پنجشنبه نهم فروردین ماه
آنچه در مجمع گذشت؛

ماجرای زمین اشرفی اصفهانی و تایید گزارش حسابرسی

چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار شد.

چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛ چهل و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک امروز یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ با حضور اعضا در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. 
در این مجمع، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک، نواب رییس و اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک به همراه روسای فدراسیون ها حضور دارند. 
در این مجمع حاضرین سخنرانی کرده اند و دیدگاه های خود را ارائه داده اند.
*مسئله اول ورزش فقدان الگوی توسعه است

رضا صالحی امیری در مجمع بیان کرد: قبل از هر چیز باید از جامعه بزرگ ورزش تقدیر کنم؛ مدیرانی که در شرایط غم انگیز کرونا کشتی بحران زده را به ساحل امید رساندند. از دخترانی که با همه ناملایمت ها تمام مسیر موفقیت را با سخت کوشی پله پله طی می کنند، از ورزشکاران، مربیان و تمام کسانی که کمک کردند تشکر می کنم. باور قلبی دارم همه در یک سال گذشته در سخت ترین شرایط کنار مردم بودید و با مردم احساس هم نوایی داشتید. سخنانم را با یک سوال آغاز می کنم. مسئله امروز ورزش چیست؟ برخی ها باور دارند بودجه و منابع مالی است. برخی دیگر باور دارند تجهیزات و زیر ساخت ها است. برخی دیگر محدودیت برگزاری اردو ها و مدیریت ورزش می دانند. ضمن باور و پذیرش تمام این مسائل اما من مشکل اول ورزش را  فقدان الگوی توسعه می دانم و مسئله اول ورزش را توسعه نیافتگی تاریخی  می دانم. نیاز اساسی ورزش انسان های توسعه یافته است.

نصرالله سجادی در ادامه در مورد فعالیت های صورت گرفته برای اعزام کاروان ایران به المپیک توکیو گفت: در مورد بازی های ساحلی آسیا و داخل سالن آسیا و کشورهای اسلامی فعالیت های زیادی شده که فرصت نیست صحبت کنیم. در ۱۰ ماه گذشته نشست های رو در رو با فدراسیون ها و کادرفنی تیم ها داشتیم. 

در ادامه مجمع، حسابرس مستقل گزارش عملکرد مالی سال 1398 را ارائه کرد. او در گزارش خود عنوان کرد که زمین خیابان اشرفی اصفهانی به متراژ 4 هزار متر مربع احیا شد.

صالحی امیری در تکمیل صحبت های حسابرس در مورد زمین کمیته ملی المپیک گفت: این زمین رها شده بود. در این سه سال دنبال تخریب گذشتگان نیستیم. شهرداری به ما گفت این زمین متعلق به کمیته نیست و شروع به تلاش کردیم و نهایتا زمین به کمیته برگشت و سند تک برگ آن اخذ شد و قیمت آن حداقل 200 میلیارد تومان است. با تعیین تکلیف زمین( فروش یا ساخت آن)  می توانیم 50 درصد از منابع مورد نیاز کمیته را برای سالهای آینده تامین کنیم. از اعضای مجمع می خواهم که این اختیار تعیین تکلیف کردن زمین را به هیات اجرایی بدهند.
مجمع نیز با اعلام موافقت، اختیار تعیین تکلیف زمین را به هیات اجرایی واگذار کرد.

صالحی امیری در مورد شرکت بازرگانی کمیته ملی المپیک نیز تصریح کرد: شرکت بازرگانی کمیته ملی المپیک تا امروز یک ریال سود نکرده است. شرکت را منحل نکردیم اما تعداد اعضای آن را به پنج نفر رساندیم. وقتی هم شرکت سود ندارد چرا باید سهام آن را به فدراسیون ها بدهیم؟ از اعضای مجمع می خواهم اذن این را بدهند که شرکت را یا جمع کنیم و یا محدود کنیم و اعضای مجمع نیز اختیار به هیات اجرایی دادند.

مجمع همچنین تصویب کرد که توسعه خدمات به قهرمان و پیشکسوتان، خرید ارز مورد نیاز برای رویدادهای سال 2021 انجام شود. صالحی امیری اعلام کرد که پیش بینی آقای سجادی ارز مورد نیاز  برای رویدادهای سال بعد حدود 2 تا 2 و نیم میلیون دلار است.

* اینچه درگاهی: در کمیسیون ها از افراد متخصص استفاده نشده است

زهرا اینچه درگاهی در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک بیان کرد: ما به راحتی می توانیم با آقای صالحی امیری دیدار داشته باشیم. کمیته ملی المپیک  18 کمیسیون و 220 عضو دارد اما شاید  از افراد متخصص استفاده نشده و نیاز به بازنگری دارد.

صالحی امیری در ادامه بیان کرد: اگر بودجه ۲۰۰ میلیاردی ما به تصویب برسد بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش بودجه خواهیم داشت و میانگین رشد حدود ۵۰ درصد خواهد بود. اگر اعضای مجمع با کلیات موافق باشند با حضور کارشناس ها و برخی روسای فدراسیون ها کار نهایی شدن شاخص ها را تا اسفند تمام می کنیم و اگر موافقت نشود مجبوریم با همان سیستم سنتی کار کنیم. از مخالفان و موافقان یک نفر صحبت کند.

صالحی امیری در واکنش به پیشنهاد عزیزی گفت: هیچ چیز در کمیته پنهان نیست و همه چیز شفاف است. دانستن میزان هزینه‌های جاری و عمرانی، کمک  به پیشکسوتان و پرداخت‌ها حق اعضای مجمع و رسانه و افکار عمومی است. به کشتی ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و به فدراسیون‌های کارگری، دانشجویی و دانش آموزی حداقل‌ها را یعنی ۱۰۰ میلیون دادیم. برخی از روسای فدراسیون‌ها تماس گرفتند و نسبت به توزیع اعتراض داشتند. کشتی هدف اول ما در المپیک توکیو است. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک روی کشتی حساسیت دارند اما دنبال حواشی نیستیم. شما اعضای مجمع نیز می توانید موافق نباشید تا ما این سیاست را تغییر می‌دهیم

 

طباطبایی رییس فدراسیون. بسکتبال نیز گفت: برای رشته های تیمی نیز ضریبی مانند رشته های پر مدال در نظر بگیرید.

در نهایت اعضای مجمع با کلیات شاخص های بودجه موافقت کردند و اختیار را به هیات اجرایی دادند که شاخص ها را نهایی کند.

 

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: البته می دانم که در مورد این بند با IOC وارد مناقشه می شویم چون IOC می گوید که منشور المپیک مقدم است و قوانین و مقررات تابع منشور المپیک باشد اما ما در این بند می گوییم باید قوانین و مقررات تابع مقررات داخلی خودمان باشد. بنابراین نمی دانم تا کجا می توانیم نظر موافق IOC را بگیریم.

 

عضویت مشروط دو فدراسیون جدید در مجمع کمیته ملی المپیک

 

به گزارش ایسنا، در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک دو فدراسیون درخواست عضویت در مجمع را داشتند . فدراسیون های ناشنوایان و همچنین پیوند اعضا و بیماری های خاص این درخواست را داشتند.

 

صالحی امیری گفت: باید از IOC استعلام بگیریم چون در مجمع تعداد اعضای المپیکی باید بر غیر المپیکی ها غالب باشد و الان ما لب مرز هستیم.

پیشنهاد من این است که اعضا رای خود را بدهند و در صورت موافقت IOC این دو فدراسیون عضو مجمع می شوند.