پنجشنبه نهم فروردین ماه
گفت و گو اختصاصی با ایگور کولاکوویچ؛

کولاکوویچ: بزرگترین ثروت ایران مردم مهربانش است

ایگور کولاکوویچ زاده ۴ ژوئن ۱۹۶۵ ، 55 ساله مربی والیبال اهل مونته‌نگرو است. وی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ سرمربی تیم ملی والیبال مردان صربستان بود. 

ایگور کولاکوویچ زاده ۴ ژوئن ۱۹۶۵ ، 55 ساله مربی والیبال اهل مونته‌نگرو است. وی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ سرمربی تیم ملی والیبال مردان صربستان بود. 
از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نیز سرمربی تیم ملی والیبال مردان ایران بود.در حال حاضر سر مربی تیم والیبال مردان باشگاه وارتا زاویرچیه است که در لیگ لهستان بازی می کند. او با تیم ملی والیبال ایران درجام بزرگ والیبال قهرمانان جهان ۲۰۱۷ که یک رقابت بین المللی والیبال  است شرکت کرد.تیم ایران در بین 6 تیم برتر قاره های جهان به مدال برنز رسید. در بازی های  آسیایی 2018جاکارتا کولاکوویچ تیم ملی والیبال ایران را در بین 20 تیم شرکت کننده به مقام قهرمانی رساند.در سال 2019 در تهران هم در مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا در بین شانزده تیم ایران را به مقام قهرمانی رساند.از او درخواست کردیم با ما یک مصاحبه داشته باشد. او به سختی این درخواست را پذیرفت بشرطی که در مورد تیم ملی والیبال ایران  و مسابقات المپیک ژاپن سئوالی مطرح نکنیم. به ماالحصل البرزورزشی با مربی سابق تیم ملی توجه کنید؛

لطفا در مورد تجربیات خود در ایران و استعدادهای والیبال ایران صحبت کنید

پاسخ کولاکوویچ - ایران کشوری عظیم است که دارای منابع طبیعی فراوانی است اما بزرگترین ثروت ایران از نظر من مردم  آن هستند. فرهنگ آنها در روابط، مهربانی، مهمان نوازی و ... همه بر من تأثیر گذاشت تا خاطرات شگفت انگیزی از ایران داشته باشم. می توانم اضافه کنم که من در ایران دوستان واقعی مادام العمر پیدا کرده ام.
وقتی ما در مورد استعدادهای والیبال صحبت می کنیم ، ایران هنوز یک منطقه کشف نشده است زیرا در چنین کشور بزرگی همه جا استعدادهایی وجود دارند که حتی ممکن است شانس واقعی خود را پیدا نکنند چون دراز برخی شهرهای کوچک رسیدن به مرحله بالادر والیبال برای بازیکنان آن شهر ها دشوار است. من فکر می کنم مربیان در ایران به دلیل تعهداتی که برای دستیابی به نتایج خوب دارند ، حاضر نیستند فرصتی به بازیکنان کم تجربه با استعداد  بدهند زیرا از شکست می ترسند. نظر من این است که، یک بازیکن جوان هرگز نمی تواند به مربی خیانت کند. یک بازیکن جوان با استعداد باید هرچه زودتر فرصت پیدا کند تا در اسرع وقت تجربه کسب کند. به این ترتیب است که بازیکن جوان کیفیت پیدا می کند و می تواند برای مدت طولانی در بالاترین سطح ممکن بازی کند.

آیا لطفا می توانید مقایسه ای بین والیبال ایران و لهستان برای ما بیان کنید؟

پاسخ کولاکوویچ- تفاوت ایران و لهستان از نظر والیبال بسیار زیاد است. لهستان  با  داشتن تعداد زیادی باشگاه، با شرایط عالی برای کار در باشگاه ها و تیم های ملی، یک قدرت عالی والیبال است. آنها در همه سطوح بسیار حرفه ای هستند. بازیکنان بسیار با کیفیت و سخت کوش هستند. در ایران ، تشکیلات باشگاه ها و هیات ها و همچنین شرایط آموزش در سطح لهستان نیستند ، اما من دوست دارم بازیکنان ایرانی را آموزش دهم. آنها احساسات خود را پنهان نمی کنند، من همیشه از آنها بازخورد می گیرم و آنها دائماً از رقابت لذت می برند. آنها مبارزان متعصبی هستند. آنها می دانند که چگونه جشن بگیرند اما بی دلیل هم غمگین  می شوند. در آنجا بازیکنان لهستان بهتر هستند ، ثبات بیشتری دارند ، در روحیه تغییرات زیادی ندارند ... اما تمرین دادن در ایران برای مربی بسیار جالب تر وپر از قدردانی است.
 

