جمعه دهم فروردین ماه

توکلیان: وزیر هم عوض شود «قانون، قانون» است

از سال ها پیش تاکنون سلیقه ای عمل کردیم و اولویت را در نتیجه گیری قرار دادیم.

امیر توکلیان سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در خصوص طرح مطرح شده فدراسیون کشتی در خصوص اجرای چرخه مسابقات انتخابی تیم ملی گفت: از قدیم تاکنون با نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی مشکل داشته و داریم،. این فرآیند که شورای فنی اسمش را گذاشته چرخه انتخابی تیم ملی زمانی پاسخگو است که بتوانیم خودمان را از نقطه صفر به 100 برسانیم، همه چیز بسته به این دارد که تا چه حد می توانیم مسائل مطرح شده روی کاغذ را اجرایی کنیم. وقتی فدراسیون پشت طرح و برنامه ها و عواقب آن بایستد و راه را برای اعمال نفوذ بالادستی ها ببندد موفق عمل کرده است اما اگر بخواهیم همیشه معظل ثبات مدیریت را به همراه داشته باشیم و نتیجه گیری و صلاح و مصلحت را ملاک قرار دهیم که مثلا اگر فلان کشتی گیر انتخاب نشود بهمان می شود و تیم نتیجه لازم را نمی گیرد یا اگر این کشتی گیر را انتخاب نکنیم آقای وزیر ناراحت می شود، هیچگاه موفق نخواهیم شد.اگر قانونمند عمل نکنیم و همان رویه سابق را ادامه دهیم، مقدمات بروز حواشی را فراهم کرده و از مسیر خارج می شویم.

توکلیان افزود: مربیان و کادر فنی نسبت به این چرخه حساسیت پیدا کرده اند و البته حق هم دارند، اگر مربیان تیم ملی بدانند که رئیس فدراسیون پای آنها می ایستد و از آنان حمایت می کند تا پای جان پای کار می ایستند و طبق برنامه فدراسیون عمل می کنند. متاسفانه مربیان ما چون نتیجه گرایی به آنها تحمیل شده است، با خود می گویند باید کشتی گیرانی را عازم مسابقات برون مرزی کنیم که بهترین نتیجه را بگیرند از طرفی کشتی گیران جوان و مستعد به دست فراموشی سپرده می شوند، مسلما آنها نیز از انگیزه بالایی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی و حضور در عرصه های بین المللی برخوردارند. اگر این پروسه عملی شود همه اهالی کشتی و علی الخصوص کشتی گیران تکلیف خود را می دانند که برای ملی پوش شدن چه فرآیندی را طی کنند و چه حریفانی را باید از پیش رو بردارند.

سرمربی سابق تیم ملی تصریح کرد: بنده هفت سال مربی تیم ملی بودم و طی این مدت حق خیلی ها تضییع شد، زمانی که خودم کشتی گیر بودم نیز انتخابی تیم ملی سلیقه ای بود، کشتی گیری که مدال طلا می گرفت تا سه سال بیمه بود و این اشتباه بزرگی بود که باعث شد بسیاری از جوان ها کشتی را کنار بگذارند و به پشت سرشان هم نگاه نکنند چرا که این شانس را نمی دیدند که برای تیم ملی انتخاب شوند. چوب این بی تدبیری ها را هم خوردیم و اکنون شاهد عواقب تصمیمات گذشته هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشتی دنیا در حال تحول است به طور مثال آمریکا از سال های گذشته به رده هایی بهتر از ششم، هشتم و نهم دست نیافت ولی الان در همه رده های سنی اول و دوم دنیاست. تمام کارهایشان بر اساس اصول و برنامه ریزی های دقیق است و طبق آن عمل می کنند. مارتین تیلور قهرمان پرآوازه آمریکایی در تورنمنتی شرکت نکرده بود و در مسابقات کشوری نیز همواره زیر سایه جوردن باروس قرار می گرفت، اما وقتی به یک وزن بالاتر آمد تیمش را قهرمان دنیا کرد. قانونی گذاشته اند که اگر رئیس فدراسیون و وزیر هم عوض شود تغییری ایجاد نخواهد شد و مسیر همان مسیر است. به نظر من رفراندومی بگذارند و از تمام مربیان سازنده دعوت به عمل آورند تا در آن شرکت کنند و نظرات خود را اعلام دارند، پس از به اجماع رسیدن طرح را به تصویب برسانند و پای آن بایستند. حتی اگر در جهانی و المپیک حتی یک مدال هم به دست نیاوردیم پای قانونی که اعمال کرده ایم بایستیم و عواقبش را به جان بخریم تا طی سال های آینده به موفقیت برسیم.