شنبه یکم اردیبهشت ماه
گفت و گو با مدیر اسبق تیم ملی ایران؛

چایچی: دوچرخه سواری بدجوری به دوپینگ آلوده شده است

مدیر اسبق تیم های ملی دوچرخه سواری گفت: روز گذشته به اتفاق تنی چند از پیشکسوتان و خبرگان دوچرخه سواری به دیدار دکتر داوری سرپرست فدراسیون رفتیم تا ضمن خیر مقدم به ایشان درباره مسائل مهم این ورزش گفت و گو کنیم.

مدیر اسبق تیم های ملی دوچرخه سواری گفت: روز گذشته به اتفاق تنی چند از پیشکسوتان و خبرگان دوچرخه سواری به دیدار دکتر داوری سرپرست فدراسیون رفتیم تا ضمن خیر مقدم به ایشان درباره مسائل مهم این ورزش گفت و گو کنیم.


مصطفی چایچی در گفت و گو با خبرنگار البرزورزشی درگفت و گو با البرزورزشی در مورد علت نارضایتی های اخیر که در بین همه دوچرخه سواران ملی پوش به وجود آمده است اظهار کرد: اینکه هر ملی پوشی انتقادی می کند از حضور در تیم های ملی حذف می شود رفتار خوبی نیست و یا عدم کسب مدال در رقابتهای مختلف جز اتفاقاتی است که  ریشه در نبود ضابطه و غلبه روابط بر تصمیمات دارد که خیلی ها را ناراحت کرده است البته هدف بنده کمک به حل اختلافات و ایرادات در فدراسیون دوچرخه سواری است زمانی خود من دوچرخه سوار بودم و بعد از دوره های مختلف حضور در بین ملی پوشان مربی و سپس مدیر تیم های ملی بودم بنابراین عضوی از جامعه دوچرخه سواری هستم و برای شخصی مثل من هزینه شده تا به اینجا رسیده ام بنابراین وظیفه خود می دانم که ایرادات و حسن های این فدراسیون را بیان کرده و از جامعه دوچرخه سواری حمایت کنم و افکار عمومی را با صحبتهای غیر معقول فریب ندهیم.
وی در مورد وضعیت دوپینگ در بین رکابزنان ابراز کرد: متاسفانه وقتی که کاری عمومیت پیدا کند باب شده و برای جلوگیری از آن کاری نمی توان انجام داد دوپینگ در این رشته غوغا کرده است به طوریکه یک دختر 17 ساله دو سال گذشته تست دوپینگش مثبت اعلام شد یعنی رکابزنی که هنوز وارد تیم جوانان کشور هم نشده دوپینگ می کند و این نشان دهنده وخیم بودن شرایط است گویی دوپینگ در نطفه دوچرخه سواری کشور رسوخ کرده است و علت این کار آنها شاید برای رسیدن به مقام و پول و ... باشد معتقدم برای جلوگیری از این اتفاق باید فدراسیون راهکاری در پیش بگیرد و در جلوگیری از این اتفاق مقابله جدی صورت بگیرد. 
چایچی در مورد فرار دوچرخه سوار از تست گیری دوپینگ بر سر مسابقه عنوان کرد: گویا یک خانم و یک آقا که در اردوی تیم ملی هم حضور داشته اند برای دادن تست دوپینگ حضور پیدا نکرده اند البته فردای آن روز گویی دوباره رفته اند و تست را داده اند ولی این رخدادها چیزی جز ناپایدار بودن وضعیت دوچرخه سواری کشور نبود.
وی در مورد اینکه چرا لیگ دوچرخه سواری تعطیل شده است در صورتی که فدراسیون کشتی با تمام مشکلاتی که رخ به رخ دو کشتی گیر به وجود می آورد و خطر شیوع کرونا را در پی دارد این رقابتها را انجام داده اند افزود: مسابقات قهرمانی کشور که اهمیت زیادی داشته و امتیاز جهانی دارد را برگزار نمی کنند انتظار دارید که لیگ ها را برگزار کنند؟! از زمانی که رئیس سازمان لیگ محمود وفایی که  55 مسابقه را در یک سال برگزار