سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
نیم نگاه...

نیاز مربیان حرفه ای ، ورزش حرفه ای

مربیان جدیدی به بدنه فوتبال ایران اضافه شده اند. این نیاز زمانه است، قدیمی ها می روند و  ورزشکاران جوانی که عمری در زمین های ورزشی در سطوح مختلف دویده اند. 

مربیان جدیدی به بدنه فوتبال ایران اضافه شده اند. این نیاز زمانه است، قدیمی ها می روند و  ورزشکاران جوانی که عمری در زمین های ورزشی در سطوح مختلف دویده اند. 


قهرمانانی که در بالاترین حد ورزش حرفه ای تجربه اندوخته اند. برحسب معمول باید هم که به جرگه سازندگان و مربیان بپیوندند و از قضا محمود فکری، فرهاد مجیدی، و. . . از جمله این افراد هستند که جامع مربیگری بر تن کرده اند ولی برای اینکه در این عرصه به مربیانی قابل اتکا تبدیل شوند، و کار زیاد دارند و لازم است در کنار کسب تجربه، دانش آموزی و دانش افزایی . و جهه همت خویش قرار دهند ، هر چند رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال امروز مدعی شده که بخش زیر مجموعه وی از پیشروان علمی منطقه است. ولی علم اندوزی نباید محدود به دوره های محدود فدراسیون شود و جا دارد که مربیان جوان ما حتی یحیی گل محمدی و دیگران پول های کلانی را که از این طریق اندوخته اند.
 صرف حضور در  کلاس های پیشرفته بین المللی و شرکت در تمرینات مربیان نامدار باشگاه های جهانی سازند، در آیین ایرانی اسلامی ما توصیه شده که علم را باید آموخت حتی اگر در  چین باشد. این آموزه متعلق به قرن ها پیش است که هنوز هواپیما و اینترنت فاصله ها را تا این حد کاهش نداده بود. البته آموزش نباید محدود به تیمداری حرفه ای شود و  امروز مربیان باید آکادمی های ما نیز به  شدت نیازمند کارآموزی و ورزش حرفه ای هستند. در این زمینه اروپا الگوی بسیار خوبی برای مربیان ایرانی خواهد بود. چرا که همه مربیان فعال این حوزه موظف هستند که در پایان هر سال و یا حداکثر یک دوره 18ماهه در امتحانات و آزمونهای علمی و فنی حضور پیدا کرده و معلومات خود را به صورت کنفرانس ارائه دهند و این یعنی که فدراسیون های ملی تمام مربیان را چک می کنند.
نویسنده: رضا اسماعیلی