پنجشنبه نهم فروردین ماه

مرادبخش: به زودی در لیگ اروپا بازی خواهم کرد

یک زوج سرشناس و صاحب آوازه به میهمانی ما آمده بودند تا از حال و هوای ورزشی بگویند که زیبایی های فوتبال، ظرافت والیبال و تکنیک و مهارت بسکتبال را یکجا با خود دارد این ورزش هندبال است که قلب اروپای سرد را به تسخیر درآورده است و در این سوی آبهای گرم نیز جای پا محکمی دارد تا جایی که اینک به اندازه یک تیم کامل بازیکن لژیونر دارد که شرق و غرب اروپا و حتی بوندس لیگا را تحت تاثیر خودشان قرار داده اند.

نیوشا مرادبخش را هندبالی ها مغز متفکر این ورزش در سطح ملی می شناسند که استاد ارسال پاسهای ناب است. این بانوی جوان همسر گرامی رسانه ای ما مهدی واعظی است، مجری و گزارشگر صدا و سیما که مدیریت روابط عمومی فدراسیون هندبال را هم بر عهده دارد، از هر دری سخنی رانده ایم که عصاره این گپ و گفت را می خوانید.

 class=

درآمد دختران، زیر خط فقر

از سال 90 به عضویت تیم ملی درآمدم، کاپیتان جوانان ایران بودم و مقام ششمی آسیا را با تیم ایران دارم، در لیگ برتر و با تیم تاسیسات دریایی یکبار قهرمان و نایب قهرمان شدیم و پارسال هم در مکان سوم ایستادیم.

تیم اشتادسازه مشهد قهرمان شد چون همه بازیکنان تیم ملی را جذب کرده بود ولی تیم ما و ذوب آهن و سپاهان از بازیکنان امید تشکیل شده بود حال آنکه اگر ما همه امیدها را جمع می کردیم می توانستیم قهرمان شویم، باید قانونی بگذارند که بازیکنان تیم ملی بر اساس سهمیه بین تیمها پخش شوند، درآمدی که بازیکنان تاپ از طریق هندبال دارد، از 40 - 30 میلیون تجاوز نمی کند تازه آنهم برای چند بازیکن است چیزی حدود 20 - 14 میلیون دستمزد می گیرند، در واقع دختران هندبال زیر خط فقر ورزش می کند آن وقت ایراد می گیرند که چرا مثلا فلان بازیکن کلاس خصوصی و بدن سازی دارد، خب باید هزینه زندگی خودشان را در بیاورند.

 class=

یک گل تا مسابقات جهانی

در مسابقات قهرمانی آسیا در رده جوانان هم ششم شدیم در سال 2015 فقط با یک گل اختلاف به ازبکستان باختیم و جواز جهانی را از دست دادیم، ازبکستان فقط از - روحی - روانی از ما بالاتر بودند، چون اردوهای زیادی با تیمهای مختلف از جمله آذربایجان، ترکیه و ... برگزار کرده بودند، باید چون اردوهنای زیادی با تیمهای مختلف از جمله آذربایجان، ترکیه و ... برگزار کرده بودند، باید نگاه نسبت به هندبال بانوان تغییر کند، آنهمه بازی های تدارکاتی برای آقایان می گذارند، تازه نه جواز جهانی گرفته اند نه اینکه المپیکی شده اند. فقط یک اردو برای خانم ها بگذارند قول می دهیم با غلبه بر قزاقستان و ازبکستان یکی از چهار - پنج سهمیه آسیا در جهانی باشیم. با علم بر اینکه بانوان کره قهرمان المپیک هستند و شرق آسیا بسیار قدرند.

 class=

مربیان شاگرد گرا

امسال قرار است آذرماه تیم ملی بزرگسالان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود، اما هنوز نه ترکیب تیم مشخص است نه کادر فنی آن معلوم شده، از سوی دیگر لیگ ما هم کیفیت لازمه را ندارد، چون بازیکنان تیم ملی در یک تیم جمع شده اندف از نظارت ناظران و داوران هم چیزی نگوییم که دستمایه طنز بازیکنان شده، کاش کلاس دانش افزایی برای داوران بگذارند و اجازه ندهند آنها با معلومات قدیمی و ساکن گام به عرصه مسابقات بگذارند، متاسفانه یکی از مشکلات دست و پاگیر، گرایش برخی مربیان به شاگردان شان است که این مساله گاهی امثال مرا رنجانده است.

