پنجشنبه سی ام فروردین ماه
مدعیان عضویت در شورای کشتی آسیا

جدیدی کرسی بنی تمیم را حفظ می‌کند؟

معرفی نامزدهای عضویت در شورای کشتی آسیا از سوی اتحادیه جهانی، انتخابات این مجموعه را وارد فاز عملیاتی کرد. برهمین اساس و از این پس، رایزنی کاندیداها و فدراسیون‌های ملی کشورها برای انتخاب شدن با جدیت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد تا فرد مورد نظر به جمع شورای هفت نفره راه پیدا کند.

معرفی نامزدهای عضویت در شورای کشتی آسیا از سوی اتحادیه جهانی، انتخابات این مجموعه را وارد فاز عملیاتی کرد. برهمین اساس و از این پس، رایزنی کاندیداها و فدراسیون‌های ملی کشورها برای انتخاب شدن با جدیت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد تا فرد مورد نظر به جمع شورای هفت نفره راه پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی؛ تاکنون ۱۲ نفر برای رسیدن به کرسی‌های شورای کشتی آسیا معرفی شده‌اند که از این جمع ۴ نفر یعنی نمایندگان قزاقستان، کره جنوبی، چین و تایلند قبلا هم عضو هیات رییسه بودند و در انتخابات پیش رو نیز خود را نامزد کرده‌اند. سه عضو دیگر هیات رییسه پیشین یعنی حمید بنی تمیم از ایران، شاران سینگ از هند و هیروکی تسوکامو از ژاپن در میدان انتخابات فروردین ۱۴۰۰ حضور نخواهند داشت. نمایندگان ژاپن و ایران جایگزین دارند اما هندی‌ها کلا فردی را برای عضویت در شورای کشتی آسیا معرفی نکرده‌اند، امری که با توجه به موقعیت خوب این کشور در کشتی قاره، اندکی قابل تامل به نظر می‌رسد. 

 8 کاندیدای دیگر که برای دستیابی به یکی از کرسی‌های هفتگانه شورای کشتی آسیا نامزد شده اند عبارتند از: عباس جدیدی، آلوین آگیلار از فیلیپین، یوسف علی الکاظم از قطر، عبدالله المغربی از یمن، خانم پلجی بویاندلگر از مغولستان، کوجی فوکودا از ژاپن، لئونارد کونگ از سنگاپور و ملیس تورگانبائف از قرقیزستان. چهار سال قبل حمید بنی تمیم نایب رییس وقت فدراسیون کشتی کشورمان  با حمایت مسئولان، نه تنها در جمع ۷ عضو شورای کشتی آسیا انتخاب شد بلکه توانست با آرای داخلی هیات رییسه، عنوان دبیر کلی را هم به خود اختصاص دهد. دولت تورلیخانوف و شاران سینگ نیز به ترتیب رییس و نایب رییس شدند. در آن انتخابات عیسی مومنی و دکتر محبوبی هم در کمیته‌های کشتی‌های سنتی و پزشکی مسئولیت گرفتند.

اکنون اما با تغییرات صورت گرفته در فدراسیون، مسئولان ذیربط عباس جدیدی را جایگزین حمید بنی تمیم کرده‌اند اما مشخص نیست آیا افراد دیگری را برای حضور در کمیته‌های مختلف پیشنهاد خواهند داد یا خیر؟ معمولا باید این اقدام صورت گیرد اما دست اندرکاران کنونی فدراسیون هنوز در این رابطه شفاف سازی نکرده‌اند یا حداقل ما اطلاع نداریم چه کسانی برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند؟ 

با توجه به موقعیت و جایگاه بالای کشتی ایران در قاره آسیا، به نظر نمی‌رسد افرادی که برای حضور در جمع هیات رییسه یا کمیته‌ها معرفی شوند، مشکل زیادی در رسیدن به مقصد داشته باشند با این وجود باید ببینیم مسند نشینان فدراسیون کنونی این مسیر را چگونه طی خواهند کرد و آیا امکان ارتقا موقعیت قهرمان شاخصی چون جدیدی تا ریاست کشتی یا حداقل موقعیت پیشین یعنی دبیر کلی شورای کشتی آسیا وجود خواهد داشت یا خیر؟ بدیهی است با توجه به حضور فرد قدرتمندی چون دولت تورلیخانوف در راس شورای کشتی آسیا که در عین حال عضو هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی نیز هست، عباس جدیدی می‌تواند به سمت کرسی ریاست یورش ببرد یا احتمالا باید به همان موقعیت گذشته بسنده کنیم؟ در هر حال مهم آن است که پس از رسیدن به چنین موقعیت‌هایی بتوان برای کشتی آسیا و کشور مفید و موثر شد.