جمعه دهم فروردین ماه

پاکدل: از سرگیری لیگ ریسک بالایی داشت

رئیس فدراسیون هندبال گفت: از سرگیری لیگ های هندبال ریسک بالایی برای همه داشت و با صحبتی که با اعضای هیأت رئیسه داشتیم مقرر شد لیگ را تمام شده اعلام کنیم.

به گزارش خبرگزاری البرز؛ به نقل از خبرگزاری فارس، لیگ برتر هندبال از جمله مسابقاتی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، اما تکلیف نهایی برای ادامه یا خاتمه مسابقات مشخص نشد. در همین راستا امروز علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال امروز به صورت آنلاین از طریق صفحه شخصی خود در فضای مجازی تکلیف مسابقات لیگ برتر و دسته اول را مشخص کرد.

وی در ابتدای صحبت های خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از کادر درمانی کشور بابت زحمات اخیرشان، درمورد تعطیلی لیگ برتر هندبال اظهار داشت: هفته چهاردهم لیگ برتر هندبال یک روز قبل از شروع آن، به درخواست باشگاه ها و بازیکنان به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. ما مدتی در انتظار تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا ماندیم و پس از آن درمورد شرایط لیگ های هندبال تصمیم گیری شد.

رئیس فدراسیون هندبال، گفت: علی رغم تلاش هایی که تیم پزشکی کشور انجام داد، این بیماری هنوز کامل کنترل نشده است. ما هم پس از بررسی هایی که انجام دادیم، جلساتی که در وزارت ورزش داشتیم و صحبت هایی با مدیران عامل باشگاه ها و اعضای کمیته مسابقات کردیم تصمیم نهایی خود را گرفتیم. پیش از قرار بود هفته اول اردیبهشت درمورد از سرگیری تمرینات تمام رشته های ورزشی تصمیم گیری شود که این موضوع هم به تعویق افتاد.

پاکدل عنوان کرد: ماه رمضان و مسابقات آسیایی را در پیش داریم و به همین دلیل اگر قرار بود رقابت های لیگ برتر از سر گرفته شود باید از اواسط خرداد ماه دست به کار می شدیم؛ تیم ها برای آماده سازی نیاز به زمان دارند و از طرفی زودتر از این تاریخ هم امکان پیگیری رقابت ها را نداشتیم. از سرگیری لیگ های هندبال ریسک بالایی برای همه داشت و با صحبتی که با اعضای هیأت رئیسه داشتیم مقرر شد لیگ را تمام شده اعلام کنیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه زحمات تیم ها بی اجر نشود تصمیم گرفتیم تا رده بندی لیگ برتر را اعلام کنیم. بر این اساس تیم مس کرمان با 20 امتیاز به عنوان قهرمان معرفی می شود و تیم های شهید شاملی با 16 امتیاز، ذوب آهن با 14 امتیاز و سپاهان با 12 امتیاز در رده های دوم تا چهارم قرار می گیرند. این تیم ها در جریان مسابقات هم همیشه در رده های بالایی قرار داشتند.

رئیس فدراسیون هندبال درخصوص رقابت های جام باشگاه های آسیا، خاطرنشان کرد: ایران دو سهمیه در این رقابت ها خواهد داشت که مس کرمان و شهید شاملی کازرون به عنوان تیم های اول و دوم به آسیا خواهند رفت. اگر به هر دلیلی این دو تیم نتوانند به آسیا بروند، اولویت بعدی به ترتیب با تیم های ذوب آهن و سپاهان خواهد بود.
پاکدل با اشاره به پرداخت قرارداد بازیکنان توسط باشگاه ها تصریح کرد: از 18 هفته لیگ برتر هندبال 14 هفته برگزار شد. ما با مدیران عامل باشگاه ها هم صحبت کردیم و اکثر تیم ها نظر مثبتی روی خاتمه لیگ داشتند. در رشته هندبال سقف قراردادها نسبت به سایر رشته های پایین تر است، به همین دلیل امیدواریم در یک فضای دوستانه و منطقی این موضوع بین باشگاه ها و بازیکنان حل شود. ما باشگاه های خوبی داریم، ضمن اینکه در اتفاقی که رخ داده، کسی مقصر نبود و در هر قرن شاید یک بار رخ دهد.

باشگاه ها له طور قطع شرایط بازیکنان و کشور را درک خواهند کرد و بازیکنان هم تعامل خواهند داشت تا در فضایی دوستانه این موضوع حل شود.
وی با بیان اینکه امسال تیمی به رده پایین تر سقوط نخواهد کرد، گفت: 4 تیم نهایی لیگ دسته اول یعنی تیم های پرسپولیس بهبهان، کیمیاکاشت کردستان، مشهد و قم به لیگ برتر صعود می کنند و می توانند فصل آینده در لیگ برتر حاضر باشند.
رئیس فدراسیون هندبال در تشریح شرایط پذیرش تیم ها در سال 99، عنوان کرد: شرایط نسبت به سال های قبل کمی متفاوت خواهد بود، چون قوانین جدی در این مسیر تصویب کرده ایم. به این ترتیب تمام باشگاه ها باید تا تاریخ 21 خرداد نسبت به تسویه حساب با بازیکنان و فدراسیون اقدام کنند و 2 هفته هم برای بررسی به شکایات زمان وجود خواهد داشت. پس از تسویه حساب، تیم ها تا یکم مرداد ماه باید نسبت به پرداخت ورودی اقدام کنند و ضمانت نامه ماده 3 آیین نامه تضمین معاملات را هم باید ارائه دهند وگرنه جایی در لیگ نخواهند داشت.

پاکدل افزود: به دلیل کمبود زمان فرصت تمدید این مهلت را هم نخواهیم داشت، چون در دهه اول یا دوم مرداد ماه باید لیگ برتر را قرعه کشی کنیم. شان لیگ برتر باید حفظ شود. تمام تیم هایی که می خواهند در لیگ باشند باید مجوزهای لازم را کسب کنند تا ما آنها را پذیرش کنیم.