جمعه سی و یکم فروردین ماه
گل به خودی سرخابی ها؛

معرکه تازه فکری و شکوری!

مدیران و مسئولان دو باشگاه قدیمی کشور جدا از رقابت در میدان مسابقه، در ایجاد چالش و جنگهای روانی هم گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند.این جدالهای لفظی و کلامی بی ارزش است و اساس کار سرخابی ها را مختل می کند.

مدیران و مسئولان دو باشگاه قدیمی کشور جدا از رقابت در میدان مسابقه، در ایجاد چالش و جنگهای روانی هم گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند.این جدالهای لفظی و کلامی بی ارزش است و اساس کار سرخابی ها را مختل می کند.
گاهی سیاست سکوت و خاموشی و اجتناب از مصاحبه  از سوی مربیان و بازیکنان ارزشمند است و کمک شایانی به دو تیم پرهوادار پایتخت می کند.
مسوولان و متولیان دو تیم هرگاه  سخنی می گویند و مقابل تریبون قرار می گیرند ،آتش اختلافات را فزونی می بخشند.
محمود فکری یادش هست زمانی خلیل زاده و سعادتمند در برنامه تلویزیونی یکدیگر را به چالش کشیدند.
یکی فیلم اظهارات سعادتمند را رو کرد. 
سعادتمند هم بیکار نبود و مدارک و مستندات خود را درباره آسیب هایی که خلیل زاده به استقلال وارد کرد،مقابل مجری تلویزیون قرار داد و...
این نزاع دو طرفه تا مدتها استقلال را به حاشیه برد و اساس کار فنی محمود فکری و دستیارانش را مختل کرد.
این جنگ و نزاع  تمام نشدنی در تیم پرسپولیس هم بیداد کرد و اظهارات سخیف رسول پناه و کلیپ های او آسیب جدی به روند حرکت یحیی گل محمدی و بازیکنان وارد کرد.
فرجام این اقدامات ناشایست باعث اخراج رسول پناه از پست ریاست هیات مدیره پرسپولیس شد تا قدری آتش این معرکه فروکش کند.
عجیب اینکه محمود فکری که خود با مشکلات و حواشی زیادی در استقلال مواجه است در برنامه تلویزیونی به جای دعوت به حمایت مسولان و هواداران از تیم آبی ،از منازعه رسول پناه و گل محمدی استقبال می کند!

باید پرسید مناظره و مجادله این دو مسوول پرسپولیسی چه نفعی برای استقلال دارد؟
شاید فکری با طرح این سوال در صدد ایجاد چالش  جدی در پرسپولیس  است تا حریف وارد بحران شود و استقلال با استفاده بهیته از شرایط به هدف برسد!
اینگونه تفکرات با روح ورزش و بازی جوانمردانه در تضاد است.اینکه تیم مقابل را به حاشیه ببرم تا خود سودی و نفعی ببرم!
البته فکری بخوبی می داند که استقلالی ها در درون خود مشکلاتی اساسی دارند و خیلی از پیشکسوتان با او مخالف هستند.این فشار مضاعف باعث شده تا او در مصاحبه ها از دشمنان فرضی سخن بگوید.
معلوم‌نیست چرا فکری به جای کاهش این حاشیه ها در درون باشگاه و نشست با پیشکسوتان  استقلال به تخریب پرسپولیس و جدال با طرف مقابل روی آورده است؟ 
اوضاع در آن سوی جبهه هم مناسب نیست.شکوری علیرغم تحصیلات عالیه و تجربه کوتاهی که در پست دبیری فدراسیون داشت،هنوز با معیارهای مصاحبه و بیان نظرات باشگاه آشنا نیست.
گاهی فکر می کنم باید برخی  را با فن بیان و چگونگی انجام مصاحبه آشنا کرد.

آنها در مقاطعی به جای توضیح واضحات و بیان حقایق و مشکلاتشان به بیراهه  می روند و با گل به خودی برای باشگاهشان مشکل ساز می شوند.
متاسفانه فوتبال ما به جای اولویت دادن به مسائل مدیریتی و فنی به حواشی توجه دارد.این نگاه غلط- هواداران و علاقه مندان - را خسته کرده است و رویارویی مربیان و مسولان پرسپولیس و استقلال و مسابقه بیانیه و به چالش کشیدن یکدیگر اجازه نداده از موضوعات فنی و تاکتیکی تیمها مورد ارزیابی قرار گیرد.
متاسفانه ما نمایندگان رسانه های گروهی هم آتش بیار معرکه شده و در افزایش تنش در دو باشگاه آبی و قرمز شریکیم.
در این میان صدا و سیما که نقش محوری دارد باید وظیفه خود را بدرستی انجام دهد.
رودررو قرار دادن مربیان و مسوولان تیمها و ایجاد جنگ روانی بین آنها سوال برانگیز است و ناپسند.
این رویه یقینا امور فرهنگی و اخلاقی  را تحت الشعاع قرار می دهد و فوتبال رابه سمت سقوط اخلاقی و ارزشی هدایت می کند.
باید یک تحول اساسی در امور باشگاهداری ،برنامه ریزی فوتبالی و کار رسانه ای در کشور ایجاد کرد.
باید بدانیم با‌ پرخاشگری و اتهام زدن به یکدیگر و ناخن کشیدن به صورت طرف مقابل به جایی نمی رسیم.در این عرصه باید با کار علمی ،کار جمعی و بهره بردن از اصول مدیریتی کار را پیش برد و فوتبال را به اهداف عالیه رساند.
بدیهی است رسانه ها  هم در این فضا باید کمک حال فوتبال باشند و با انعکاس درست وقایع و نقد منصفانه در مسیر پیشرفت این رشته گام بردارند.نا گفته پیدا است رسانه ها  نقد مغرضانه و جانبدارانه و ایجاد جنگ روانی بین تیمها وافراد را باید کنار بگذارند و رسالت خبری و فرهنگی خود را به بهترین شکل انجام دهند.
نویسنده: احمد میرزاییان