شنبه یکم اردیبهشت ماه
چند برش از فوتبال ایران؛

پای دیاباته به گلزنی باز شد

از مهمترین نتایج به دست آمده در ادامه لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور باید به پیروزی سه بر یک و با ارزش تیم استقلال در تبریز مقابل تراکتور اشاره کرد.

از مهمترین نتایج به دست آمده در ادامه لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور باید به پیروزی سه بر یک و با ارزش تیم استقلال در تبریز مقابل تراکتور اشاره کرد.


تیم تبریزی که قهرمان جام حذفی دوره های قبل بود به این ترتیب شاگردان محمود فکری با کسب 22 امتیاز از 11 بازی و فقط یک شکست در صدر جدول مانده اند و صنعت نفت آبادان نیز به دلیل پیروزی مقابل نساجی ممازندران با داشتن 21 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته است. اما با گذشت 11 هفته از لیگ برتر دو تیم قعر جدولی ذوب آهن و ماشین سازی با داشتن نتایج ضعیف فانوس سقوط را در دست گرفته اند.
اما پرسپولیس بعد از مدتها در دیدار خانه گی سرانجام فولاد خوزستان را دو بر یک شکست داد تا با کنار زدن این رقیب سرشناس جنوبی با کسب 15 امتیاز در مکان ششم جای بگیرد. این در حالی است که فاصله استقلال و پرسپولیس هفت امتیازی شده است.
نکته جالب اینکه سرانجام پای دیاباته مهاجم سیاه پوست استقلال بعد از مدتها گل نزدن به گلزنی باز شد و دو بار برای تیم محمود فکری گل زد ضمن اینکه مهدی هاشمی نسب که زمانی از بازیکنان مطرح فوتبال بوده اینکه به عنوان دستیار جواد نکونام یک کارت زرد از داوران گرفتت تا نامش در جمع اخطاربگیران قرار بگیرد.
بیانیه باشگاه فولاد در پاسخ به بیانیه پرسپولیس
«در ابتدا باشگاه فولاد خوزستان قدردانی خود را از تلاش تیم بخاطر نمایشی که در دیدار برابر پرسپولیس ارائه کرد، ابراز می‌کند. اگر تلاش‌های انجام گرفته با قدرشناسی بهتر از فرصت‌های ایجاد شده همراه می‌شد، بدون تردید نتیجه‌ای که در بازی شب گذشته برابر پرسپولیس رقم می‌خورد تفاوت آشکاری با نتیجه ثبت شده فعلی می‌داشت. با این حال هواداران خونگرم فولاد خوزستان قدرشناس تلاش‌های انجام شده کادر فنی و بازیکنان تیم هستند. آنها به خوبی دیدند که تیم محبوب‌شان در چه شرایطی و با چه نوع برنامه‌ریزی به مصاف پرسپولیس رفت؛ جایی که حریف با داشتن فرصت زمانی کافی و با خیالی آسوده از بازی‌های پیاپی خانگی به مصاف تیم فولاد آمد.

به نقل از باشگاه فولاد خوزستان در این بیانیه آمده است: فارغ از این شرایط، هواداران فوتبال در این بازی دیدند که تیم برتر زمین چه تیمی بود و چه تیمی فرصتهای بیشتری برای گلزنی داشت اما تیم رقیب با تحریفی آشکار در بیانیه خود مدعی است که «پرسپولیس نه فقط در نتیجه که چون بازی‌های گذشته در زمین هم برتری فنی خود را مقابل فولاد خوزستان به رخ کشید». اگر تیم پرهزینه و متمول پرسپولیس از این وضعیت و عملکرد فنی رضایت دارد که جای حرف و سخنی باقی نیست اما اگر این بیانیه تنها برای آرام کردن دل هواداران این تیم پس از نتایج و نمایش‌های اخیر است که باید به حال فوتبال ایران تأسف خورد که مدافع عنوان قهرمانی‌اش چنین حال و روزی دارد.

باشگاه فولاد خوزستان ضمن تکریم دوباره داوران و به ویژه تمجید از سیاست جوانگرایی کمیته داوران اعلام می‌کند که برای دستیابی به حق خود کوتاه نمی‌آید و انتقاد خود را به نحوه چینش داوری‌ها و عملکرد برخی داوران اعلام می‌دارد. این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می‌شود یک داور در ده ماه (از ابتدای سال ۹۹) چهار بازی یک تیم را قضاوت کند (یک بازی فصل قبل و سه بازی در فصل جاری)؟ آیا نمونه مشابهی در دنیا از این نوع چینش وجود دارد؟ عجیب‌تر هم اینکه داور بازی بعد از فشارهای ایجاد شده مجبور به عذرخواهی می‌شود، در حالی که در مقابل اشتباه‌های رخ داده به ضرر فولاد-به اذعان کارشناسان داوری مؤثر بر روی گل اول و دوم- سکوت می‌کند.

اعتراض به سبک استقلالی ها
استقلال در دو هفته آینده باید با سایپا در ورزشگاه آزادی و نفت مسجدسلیمان در مسجدسلیمان رقابت داشته باشد. برنامه مسابقات به شکلی است که استقلال باید به فاصله پنج روز از بازی با تراکتور با سایپا دیدار کرده و 6 روز دیگر نیز با نفت مسجدسلیمان بازی کند. این در حالی است پرسپولیس که دو هفته اخیر بازی‌هایش با استقلال همزمان بوده است، پس از دیدار با فولاد خوزستان یک هفته استراحت کرده و با آلومینیوم اراک بازی خواهد کرد. باشگاه استقلال اعتقاد دارد که پرسپولیس درگیر لیگ قهرمانان آسیا بوده و با توجه به عقب افتادن بازی‌هایش در لیگ باید مسابقاتش فشرده برگزار شود اما استقلال باید به فاصله 5 روز دیدار با تراکتور با سایپا بازی کند.از طرفی، دیدار استقلال با تراکتور در تبریز برگزار شد و دیدار پرسپولیس در تهران. همچنین استقلالی‌ها برای بازگشت به تهران چند ساعت در فرودگاه معطل شدند که باعث خستگی شدید بازیکنان شده است. سایپا حریف هفته آینده استقلال آخرین بازی‌اش را جمعه 26 دی‌ماه برگزار کرده و سه روز هم از استقلال بیشتر استراحت کرده است. قرار است مسئولان استقلال طی نشستی به جمع‌بندی رسیده و نامه اعتراض خود را نسبت به برنامه‌های بازی‌های لیگ به سازمان لیگ ارسال کنند. 

نویسنده: حسن امامقلی