جمعه دهم فروردین ماه

میرزایی: وقتی به پیشکسوتان بی احترامی می شود، چرا باید بمانم؟

دکتر بهمن میرزایی از جمله چهره های علمی و فنی عرصه ورزش و کشتی است که مدارج موفقیت را گام به گام طی کرده. این کشتی گیر گوش شکسته از  سال ها قبل و دوران ریاست یزدانی خرم‌ در فدراسیون مسئولیت داشت و این حضور طی حدود یک دهه کم و بیش ادامه دارد.‌ 

دکتر بهمن میرزایی از جمله چهره های علمی و فنی عرصه ورزش و کشتی است که مدارج موفقیت را گام به گام طی کرده. این کشتی گیر گوش شکسته از  سال ها قبل و دوران ریاست یزدانی خرم‌ در فدراسیون مسئولیت داشت و این حضور طی حدود یک دهه کم و بیش ادامه دارد.‌ 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی و به نقل از منهای فوتبال؛ میرزایی که در حال حاضر مسئولیت گروه فیزیولوژی ورزش دانشگاه گیلان را نیز به عهده دارد عضو هیات رییسه هیات کشتی استان گیلان بود اما استعفای توام با دلخوری وی از این مسئولیت بازتاب زیادی به همراه داشت. دکتر میرزایی در عین حال عضو کمیته علمی اتحادیه جهانی کشتی و عضو کمیسیون نظارت بر عملکرد  و تمرینات تیم های ملی کشتی کشورمان است.

گفت و گوی کوتاه ما با وی در ارتباط با دلایل کناره گیری از مسئولیت هیات رییسه هیات کشتی گیلان، چگونگی تداوم عضویت در کمیته علمی اتحادیه جهانی کشتی و پی گیری تمرینات تیم های ملی کشتی به عنوان ناظر بر عملکرد و تمرینات آنها در پی می آید.

ابتدا از دکتر میرزایی در رابطه با دلایل کناره گیری او از عضویت در هیان رییسه هیات کشتی استان گیلان پرسیدم که پاسخ داد:  بنا به توصیه دوستان و نظر مثبت فدراسیون، پذیرفتم تا در حد امکان به کشتی استان کمک کنم. از همان ابتدا هم قرار شد صفر تا صد امور فنی و آموزشی را رصد و نکات لازم را در جهت پی گیری تا بهبود شرایط اعلام کنم اما رفته رفته متوجه شدم  اراده لازم  برای این کار وجود ندارد. این مسئله و بی توجهی نسبت به نقطه نظرات پیشکسوتان و بزرگترهای کشتی استان و نبود برنامه ریزی اصولی جهت پیشرفت امور این ورزش از جمله دلایلی بود که باعث شد به حضور خود در هیات پایان دهم. به این نتیجه رسیدم وقتی قرار است به پیشکسوتان بی احترامی شود چرا بمانم؟ 
وی ادامه داد: می توان از حضور غیر متخصص ها در میدان ورزش چشم پوشی کرد به شرطی که لااقل در عرصه مدیریت از توانمندی های کافی برخوردار باشند.‌  بدیهی است در سایه فقدان تخصص کافی چنانچه  مدیریت لازم نیز اعمال نشود قطعا مشکل ایجاد می شود. به این موارد بی پولی و کمبود بودجه را هم که اضافه کنیم در آن صورت پسرفت  خواهیم کرد. مشکل بی پولی در دیگر استان ها و هیات ها هم وجود دارد اما آنان علی رغم این مشکلات چون از تخصص و تجربه مدیریتی کافی برخوردارند به کار خود ادامه می دهند و چه بسا قهرمانپروری نیز می کنند.

میرزایی با اشاره به دلایل پسرفت کشتی استان گیلان طی سال های اخیر گفت: استان گیلان از معدود مناطقی است که حتی یک خانه کشتی ندارد‌. اصلا سالن اختصاصی این ورزش را هم نداریم ضمن اینکه به جهت سخت افزاری و نرم افزاری هم با مشکلات بسیاری دست به گریبانیم.. لزوم دانش افزایی، همسطح کردن آموزش و ضرورت نگاه علمی به آماده سازی و تمرینات از جمله کاستی های موجود است که باید در آن تجدید نظر صورت گیرد. امیدوارم رییس فدراسیون طی سفرهای استانی خود گیلان را نیز مورد نظر داشته و مشکلات کشتی استان را از زبان پیشکسوتان بشنود. 

عضو کمیته نظارت بر عملکرد تیم های ملی کشتی در خصوص چگونگی عملکرد این کمیته اظهار داشت: از وقتی که این کمیته تشکیل شده امکان نشست حضوری فراهم نشده، تنها چند بار با مدیر تیم ها در رابطه با مسائل مربوط به آماده سازی و تمرینات تیم ملی گفت و گوی تلفنی کردم. آنچه که مسلم است باید سرفصل های مربوط به پیک آمادگی کشتی گیران مورد توجه قرار گیرد. نخستین مرز آمادگی هم مرحله نخست رقابت های گزینشی است که باید طی حدود ۴ ماه انجام گیرد.‌ خوشبختانه به نظر می رسد این امر در دستور کار قرار گرفته. مراحل بعدی هم باید تا آغاز بازی های المپیک مورد توجه واقع شود.به اعتقاد من کادر فنی این مسئله را در نظر دارند و مشکلی در زمینه آمادگی نخواهیم  داشت.

عضو کمیسیون علمی اتحادیه جهان کشتی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی عضویت وی در کمیته مذکور خاتمه خواهد یافت و آیا برای حضور مجدد ایشان در اتحادیه جهانی اقدامی صورت گرفته، تاکید کرد: انتخابات برای گزینش افراد جهت مسئولیت های مهم اتحادیه جهانی  هر ۴ سال یکبار و معمولا ماه ژانویه پس از هر المپیک تابستانی برگزار می شود. با این توصیف باید انتخابات هیات رییسه و اجرایی در همین ایام برگزار می شد اما با توجه به بیماری کرونا و تعویق یک ساله بازی های المپیک احتمالا این مهم طی ماههای آینده انجام می گیرد. اینکه فدراسیون باردیگر بنده را برای عضویت در کمیته علمی اتحادیه جهانی معرفی خواهد کرد یا خیر، اطلاع ندارم و تا الان هم در این رابطه با من صحبتی نشده. بدیهی است که معرفی افراد برای مسئولیت های مختلف قاره ای و جهانی مستلزم رایزنی، هدفگذاری و برنامه ریزی است. به عبارت دیگر بدون برنامه و حساب و کتاب نمی شود در چنین جاهایی نفوذ کرد.