جمعه سی و یکم فروردین ماه

انصاری : طالقانی بهترین رئیس فدراسیون بود

مناصب زودگذر نباید مارا از ریشه کشتی دور کند.

 سرهنگ محمد انصاری از جمله مردان نیک کشتی است که دنباله رو سیاست های محمد رضا طالقانی در کشتی است . همچون او خاکی و پیگیر کارهای خیر و گره گشایی از جامعه کشتی .

حاج محمد آقا هر چند در قاموس و مرامش نیست که بد کسی را بگوید اما نوع بیان و گفتارش به گونه ای است که از نوع مناسبات حاکم بر جامعه کشتی ناراضی است .
می گوید : اصل در کشتی بر احترام به بزرگان و دستگیری از کسانی است که از قهرمانان و پیشکسوتان افتخارآفرین خود انتظارت متفاوتی دارند . انتظاراتی که بی ربط هم نیست و اساسا ما در مکتب کشتی یاد گرفته ایم که حامی هم و بویژه ضعفا باشیم و مسوولیت و مناصب زودگذر نتواند ما را از اصل و ریشه این رشته دور کند . در حقیقت اگر امروز ما مسوولیتی می گیریم باید زمینه گسترش دوستی ها را فراهم آوریم و دچار غرور کاذب نشویم .
وی با اشاره به اینکه رییس فدراسیون مسوولیت سنگینی در توجه به جامعه کشتی ، همدلی و اتحاد آنان و توسعه این رشته دارد ، اضافه می کند : من به شخصه موفق ترین دوره مدیریتی فدراسیون کشتی را مربوط به دوره حاج محمد رضا طالقانی می دانم . مدیری از جنس کشتی و با ویژگی های خاص. چه در زمانی که رییس هیات کشتی استان تهران بود و دفتر محقرش در زیرزمین سالن هفتم تیر قرار داشت و چه در زمانی که رییس فدراسیون کشتی بود، خالصانه از هیچ کاری غافل نبود و خستگی ناپذیر کار می کرد و از خدمت به جامعه کشتی عشق می کرد . برای همین نیز بود که همه دور و بر او جمع بودند و امروز نیز بعد از گذشت سالها نامش به نیکی در کشتی و ورزش ایران برده می شود .
نباید از مربیان سازنده غافل شد
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سازندگی مربیان عاشق در سطح کشور اشاره کرده و می گوید: اگر کشتی ایران تا امروز سرپا بوده این نتیجه کار عاشقانه و بدون چشمداشت مربیان سالم و سلامتی بوده است که همواره دل در گرو پرورش و بالندگی نوجوانان و جوانان کشتی داشته اند . مربیانی که گرچه امروز گرد پیری بر چهره شان نشسته ، اما باز هم در صحنه حاضرند تا تجارب شان را به نسل بعدی منتقل کنند . براستی باید از خود بپرسیم که ما برای این‌مربیان سازنده چه کرده ایم ؟ آیا از وضعیت شان خبر داریم که چه سان زندگی می کنند و چه مسایل و مشکلاتی دارند . بی شک اگر آنها خواسته ای را بر زبان نمی آورند دلیلی نمی شود که ما مسوولیت خود را بدست فراموشی سپرده یا نسبت به این مساله مهم کم توجهی کنیم .الان مدتی است که پرویز امدادی از پیشکسوتان کشتی در بستر بیماری است و خوشبختانه شنیده ام که علیرضا دبیر رییس فدراسیون هم به تازگی قول مساعدت لازم را در این زمینه داده است .
فرصتی که برای ما از دست رفت
انصاری که رفته رفته به مرز ۷۰ سالگی نزدیک می شود، در عین حال نقبی به گذشته زده و می افزاید : نمی خواهم بگویم نسل ما نسل سوخته کشتی هستیم اما واقعا خود من دچار بدشانسی بزرگی شدم تا بزرگترین شانس دوره قهرمانی خود را برای حضور در بازیهای المپیک مسکو از دست بدهم . در حالی که با قهرمانی در رقابت های قهرمانی ایران در بروجرد و جام جهان پهلوان تختی برای حضور در این بازیها انتخاب شده و بسیار نیز آماده بودم ، اما تحریم این بازیها از سوی کشورمان ، اجازه نداد تا امثال من وخیلی از کشتی گیران آماده آن روزها مثل برادران محبی و رضا سوخته سرایی بتوانیم در این بازیها بخت خود را برای کسب مدال بیازماییم .
