سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

جزینی: نباید بالش نرم زیر سر کشتی گیر بگذاریم

مربی تیم ملی کشتی فرنگی کشور برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان با نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی مخالف است و اعتقاد دارد فدراسیون با عملکرد خود اختیارات مربیان را محدود کرده و دست و بالشان را بسته است.

رسول جزینی در رابطه با طرح انستیتو کشتی که جهت نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی به میان آمده به خبرنگار خبرگزاری البرز ورزشی گفت: به عقیده بنده با توجه به شرایطی که داریم و کارهایی که انجام شده، تنها وقت خود را طلف می کنیم. طی سال های اخیر نمونه ای بارزی داشتیم که می توانم به آن اشاره کنم؛ پیش از مسابقات آسیایی انتخابی برگزار شد و نفرات برتر هر وزن معرفی شدند، پس از آن جام تختی را برگزار و نفرات مربوطه را دست چین کردیم، در مسابقات آسیایی 9 مدال رنگارنگ به دست آوردیم، در این میان خبری به دستمان رسید که یکی از کشتی گیران تست دوپینگش مثبت اعلام شده و آبروریزیی شد که هرگز از خاطر نمی برم. در نهایت همان یک نفر باعث شد تا تمام دست آوردمان زیر سوال برود و خیلی ها انتقاد کردند که شما کشتی گیر دوپینگی را به مسابقات بردید و... یک نفر اشاره نکرد که ما 9 مدال کسب کردیم همه گفتند قانون شکنی کرده اند. ما اگر امکانات داشته باشیم که برای هر انتخابی تست دوپینگ بگیریم و شرایط را طوری مهیا سازیم که تمام خواسته های سرمربی لحاظ شود، آنوقت می توانیم بگوییم قدمی برای پیشرفت کشتی برداشته ایم. متاسفانه از نظر داوری نیز در دنیا بسیارعقب تر از سایر کشورها هستیم، وقتی داوری در ایران و مسابقات بین المللی را با هم مقایسه می کنید، تفاوت ها را در می یابید. کشتی گیری که به عنوان نفر برتر معرفی می شود را نمی توان به مسابقات برون مرزی اعزام کرد چرا که کشتی گیران ایرانی با شناخت قبلی از یکدیگر مقابل هم قرار می گیرند و از تاکتیک های حریفان داخلی آگاهی کامل دارند اما وقتی با کشتی گیران خارجی تن به تن می شوند آنگاه محکی جدی می خورند و عیارشان مشخص می شود. عرض اندام کردن در مسابقات داخلی که برایمان مدال المپیک و جهانی نمی شود از طرفی چه تضمینی وجود دارد که نفر برتر در مسابقات انتخابی تیم ملی پس از برگزیده شدن، یک سیر نزولی را طی نکند. دست مربیان را بسته اند و می گویند اختیارات مربیان هم لحاظ شده، اما واقعیت چیز دیگری است. بزرگترین پوانی که محمد بنا داشت این بود که سه چهار کشتی گیر را بدون اینکه خودشان خبر داشته باشند انتخاب شده اند، همپای هم در اوج رقابت و انگیزه جلو می برد و این یکی از عوامل موفقیتش بود. وقتی به یک نفر می گوییم که انتخاب شده ای و به قولی بالش نرم زیر سرش می گذاریم، انگیزه اش را کاهش می دهیم واین مساله نفرات بعدی را هم تحت الشعاع قرار می دهد و آنها را دلسرد می کند. نمی دانم تصمیماتی که در فدراسیون کشتی مطرح می شود در نهایت می خواهد به کجا ختم شود و اصلا چه سودی برای کشتی کشور خواهد داشت؟ مباحث خوبی مطرح می شود اما اعتقاد دارم هر نکته و عملی مکان و زمان خودش را دارد و به شخصه چنین اقدامی را نمی پسندم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا از شما در این جلسه دعوت به عمل آمد، اظهار داشت: من و محمدبنا در این اجلاس شرکت نداشته ایم. محمدبنا مسئولیت صفر تا صد این جریان را بر عهده دارد و حتما تشخیص نداده که وارد چنین جریانی شود. پروسه ای طولانی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم چنین تیم جوان و خوش آتیه ای را تهیه و تدارک ببینیم. این تیم جوان پتانسیل آن را دارند که در تا دو المپیک آینده افتخارآفرینی کنند اما اگر کشتی را از تشک و کادر فنی و مباحث بیاوریم و روی قلم و کاغذ پیاده کنیم و اگر به طرق مختلف مسیر را به این سمت هدایت کنیم، تنها به خودمان ضربه زده ایم.

جزینی همچنین افزود: هر شخصی می آید و جمعیتی را سپر می کند و می گوید این جمعیت رای خود را اعلام کرده اند و ما بر این اساس کار را پیش می بریم. اولین باری که محمدبنا مسئولیت پذیرفت، تمام کشتی گیران شاخص کشور در انتخابی شرکت کردند؛ در وهله اول انتخابی گذاشتند مرحله بعدی جام تختی را ملاک قرار دادند و در نهایت طی مسابقات بین المللی نفرات مدنظر را انتخاب کردند. سال 2016 یا 2017 مسابقات فرانسه بود که محمد بنا از 10 وزن، 9 کشتی گیر را تغییر داد. جهانی قزاقستان در حالی که خیلی ها می گفتند تیم جوان است و تجربه لازم را ندارد و نمی تواند به نتیجه لازم برسد، محمد بنا می گفت که این کشتی گیران به مراتب بهتر از نفرات پیشین عمل می کنند و همینطور هم شد و نتیجه مطلوب به دست آمد. علیرضا نجاتی، هادی ساروی همه از دل همین مسابقات بیرون آمدند. ما نمی توانیم ملاک را مسابقات انتخابی قرار دهیم 90 درصد توانایی کشتی گیران در مسابقات برون مرزی مشخص می شود.

سرمربی تیم ملی در پایان خاطرنشان کرد: جدیدا مصاحبه ای از آقای دبیر خوانده ام که در آن گفتهه اند سرمربی کارش پرورش کشتی گیرها است. اگر قرار باشد یک نفر وقت خود را صرف آمادگی جسمانی کشتی گیران کند که دیگر احتیاجی به سرمربی نیست. مربی بدنساز بگذارند و کار را پیش ببرند. اینطور نباشد که مانند زمان رسول خادم وعده انتخابی سردهند اما در نهایت همه را کنار بگذارند شخص مدنظر خود را برگزینند. همه کارها را گردن محمد بنا می اندازند و بعد از او انتظار دارند بهترین نتایج را کسب کند و خودشان را از عواقب تصمیمات اتخاذ شده مبرا می سازند. باید تضمینی باشد که اگر چنین طرح هایی را نهایی می کنند خودشان پاسخگو باشند و در صورتی که نتیجه مطلوبی به دست نیامد، کادر فنی را مقصر اصلی قلمداد نکنند.

گفت و گو از: احمد دباغ