پنجشنبه نهم فروردین ماه
والیبال قهرمانی نوجوانان کشور از نگاهی دیگر؛

اینهمه استعداد های جوان شوق برانگیز است

پیکان با سرعت مطمئنه از خط پایان والیبال قهرمانی نوجوانان کشور گذشت این تیم که با یک شکست به مرحله نهایی رسیده بود در دیدار پایانی سه بر صفر لبنیات هراز آمل را شکست داد.

پیکان با سرعت مطمئنه از خط پایان والیبال قهرمانی نوجوانان کشور گذشت این تیم که با یک شکست به مرحله نهایی رسیده بود در دیدار پایانی سه بر صفر لبنیات هراز آمل را شکست داد.


در این تیم حسن کلاردشتی پاسور مازندرانی ، نیما شفیع زاده پشت خط زن، یوسف کاظمی دفاع وسط و امیر حسین باجلانی قدرتی زن کولاک کرده اند. کاظمی با دو متر هفت سانتیمتر قد پدیده ای است که فراوان از وی خواهیم شنید .سرمربی این تیم سعید علی اصغر بود.
 تیم هراز که از بازیکنان بسیار با استعدادی تشکیل شده بود در دیدار پایانی انگار تحت تاثیر جو سنگین فینال قرار گرفت و نتوانست حتی از هنر سرویس که تاکتیک منحصر به فرد آملی ها بود سود ببرد. اما ایلشن داوودی پور پاسور، پوریا حسین خان زاده قطر پاس، رسول نکویی و عرفان نوروزی سرعتی زن های این تیم به اتفاق علی غلامی لیبرو نشان از داشتن پشتوانه های ارزشمند در این شهر دارد.
سرمربی این تیم حسام نائیجی مقام سوم را تیم سایپا به دست آورد رسا بزرگی (پاسور)، پویا حسین پور، حسام اصغری (لیبرو) با مربیگری محمد سلیمانی کاپ سومی را به دست آوردند. 


میرفخرایی و پاسورهای آینده دار
آنچه در این مسابقات جلب توجه کرد حضور استعدادهای شایان توجه در تیم های مختلف به طور مثال؛ عمران گوگجلی ، آرش کسروی و داوود کشمیری در تیم گنبد، فربد حق شناس و مبین نصری در تیم شهداب و یک پشت خط زن تماشایی به نام مبین محمدزاده با دو متر و 15 سانتیمتر قد در تیم ارومیه نمونه هایی از این جوان های با استعداد هستند تیم شهداب یکی از شکیل ترین تیم ها را داشت که در نیمه نهایی ناگهان نزول کرد.
بر اساس شنیده ها پیکان با هشت بازیکن، آمل با هفت بازیکن، سایپا با 5 و شهداب با سه بازیکن بیشترین سهم را در لیست انتخابی کادر فنی تیم ملی جوانان داشته اند و بر عکس تصور همگان در جای جای تیم های ایرانی چهره های مستعد انقدر زیاد بودند که شوق بر انگیز است ولی آنچه که در این رهگذر بسیار حیاتی می نماید دقت در انتخاب بازیکنانی است که سن و شناسنامه واقعی دارند و اگر تیم درست انتخاب شود و درست تمرین کند با این استعدادها باز هم یک تیم خوب خواهیم داشت در جریان مسابقات کادر فنی تیم نوجوانان که متشکل از مسعود آرمات، احمد لاهوتی، دکتر علی فتاحی، مرتضی اشرفی و .. بر بازیکنان نظارت داشتند و البته محمد وکیلی مربی تیم نوجوانان هم در صحنه حضور پر رنگی داشته اند.
مهندس ناصر میرفخرایی پاسور سابق تیم ملی و عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال که به اتفاق منوچهر پور حسن در کاشان تماشاگر مسابقات بودند بسیار از پاسورهای تیم های مثل داوودی پور ، مهبد حق شناس و .. تعریف کرد وی دقایقی درباره شخصیت پاسوری اینکه باید فرمانده زمین باشد تیم را جمع کند و موقعیت تیم خودی و حریف را مورد سنجش قرار دهد برای بازی گردان ها صحبت کرد.
میرفخرایی از سرعت پنجه های برخی از این پاسورها به نیکی یاد کرد اما باید بدانیم که وظیفه کمیته آموزش فدراسیون که در اینگونه صحنه ها حضور پیدا کند و برای بهره گیری از علم و تجارب بزرگان والیبال به صورت تخصصی برنامه ریزی داشته باشد تا مثل قضایای پیرامونی مسابقات نوجوانان کشور در کاشان حاشیه سازی نشود.
نویسنده: جمشید حمیدی