره ها بود که با نعمتی ووحید امیر به موفقیت رسید.اما نهایتا اینکه شانس با پرسپولیس همراه نبود.گرچه باقی ماندن مهدی عبدی درمیان دو مدافع وسط بی برنامه استقلال سبب شد تا او بار دیگر یک گل زیبا وحیاتی به ثمر رسانده تا پرسپولیس بعد از دریافت ان گل زود هنگام وغیر منتظره وقت اول،به بازی برگشته ارائه دهنده فوتبال زیبایی باشد که موافق ومخالف این تیم به ستایش از پرسپولیس بپردازند. 
درباره نقاط مثبت استقلال نیز خواهیم نوشت.
نویسنده: اکبر عزیزی