جمعه دهم فروردین ماه
دوم اسفند شروع نقل و انتقالات باشگاهی؛

جذب نفرات‌با انتخاب مربیان ،نه دلالها !

با شروع نقل و انتقالات زمسنانی در فوتبال باشگاهی باید پای دلالها و واسطه ها قطع شود و مربیان  با درایت و واقع بینی بازیکنان مورد نظر را به خدمت بگیرند.

با شروع نقل و انتقالات زمسنانی در فوتبال باشگاهی باید پای دلالها و واسطه ها قطع شود و مربیان  با درایت و واقع بینی بازیکنان مورد نظر را به خدمت بگیرند.


چند سالی است پای دلالها در فوتبال باشگاهی به شکلی غیر اصولی باز شده و بازیکنان و مربیان با شرایط خاص به باشگاهها منتقل می شوند.
بالا بردن قیمت و شروط ریز و درشت قائل شدن‌ برای عقد قرار داد و در تنگنا گذاشتن‌مدیران معادلات را به هم زده است.
قدیما که شیر پاستوریزه توزیع می شد ،مغازه دار برای فروش سه شیشه شیر،الزام‌می کرد که چند قلم‌کالای دیگر را هم  باید به‌خریدار فروخته شود.
اخیرا در بحث فروش روغن های غذایی و خوراکی هم چنین رویه هایی در فروشگاهها و سوپر مارکت ها دیده می شود و...
متاسفانه این نگاه غلط و یکسویه به فوتبال باشگاهی هم‌ رخنه کرده است.
بعضی از دلالها انتقال دو بازیکن شاخص باشگاهی را منوط به جذب دو بازیکن درجه سه و چهار با قیمت های نجومی می کنند.
تاسف بارتر اینکه برخی از مدیران‌و مربیان به ابن پیشنهادات‌سخیف و ناپسند رضایت داده اند.در این‌اوضاع و احوال
از یکسو پول بیت المال تاراج شده و دلالها به نان و نوا رسیده اند و از سوی دیگر هواداران فوتبالی از نمایش ضعیف بازیکن های درجه چندم اظهار تعجب می کنند.
برخی از علاقه مندان فوتبالی با تماسهای تلفنی از چرایی جذب بازیکنان ضعیف پرس و جو می کنند؟
نباید به دلالها و واسطه ها اجازه داد تا شروط خود را به باشگاهها تحمیل کنند  و با بازار گرمی قراردادهای میلیاردی با آنها تنظیم‌کنند.
این کار نه با تصمیم‌مدیران باشگاهی که باید با نظر مستقیم‌مربی و مسوول فنی باشگاهها انجام شود.
بارها دیده شده که یک تیم خاص چهار مدافع  جدید به خدمت گرفته ،حال آنکه در خطوط هافبک و حمله با کمبود بازیکن‌مواجه است.اینگونه تصمیمات هیاتی و رقابتی خسارتهای فراوانی به باشگاهها وارد کرده است.
باید این وظیفه خاص به مربیان باشگاهها محول شود.آنها باید بنا‌ به نیاز  و در راستای رفع عیوب تیمشان پیشنهاد جذب بازیکن‌مورد نظر را بدهند. مدیران و اعضا هیات مدیره نباید در این دخالت اولیه داشته باشند.
راه اصولی این است که پلی ارتباطی بین مربی و مدیر عامل باشگاهها برقرار و نقل و انتقالات بر اساس منطق شناخته شده انجام شود و میزان کارایی بازیکنان جدیدبر اساس نیاز اولیه و تامین منابع مالی صورت گیرد.
این بار گفته شده که تاریخ نقل و انتقالات از دوم‌لغایت بیست و هشتم اسفند‌ماه در نظر گرفته شده است.
این فرصت مناسبی است تا تیمها شرایط خوبی برای خروج نفرات قبلی داشته باشند و نفرات تازه را هم با مطالعه و درایت‌ انتخاب کنند.
در این‌ راستا انتظار می رود باشگاهها از بازار گرمی و بالا بردن بی رویه قیمتها جلوگیری کنند و به جوانگرایی توجه بیشتری داشته باشند.
از طرفی به دلیل ممنوعیت به خدمت گرفتن بازیکنان خارجی لازم است مدیران  چهار تیم باشگاهی برای حضور قویتر در جام باشگاههای آسیا درایت بیشتری داشته باشند و بازیکنان جدیدی را جذب کنند.
برای مثال پرسپولیس بجز حسینی و کنعانی مدافع میانی دیگری ندارد.استقلال هم  باید هافبک بازیساز  و یک مدافع چپ به خدمت بگیرد.
فولاد و تراکتور هم‌ نیاز به ترمیم ترکیب خود دارند.
این نکات ظریف را باید در اولویت قرار داد و زمبنه تقویت چهار تیم حاضر در جام باشگاههای آسیا را فراهم کرد.
البته  این بدان‌معنا نیست که آتش به خرمن دیگر باشگاهها بزنیم و از حفظ تعادل و مساوات غافل شویم.

نویسنده: احمد میرزائیان