شنبه یکم اردیبهشت ماه

استفاده ابزاری از سوریان ممنوع!

در اینکه سوریان نزد اهالی ورزش و غیر ورزش مقبولیت زیادی دارد شکی نیست اما آیا آنهایی که او را برای حضور اتحادیه جهانی جلو فرستاده اند و از پشت این نابغه را شانتاژ می کنند به عواقب بعد از رای نیاوردن سوریان فکر کرده اند؟

وقتی سیاست وارد ورزش می شود باید انتظار سیاسی بازی و رفتارهای به دور از منش پهلوانی و ورزشی باشیم. نه اینکه این موضوع در همه ابعاد مطلق باشد اما سابقه نشان داده که جنس سیاست کثیف است و چندان رابطه خوبی با ورزش و مرام های ورزشی ندارد. بسیاری از افرادی هم که به واسطه شهرت زیاد از ورزش وارد سیاست شدند بعضا تحت تاثیر از سیاسی بازی های سیاسیون از جلد خود درآمدند و رخت نو بر تن کردند. بماند که این افراد وقتی از ورزش به سیاست وارد شدند و به مسیر گذشته خود بازگشتند عملا می بینند که آن مقبولیت و محبوبیت نزد اهالی ورزش را دیگر ندارند. نام هایی که در طول چند سال اخیر از ورزش به سیاست وارد شده اند را مرور کنید و تفاوت جایگاه های دیروز و امروز آن ها را مقایسه کنید.دست تان آمد چه می گوییم؟

در بسیاری از انتصاب ها و انتخاب های چند سال اخیر رده بالای ورزش تمایلات سیاسی افراد بیش از توانایی آنها مطرح بوده و هر حزب یا گروهی که برمسند امور می آید تلاش می کند تا گزینه های خود را راس کار بیاورد. این تمایلات حتی در بخش کرسی های بین المللی نیز دیده می شود. برای همین بسیاری از کارشناسان خبره ورزشی معتقدند که کرسی های بین المللی را صرفا نباید روسای فدراسیون ها دریافت کنند، چرا که عمر کوتاه ریاست در ایران و تزلزل موقعیت افراد می تواند به قیمت از دست دادن آن کرسی و تضعیف موقعیت بین المللی آن رشته شود که متاسفانه در طول چند سال اخیر به وفور این مساله را شاهد بودیم.

در دوومیدانی، تکواندو، کشتی، فوتبال و خیلی از رشته های ورزشی عملا این موضوع مشاهده شده که رییس جدید فدراسیون حاضر است آن کرسی بین المللی را یک خارجی کسب کند اما رییس قبلی همان فدراسیون آن را نگیرد.

امروز در فدراسیون کشتی نیز چنین شرایطی دیده می شود. تلاش برای کاندیداتوری حمید سوریان نابغه ورزش ایران و جایگزینی او به جای رسول خادم دیگر اسطوره با اخلاق کشتی کشورمان در اتحادیه بین المللی کشتی. در اینکه سوریان نزد اهالی ورزش و غیر ورزش مقبولیت زیادی دارد شکی نیست اما آیا آنهایی که او را برای حضور اتحادیه جهانی جلو فرستاده اند و از پشت این نابغه را شانتاژ می کنند به عواقب بعد از رای نیاوردن سوریان فکر کرده اند؟ آیا ضمانتی وجود دارد که حمید به سونوشت امیررضا خادم دچار نخواهد شد؟ متاسفانه از گوشه و کنار می شنویم که جلو فرستادن سوریان برای انتخابات اتحادیه جهانی بیشتر به یک عقده گشایی و اختللافات شخصی شبیه است و نابغه کشتی ایران بازیچه برخی گرداننده گان این سناریو می باشد. سوریان جوان است و محبوب و این جایگاه او نزد ایرانی ها موجب شده تا برخی ها پشت نام او پنهان شوند و از این آوازه و شهرت بنام خود بهره برداری کنند.

امیدواریم این اتفاق نیافتد و این سرمایه دوست داشتنی و پرافتخارکشورمان را حیف و میل نشود. گرچه معتقدیم حق سوریان بالاتر از نایب رییسی فدراسیون کشتی و حتی یکی از کرسی های کم اثر اتحادیه جهانی است ولی امیدواریم این انتخابات به کام نماینده کشورمان باشد و پلی باشد برای جایگاه های رفیع تر...

 

حامد قاسمی عارف