پنجشنبه نهم فروردین ماه

شاهکار جدید فدراسیون‌نشین‌ها در راه است!

دراگان اسکوچیچ! شاید هرگز در باور خودش هم نمی‌گنجید روزی سرمربی تیم ملی یک کشور درجه سومی آسیا شود تا چه رسد که اکنون سرمربی تیم ملی ایران لقب گرفته است!

روزگار عجیبی داریم غیرقابل وصف، انگار قحط‌ الرجال شده و آنقدر ساختار ورزش ما ویران شده که نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم، درست انتخاب ‌کنیم.خبرهای بد خیلی زود به گوش می‌رسد؛ هنوز ماجرای نوع قرارداد بستن با کارلوس کی‌روش، مارک ویلموتس، آندره‌آ استراماچونی، گابریل کالدرون و ... به پایان نرسیده که خبر می‌رسد شاهکار جدید فدراسیون‌نشین‌ها در راه است!

انگار همین دیروز بود؛ علی کفاشیان با افتخار گفت که قرارداد کی‌روش را با مبلغ قبلی بستیم که کاشف به عمل آمد؛ فدراسیون فوتبال رقم قرارداد او را از دلار به یورو تبدیل و اعلام کرد که کی‌روش با همان رقم قبلی حاضر شده قراردادش را امضا کند و در ایران بماند! در شرایطی که با همین تبدیل واحد پولی قرارداد از دلار به یورو، رقم قرارداد افزایش ١٥ تا ٢٠ درصدی پیدا کرد و طبق فرمول مالیاتی کشور سالیانه بین ٣٠ تا ٤٠ درصد یعنی یک میلیون و چهارصد هزار یورو باید به اداره مالیات پرداخت می‌شد.

انگار همین دیروز بود؛ مهدی تاج با افتخار گفت که بندهای قرارداد مارک ویلموتس به کلی با کی‌روش متفاوت و مبلغ قراردادش 3/1 میلیون یورو در سال است، اما تنها چند ماه بعد فهمیدیم که چه قراردادی با این مربی بلژیکی که دو سال و نیم تیم نداشت، بسته‌ایم! او قبل از این‌که به ایران بیاید، قرارداد ویلموتس با ساحل عاج 600 هزار یورو بود و فدراسیون این کشور به صورت ماهیانه 50 هزار یورو به او حقوق می‌داد! اما، بعدها مشخص شد مبلغ قرارداد ویلموتس و دستیارانش به مدت 3 سال و به مبلغ 8 میلیون یورو است!

قرار بود پس از رفتن مارک ویلموتس، یک مربی ایرانی سکان‌دار تیم ملی شود، اما ناگهان دراگان اسکوچیچ را به عنوان شانزدهمین سرمربی خارجی تاریخ فوتبال ما معرفی شد. باز هم با افتخار آمدند و گفتند: قرارداد ما با این مربی کروات ریالی است و حتی اسکوچیچ در این باره نیز سکوت کرد و آن را مسئله‌ای شخصی دانست. اما اکنون با گذشت بیش از 3 ماه از زمان معرفی او که حتی یک جلسه تمرین هم با بازیکنان انجام نداده، شواهد حاکی از این است که اسکوچیچ حقوق خود را به صورت یورو دریافت می‌کند نه ریال.

یکی از مهم‌ترین سوالات درباره قرارداد اسکوچیچ جزییات یا حداقل کلیات قرارداد او بوده که فدراسیون فوتبال همانند ماجرای ویلموتس، قصد روشنگری ندارد و عدم اطلاع‌رسانی فدراسیون باعث شده تا نحوه قرارداد و پول گرفتن او تاکنون با حواشی و شایعات زیادی رو‌به‌رو شود. شایعه شده قرارداد اسکوچیچ 5 میلیارد تومان و نحوه پرداخت آن به یورو است. صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در این رابطه گفت: «‌قرارداد اسکوچیچ ریالی و 200 هزار یورو است که به صورت ریالی به او پرداخت می‌شود.»

گفته می‌شود دراگان اسکوچیچ با نفوذ یک آقازاده ورزشی با حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال قرارداد ریالی در سه مرحله بسته است و با احتساب پولی که باید به باشگاه صنعت نفت داده شود و همچنین مالیاتش که ظاهراً فدراسیون فوتبال روی پول او می‌گذارد و می‌دهد، سالیانه 5 میلیارد تومان دریافت خواهد کرد. او که هنوز چیزی از خود نشان نداده مدعی است که تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند سرمربی ایران باشد! این‌که قرار است دراگان اسکوچیچ چگونه پول دریافتی به ریال خود را انتقال دهد جای سوال است.

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه ماشین‌سازی در این رابطه گفت: «من با خبر هستم که فدراسیون فوتبال قرارداد ریالی با اسکوچیچ منعقد کرده است، منتهی ریال قابل انتقال به خارج از کشور نیست. فدراسیون فوتبال معادل همان پول ریالی که به این مربی باید بدهد، یورو و یا دلار خواهد داد. از طرفی بستن این نوع قرارداد به سود فدراسیون فوتبال است زیرا نوسانات ارزی بیشتر به ضرر مربی خواهد بود نه فدراسیون.»

از طرفی فدراسیون فوتبال عنوان کرده تبدیل ارزش ریال به یورو بر عهده خزانه‌دار این فدراسیون بوده و با توجه به نوسانات قیمت ارز در کشورمان که تقریباً به صورت روزانه و یا حتی ساعتی تغییر می‌کند، مشخص نیست تبدیل ریال به یورو براساس چه معیاری صورت خواهد گرفت و فدراسیون عجیب و غریب ما چطور و با چه اسنادی می‌تواند فیفا را که کلی پرونده‌های مالی در آن داریم قانع به پرداخت حقوق دراگان اسکوچیچ نماید؟

اسکوچیچ نیز در مصاحبه اخیر درباره سوالی مبنی بر این‌که دستمزدش ریالی پرداخت خواهد شد یا ارزی، از پاسخ دادن خودداری کرده و گفته است که این یک موضوع شخصی بین او و فدراسیون فوتبال می‌باشد. ما امیدواریم این شاهکار جدید فدراسیون‌نشین‌ها کار دست فوتبال ما ندهد و دوباره پرونده جدیدی برای ما در فیفا باز نشود. لو رفتن ماجرای قرارداد سرمربی کنونی تیم ملی کشورمان همزمان با صحبت از بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال و وعده بازگرداندن کارلوس کی‌روش عنوان شده است!

نویسنده: مجید روان‌ستان