می کرد و 15 سال مداوم این فعالیت ها را متمرکز انجام می داد از فدراسیون دوچرخه سواری رفت و مدیر روابط عمومی فدراسیون حامد قاسمی که فردی متخصص در این کار بود از فدراسیون جدا می شود و می رود جای آنها را یکسری افراد غیر متخصص می گیرند. نباید هم انتظار بهتر شدن اوضاع را داشت روزی که محمود وفایی از فدراسیون رفت برخی از کسانی که در فدراسیون بودند گفتند که ما خودمان مسابقات را برگزار می کنیم که از قضا بعضی مسابقات را برگزار کردند و زمانی که مشکلی پیش می آمد می انداختند به گردن این و آن، در نهایت از بین سه سهمیه که در المپیک کسب کرده بودیم دو سهمیه از بین می رود این همان عدم سیاست گذاری است که باید تجدید نظر شود.  سرپرست جدید فدراسیون می تواند درباره یکسری مشکلات  با UCI مذاکره نماید تا بتواند مطالبات و خواسته های خود را  از این طریق برآورده سازد.
مدیر اسبق تیم های ملی در خصوص اردوهای تیم ملی تاکید کرد: اردوهای تیم ملی را هم بدون هیچ کارشناسی و تستی برگزار کرده اند به این صورت که گفتند هر فردی که سال گذشته رنکینگ خوبی داشته است امسال نیز برای حضور در تیم ملی دعوت شده است اما به اسامی که نگاه می کردم یکسری افراد در اردو دعوت شده بودند که حتی اسامی آنها را نشنیده ایم و در مقابل دوچرخه سوارانی مانند؛ حسین ناطقی که سالها قهرمان آسیا بوده است یا آقای جنت ودوچرخه سوارانی مثل مهدی آرمون و میلاد قالیچی و .. به تمرینات دعوت نشده اند که این نتیجه ناکامی و ضعف عملکرد رکابزنان و موجب دلشکستگی دوچرخه سواران می شود مشخص هم نشده است که چرا به اردو دعوت نشده اند در صورتی که در لیگ قبلی مقام نخست را کسب کرده بودند که این مساله موجب می شود ذهن دوچرخه سواری مکدر شود که شاید مسائل مالی یا بر اساس ظواهر عده ای دعوت شدند و عده ای دعوت نشده اند. 
وی در ادامه بیان کرد: بحث مشکلات مالی برای هر ارگانی در کشور وجود دارد اما برخی کارها به خاطر ندانم کاری و توانمندی به وجود می آید از نظر من مشکل فنی نباید دستمایه ای شود تا ما سهمیه المپیک را از دست بدهیم.
چایچی یکی از مهمترین دلایلش را که موجب شد از فدراسیون برود خاطر نشان کرد: یکی از دلایل ترک فدراسیون توسط من دوپینگ بود و شخصی که محروم شده بود را از من خواستند که  مربی تیم ملی شود اما قبول نکردم و نمی توانستم به این مساله واکنش نشان ندهم.
وی در مورد اینکه وضعیت ریاست خسرو قمری در 4 سال دوم چگونه بود تصریح کرد: قمری در دوره ریاست 4 ساله اولش عملکرد خوبی داشت ولی در دوره بعدی متاسفانه با ورود یکسری افراد غیر متخصص به فدراسیون دوچرخه سواری وضعیت فدراسیون را ضعیف کرد.  

چایچی در ادامه گفت: طی جلسه ای که روز گذشته با آقای داوری سرپرست جدید فدراسیون داشتسم آقای زنگه آبادی رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه سواری، عطا الهی دبیر فدراسیون ، شمعونیان مربی استعداد یابی و محمود وفایی رئیس سازمان لیگ و خودم با وی جلسه ای داشتیم که در این خصوص صحبتهایی انجام شد که یکسری از مشکلات رفع شود و تلاش کنند تا در آینده مشکلات برطرف شود.
گفت و گو: الهه طائمه