سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

نقدی بر سند راهبردی کشتی 

 فدراسیون کشتی طی مراسم با شکوهی از سند راهبردی ۸ ساله خود رونمایی و این سند را  به عنوان چشم انداز فعالیت های آینده کشتی کشور معرفی کرد.

 فدراسیون کشتی طی مراسم با شکوهی از سند راهبردی ۸ ساله خود رونمایی و این سند را  به عنوان چشم انداز فعالیت های آینده کشتی کشور معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛ ابتدا به تدوین کنندگان و صاحبنظران این سند اعم از دانشگاهیان، مربیان، کارشناسان، داوران، دست اندرکاران انستیتو و دیگر بزرگوارانی که در تهیه، گردآوری و نگارش این برنامه زحمت کشیده اند درود می فرستیم که بالاخره پس از ماهها تلاش و جدیت، آمال، آرزوها، و ایده آل های جامعه کشتی را در قالب یک برنامه ۲۴ ماده ای با دهها بند و یا به عبارتی ۲۴ فصل و دهها ماده و تبصره فراهم و ارائه کردند. 
قابل کتمان نیست بخش هایی از مفاد سند ارائه شده کم و بیش در دوره های گذشته نیز با شکل و شمایل دیگری اجرا می شده
 اما معمولا آن برنامه ها مانند سند حاضر فصل بندی، منفک و  شماره گذاری نشده بود.
 شاید محمدرضا طالقانی بیش از همه در رابطه با چگونگی اجرا و عمل برنامه های گذشته علم و اطلاع داشته باشد  هم او که به عنوان  یکی از اعضای هیات رییسه فعلی فدراسیون  سند حاضر را خوب پیاده کرده بود که می تواند نظر دهند. 

از سوی دیگر استخوان خرد کرده و با تجربه ای چون منصور خان برزگر نیز با اندکی تردید اعلام کرده،  این طرح تا هر کجا که اجرایی شود خوب است و قرار نیست صددرصد طرح اجرایی شود چنانکه طرح های دولت نیز بیش از ۴۰ درصد محقق نمی شود.
 با این توصیفات، انتظار از اجرایی شدن حداکثری طرح یا سند ارائه شده از سوی فدراسیون فعلی چندان معقول به نظر نمی رسد. خصوصا امکان تحقق این شعار که کشتی باید در سال ۲۰۲۸ قهرمان المپیک شود و یا پیش بینی کسب تعداد مدال و جایگاه هر دو رشته  در جدول مطروحه با سازو کار موجود و حتی سند ارائه شده بسیار دشوار می نماید. هر چند ما نیز علاقه داریم و آرزومندیم تا ورزش ملی و آیینی کشتی به توفیقات پیش بینی شده دست پیدا کند.

 به نظر می رسد طرح مذکور پیش از آنکه جنبه اجرایی و راهبردی داشته باشد بر پایه آمال و آرزوها بنا نهاده شده است.  در  جدول ترسیمی نیز اظهار امیدواری شده که کشتی بتواند در سال ۲۰۲۸ در میادین بزرگ جهان و المپیک به فلان تعداد مدال و بهمان جایگاه دست پیدا کند اما اینکه با کدام نقشه راه به این جایگاه برسد چندان روشن نیست.‌ شاید منظور این است که مطابق همین سند به جایگاه پیش بینی شده دست خواهیم یافت. در آن صورت پرسش مقدر آن خواهد بود وقتی که هنوز اطمینان به  میزان درصد و چگونگی اجرای سند در میان نیست چگونه می توان هدف را تعیین کرد؟ ضمن اینکه کشتی از جمله رشته های ورزشی بدون رکورد محسوب می شود و هر لحظه امکان فروریختن معادلات از پیش تعیین شده در آن محتمل است. حتی اگر قرار باشد مطابق برنامه و گام به گام هم پیش برویم، چشم انداز تحقق چنین امری بی آنکه راههای دستیابی به کسب منابع مالی، انسانی، تخصصی و فنی طرح بیان شده باشد دشوار خواهد بود.  به عبارت دیگر هر طرح و سندی برای رسیدن به مرحله اجرا مستلزم داشتن سازوکارهای لازم و برنامه ریزی درست و اصولی است.  اما در سندی که طی ۲۴ ماده و دهها بند و تبصره ارائه شده، تدوین آیین نامه های  فنی به آینده موکول شده اما روشن نیست با کدام شیوه و روش به این مهم دست پیدا خواهیم کرد. البته ذیل ماده ۵ و در ارتباط با حسن اجرای طرح و ضمانت آن، افرادی معرفی شده اند که بعید به نظر می رسد با توجه به یکی بودن مجری و ناظر طرح، امکان ایراد گیری و نقد به چند و چون اجرا، مورد توجه واقع شود. از سوی دیگر و علی رغم تاکید رییس فعلی فدراسیون،  تضمینی وجود ندارد نفر بعدی در اجرای آن ثابت قدم باشد.

‌ واقعیت این است که روح حاکم بر سند راهبردی کشتی حکایت  ازدست باز فدراسیون برای اعمال نظر و سیطره خود بر تمام ارکان این ورزش  دارد.نگاه کنید به بندهای مربوط به ساز و کار انتخاب مربیان، فعالیت های تیم های ملی، عملکرد هیات های استانی از جمله چگونگی  تخصیص بودجه، لزوم شرکت در لیگ، ارزیابی عملکرد و حتی تعیین معیارهای انتخاب آنان که باید با نظر یا اراده فدراسیون انجام گیرد! به این ترتیب مسئولین فدراسیون با تایید و امضای اعضای هیات رییسه زیر سند و احتمالا جلب نظر هیات های استانی عملا سندی را در دست خواهند داشت که اختیارات فراوانی به آنان می دهد تا بتوانند در همه امور ریز و درشت ورزش اول اعمال نظر و حتی اعمال سلیقه کنند. زیرا همانطور که پیشاپیش اشاره شد، هنوز آیین نامه های مربوطه تدوین نشده و چه بسا پس از تدوین، سازوکارها برای انتخاب مربیان، چگونگی حضور قهرمانان در تیم های ملی و حتی انتخاب روسای هیات های استان ها نیز  با نظر فدراسیون باشد. آنچه ذکر شد نگاه کلی به روح حاکم برسند چشم انداز کشتی و برداشت از محتوای این برنامه بوده است.