برای مربیان سراسر کشور احترام قایل هستم ولی سر شاگردمحوری در اردوی متصل به اعزام قهرمانی آسیا خط زدند و بعد از عذاب وجدان گرفته بودند مرتب زنگ می زدند و دلجویی می کردند. از 16 سالگی به تیم ملی رسیدم و بچه شهر قهرمان پرور ری هستم و مانند همه جوانان این منطقه خود ساخته و متکی به نفس بار آمده ام و هرگز از اعمال نفوذها و کم لطفی ها متوقف نمی شوند.

 class=

تخریب به جای تشویق

برای نخستین بار یک مسابقه بانوان بین تاسیسات دریایی و تیم شهید شاملی کازرون به طور مستقیم پخش شد و این مساله در تاریخ ورزش های گروهی زنان ایران بی سابقه بود. زحمت زیادی کشیده شد تا هندبال بانوان به چشم بیاید اما به جای اینکه از این کار زیبا تجلیل شود، برخی ها سعی در طرح نقطه ضعف هایی جزئی مثلا در نحوه گزارش کرده اند که خستگی را به تن همه گذاشت هرچند که فضای مجازی در سال های اخیر نگاه حمایت گرایانه ای به هندبال داشته اند، اما به تدریج این پشتیبانی ها جنبه گرایشی پیدا کرد و اگر سایت یا کانالی با یک مربی یا بازیکنی مخالف یا موافق بوده، اجازه ندادند که دیگران در این فضا نفس بکشند و مستقل باشند. هندبال بانوان باز هم به حمایت رسانه ها و فضاهای مجازی نیازمند است و در این نیازمندی به حتم نگاه ملی و حمایتی تاثیرگذارتر از تخریب خواهد بود.

 class=

هندبال و ازدواج

هندبال عاملی شد تا ما با هم ازدواج کنیم و چون ورزشی هستیم با هم کنار می آییم (واعظی: من خانم مرادبخش و خانواده ایشان را می شناختم، ایشان بازیکنی اخلاق مدار و خوش رفتار است و تاکنون ندیده ام که به داور یا مربی اعتراض کند. خدا را شکر می کنم که همسری ورزشکار و فداکار دارم، خب چون ورزشی هستیم گاهی زودرنجی ها و خستگی ها هم پیش می اید، به خصوص هر وقت تیم همسرم می بازد و دو سه روزی سخت گوشه گیر می شود، ولی مهم این است که همدیگر را درک می کنیم.

 class=

نخستین لژیونر در راه اروپا

به زودی راهی یک تیم خارجی خواهم شد، من نخستین لژیونر هندبال بانوان ایران خواهم بود، مقصد من یک کشور اروپایی است که طی چند روز آینده زمان و مکان آن را اعلام خواهم کرد. 16 ساله بودم که وارد سوپر لیگ شدم و چندین بار جایزه تکنیکی ترین بازیکن را به خود اختصاص دادم. شهرری قهرمانان زیادی دارد، از نگاه من بهترین بازیکن هندبال زنان ایران ونوس مرادی است که به ایالات متحده کوچ کرده و آنجا مربیگری می کند، بازیکن خوب کم نداریم اما خودم همیشه کوشیده ام آماده و بهترین باشم و این ویژگی همه دختران پرتلاش کشور است.

گفت و گو از: ج- دوستدار