جمعه دهم فروردین ماه
عزیزی خادم و بهاروند از پس کار بر نمی آیند

رییس بعدی باید با دولت و مجلس هماهنگ باشد

در اینکه فدراسیون فوتبال یک مجموعه غیر دولتی است شکی نیست اما به واقع نمی توان منکر وابستگی این نهاد غیردولتی به دولت شد، پس گزینه بعدی فدراسیون فوتبال بدون شک باید از طیف همسو با مجلس و دولت بعدی باشد.

در اینکه فدراسیون فوتبال یک مجموعه غیر دولتی است شکی نیست اما به واقع نمی توان منکر وابستگی این نهاد غیردولتی به دولت شد، پس گزینه بعدی فدراسیون فوتبال بدون شک باید از طیف همسو با مجلس و دولت بعدی باشد.


کمتر از یکماه دیگر تکلیف رییس فدراسیون فوتبال و اعضای هیات رییسه مشخص خواهد شد. البته تا اعلام تایید صلاحیت کاندیداها فعلا نمی توان گفت که چه کسی شانس بیشتری دارد اما با اخباری که از گوشه و کنار شنیده می شود می توان کیومرث هاشمی و عزیزی خادم را گزینه نهایی انتخابات این دوره از فدراسیون فوتبال به حساب آورد. نه اینکه دو گزینه بعدی تایید صلاحیت نمی شوند یا کنار می کشند اما شواهد نشان می دهد این دو گزینه شانس بیشتری نسبت به آجرلو، علی کریمی و حیدر بهاروند دارند

وزارت ورزش و شخص مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش عملا نقشی در انتخابات ندارد اما باور این نکته خیلی سخت است که وزارت ورزش نسبت به گزینه ای سمت و سو ندارد. اگرچه کیومرث هاشمی کارمند وزارت ورزش محسوب می شود و حتی برای شرکت در انتخابات از وزیر ورزش کسب تکلیف کرده اما گویا سلطانی فر گرایش بیشتری به عزیزی خادم دارد و تمایل بیشتری به ریاست او دارد. شاید این بحث چندان مورد تایید سئول نشینان نباشد اما زمان همه چیز را ثابت می کند. البته اگر وزیر ورزش و حتی افراد نزدیک به دولت نسبت به این انتخابات بی توجه باشند باید تعجب کرد. بالاخره ریاست فدراسیون فوتبال جایگاه کمی نیست و از هر حیث برای دولتی ها حائز اهمیت است.

نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا این وابستگی میان فدراسیون فوتبال و دولت ها وجود دارد. شما به قطر نگاه به عنوان میزبان جام جهانی و جام ملتهای آسیا بیاندازید. اگر حمایت های دولتی نبود هرگز چنین ورزشگاههایی ساخته نمی شد و فدراسیون فوتبال براحتی میزبانی رویدادهای مهم را نمی گرفت. در ایران نیز باید فردی رییس فدراسیون باشد که از طیف و هم راستا با دولت بعدی باشد. با این وضعیتی هم که در کشور ما وجود دارد احتمال اینکه اصولگراها دولت را در اختیار بگیرند خیلی زیاد است و رییس بعدی بدون شک باید فردی باشد که بتواند گزینه مورد تایید دولت بعدی باشد

 

عملا تنها کسی که می تواند همسو و مورد تایید دولت بعدی و مجلس فعلی باشد کیومرث هاشمی است که نسبت به سایرین هم سبقه بهتری دارد و هم تجربه مدیریتی بیشتر. قصد جانبداری از ایشان را در برابر سایر اعضا نداریم اما باید بپذیریم که عزیزی خادم، آجرلو و حتی بهاروند امتحان خود را پس داده اند و در مقاطعی نشان داده اند که نمی توانند در قواره یک رییس فدراسیون ظاهر شوند. اگر قرار باشد کسی بر مسند کار قرار بگیرد که هیچ نیازی به کمک دولت و مجلس نداشته باشد همین می شود که امروز می بینیم. مهدی تاج را نگاه کنید که به چه سرنوشتی دچار شد! بدهی او به شستا و سرنوشت بدهی کلان به ویلموتس آیا مساله کمی بود؟ باید از گذشته درس گرفت و این بار مثل سنوات قبل بیگدار به آب نزنیم. اعضای مجمع باید بدانند که وظیفه مهمی دارند و باید همه جوانب را در نظر بگیرند. بهاروند و حتی عزیزی خادم اگر اعتلاف کنند که دور از انتظار نیست بر فرض اینکه رییس فدراسیون فوتبال هم شوند تا پایان این دولت می توانند با خیالی آسوده کار کنند. مطمئنا دولت بعدی که همسو با مجلس کنونی خواهد بود مطالبات دیگری دارد که از عهده هیچ کدام از این دو کاندیدا بر نمی آید. به هر حال امیدواریم همه چیز در نهایت به آرامش در فوتبال ایران عزیمان منجر شود.

 

حامد قاسمی عارف