پنجشنبه سی ام فروردین ماه
نمایش خوب آسیایی ها در هندبال قهرمانی جهان؛

کلاه دوزان : ویدئو چک والیبال به داد هندبال رسید

کوبل داوری هندبال ایران از مسابقات جهانی قاهره مصر به کشور بازگشتند.

کوبل داوری هندبال ایران از مسابقات جهانی قاهره مصر به کشور بازگشتند.

مجید کلاه دوزان و سید علی رضا موسویان که برای قضاوت در 27 امین دوره هندبال قهرمانی جهان به کشور مصر رفته بودند با انجام 5 قضاوت به کار خود پایان داد. کلاه دوزان که تاکنون در 6 دوره مسابقات جهانی قضاوت کرده است ، به البرز ورزشی گفت: خوشبختانه من و آقای موسوی قضاوت های خوبی داشتیم . همه مسابقات دشوار بودند و تیم های قاره های آسیا و افریقا نیز مقابل تیم های اروپایی قد علم کرده اند. به طور مثال ژاپن با کرواسی مساوی کرد. الجزایر مقابل فرانسه ایستاد و قطر نیز خود را به جمع هشت تیم برتر رسانده بود.

موسویان اضافه کرد: بعد از پایان دوره های اول و دوم مسابقات ، ده کوبل مصر را ترک کردند و چهار زوج با کوبل در مصر ماندند تا مسابقات نهایی و نیمه نهایی را داوری کنند. البته تنها داوران قاره اسیا بودیم.

موسویان درباره نکات جدید برگزاری مسابقات گفت: قانون اصلی تغییری نکرده است اما در اجرا سرعت و دقت عمل در دستور کار قرار گرفت و نکته جالب اینکه ما نیز در مسابقات جهانی هندبال، از ویدئو چک والیبال استفاده کردیم. و این تکنولوژی در کاهش خطاهای داوران موثر بوده است. داور ارزشمند ایران در پاسخ به پرسش ما که تا چه زمان قصد ادامه قضاوت ها را دارید؟ گفت: من 42 سال سن دارم ولی تا 50 سالگی می توانم داوری کنم. البته اگر در سنین بالای 50 سال نیز دارای امادگی جسمانی مطلوب داشته باشم مشکلی برای قضاوت وجود نخواهد داشت.

دارو ارشد بین المللی هندبال، در پاسخ به پرسش ما که آیا بازیکنان و مربیان ایرانی تبار در تیم های مختلف مشاهده شدند؛ گفت: برخلاف دوره قبل که ایمان جمالی باریکن سابق تیم ملی ما در مجارستان بارزی می کرد این بار خبری از وی نبود و ما البته جای خالی داوود توکلی را در کمیته داوران فدراسیون جهانی هندبال به شدت حس کردیم. ایشان زحمات زیادی را برای ما کشیده بودند ولی متأسفانه به دست خود ایرانیان کرسی ریاست آسیا و عضویت کمیته داوری جهان را ازدست دادند. ولی ما  هرگز زحمات و حمایت های استاد بزرگ خودمان را فراموش نخواهیم کرد. حیف است که نمی توانیم به این زودی ها کرسی از دست رفته داوود توکلی را برای هندبال ایران احیا کنیم.

گفت و گو: مرجان بنی یعقوب