اصل بر اخلاق است
انصاری که خود یکی از مربیان سازنده تهران به حساب آمده و با تیم عقاب و نیروهای مسلح ، کشتی گیران خوب زیادی را پرورش داده و به کشتی ایران معرفی مرده است ، بر اخلاق و اخلاق مندی در کشتی تاکید کرده و اضافه می کند : اگر کشتی گیری مسیر را اشتباه می رود و در مقطعی از زندگی قهرمانی اش دچار خطا می شود همه ما مسوولیم و نمی توان از زیر بار مسوولیت شانه خالی کرد . چرا که اگر در همان ابتدا الفبای کشتی خوب آموزش داده شود نوجوانان و جوانان در ریل و مسیر درست بزرگی در کشتی قرار می گیرند و به صرف یک موفقیت زودگذر باد به غبغب نمی اندازند . اصل در کشتی بر گرفتن بازوی ناتوان است و نباید خدای ناکرده زور بازو و چند مدال ما را به اشتباه انداخته و از مسیر انسانیت باز بدارد.
دانش فنی منصور برزگر ذی قیمت است
سرپرست سابق تیم های ملی جوانان که به سلسله مراتب در کشتی اعتقاد راسخ دارد ، می گوید: معتقدم امثال منصور برزگرها نباید جدا از مسایل فنی کشتی باشند . منصور خان بعنوان یک عاشق راستین کشتی ، تجارب و دانش ذی قیمتی در کشتی دارد و باید از تجارب او به بهترین شکل استفاده کرد . در نظر بگیرید که نگاه نافذ او در کشتی و تذکرات فنی اش می تواند کلاس دانشگاهی برای قهرمانان امروز باشد و معتقدم نباید از این گنجینه گرانبها در کشتی به سادگی عبور کنیم . حتی چه عیبی دارد که امروز در کنار محمد بنا اساتیدی چون رحیم علی آبادی ، محمد دلیریان و بهرام مشتاقی حضور داشته باشند و بعنوان مشاورین امین در بزنگاهها نظراتشان را در جهت بهبود وضعیت و گره گشایی از مسایل و مشکلات اعلام کنند.
کشتی دنیا افت کرده
سرهنگ انصاری در عین حال با اشاره به اینکه گفته می شود کشتی ایران دچار افت شده ، می گوید : البته این افت تنها شاما ایران نیست و کل کشتی دنیا دچار افت شده است . شما اگر نگاه کنید می بینید که سطح کشتی ها در گذشته بسیار بالاتر از امروز بود و قهرمانان مطرح زیادی در هر وزن حضور داشتند که این کار را برای موفقیت و کسب مدال در عرصه رقابت های جهانی و المپیک سخت می کرد . اما امروز اینگونه نیست و شما ملاحظه می کنید که قهرمانان شاخص در هر وزن محدود شده و سطح فنی رقابت ها هم چنگی به دل نمی زند . بی شک این می تواند برای کشتی ایران هم فرصت باشد و هم تهدید . می تواند فرصت باشد اگر از شرایط خوب استفاده کرده و در جهت سازندگی در کشتی قدم های اساسی برداریم که بخشی از این پروسه به توجه و سرمایه گذاری بر روی مربیان سازنده بر می گردد و می تواند تهدید باشد اگر غفلت کرده و به سرمایه های موجود بسنده کنیم .
علی کریمی را خراب می کنند
محمد انصاری که مسایل ورزش ایران را دنبال می کند ، اشاره ای هم دارد به انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال و می گوید : معتقدم علی کریمی نباید در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت می کرد . چرا که اولا به او اجازه نمی دهند که موفق شود و دوم هم اینکه در جهت خراب کردنش اقدام خواهند کرد . در حالی که او به همراه علی دایی و مهدی مهدوی کیا سرمایه های ملی فوتبال ما به حساب می آیند و نباید اجازه دهیم که خیلی زود از چرخه فوتبال حارج شوند .