به نظر شما  خوب است در فدراسیون والیبال ایران در کنار تیم اصلی (تیم A) تیم دیگری تحت عنوان تیم B هم داشته باشیم ؟

پاسخ کولاکوویچ - خوب، از آنجا که برای تیم های ملی مسابقات بسیار زیادی وجود دارند ، داشتن تیم B ایده بسیار خوبی است زیرا می تواند تیم A را از انجام برخی مسابقات راحت کند و بنا براین به تیم A فرصت بیشتری برای آماده سازی با کیفیت برای مسابقات مهمتر می دهد.همچنین ،از تیم B باید برای بازیکنان با استعداد جوان استفاده شود، تا قبل از رسیدن به تیم A فرصت کسب تجربه بین المللی را نیز بدست آورند. این یک فیلتر عالی برای بازیکنانی است که به تیم بزرگسالان می روند.
دوست دارید به عنوان سرمربی تیم ملی یا تیم باشگاهی به ایران برگردید؟

 پاسخ کولاکوویچ- فکر نمی کنم که این اتفاق هرگز تکرار شود زیراعلی رغم این که به بازیکنان  هواداران و مردم ایران عمیقا احترام می گذارم، پس از فسخ قرار داد کاری در آوریل سال گذشته ، تمایلی ندارم که اعتبار و کار خود را دوباره در ایران درترازوی تجربه قرار دهم.
 
نظرات شما در مورد ویروس کرونا و تأثیرات آن در ورزش و والیبال چیست؟

پاسخ کولاکوویچ - کرونا برای تمام بشریت از جمله ورزش و والیبال مشکلات بزرگی ایجاد کرده است . می توانم بگویم خوشحالم که می توانم در این زمان عجیب و غریب قادر هستم در یک باشگاه بسیار سازمان یافته دارای بازیکنان با کیفیت کار کنم . اما آنچه برای ورزش و به ویژه باشگاه ما بزرگترین فاجعه است  ، نبود طرفداران است. یکی از دلایلی که من به لهستان آمدم و در Alurom CMC Zawiercie هستم هواداران هستند.  سالن والیبال بدون هوادار  در مقایسه با زمانی که سکو ها پر از تماشاگر هستند از کیفیت یکسانی برخوردار نیست و در واقع ، والیبال همان ورزش قبلی نیست و خیلی دلتنگ هواداران هستیم و نمی توانیم صبر کنیم تا آنها را دوباره در سکوها ببینیم.

  
لطفا در مورد تیم لهستانی خود وارتا زاویرچیهWarta Zawiercie   صحبت کنید؟
 
پاسخ کولاکوویچ - تیم ما در ترکیب خود نام های بزرگی ندارد. این ها بازیکنان با کیفیتی هستند ، بازیکنان بزرگی هستند که آرزو دارند نتیجه خوبی بگیرند زیرا بیشتر فصل گذشته تقریبا هرکدام در باشگاه های خود نیمکت نشین بودند یا فصل خوبی را پشت سر نگذاشتند. امسال ما پیروزی های بزرگی داشتیم اما شکست هایی نیز داشتیم که انتظار نداشتیم. اینها نشانه این است که ما توانایی بالقوه داریم اما نیاز داریم که بیشتر کار کنیم. ما برای برخی از شکست ها نیز  بدون پیش داوری دلایلی خاصی داشتیم به خاطر قرنطینه مدت زمان طولانی توقف کار داشتیم. همه بازیکنان کرونا داشتند و با مصدومیت های مزمن همین امر بعداً باعث مشکلات زیادی شد. با وجود این مشکلات، ما قسمت اول مسابقات فصل را حالی به به پایان رساندیم  که درجایگاه4 بودیم ، وارد مرحله یک چهارم نهایی جام شدیم. ما در حال حاضر در جدول قهرمانی در مکان5 هستیم، 6 مسابقه قبل از پایان قهرمانی است. باشگاه بلند پرواز است و حتی می خواهد سال آینده در جدول رده بندی موقعیت بهتری داشته باشد و برای مدال مبارزه کند.ما در این مورد همچنین به طرفداران خود نیاز داریم. 
گفت و گو: رحیم رحیم زاده