جمعه دهم فروردین ماه

قهر قهرمانان ورزشی با رسانه ها و یا فضای مجازی؟!

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک کشورمان بدون تردید از افتخارات  دوومیدانی ایران است. کسب مدال المپیک در المپیک کار آسانی نیست اما این ورزشکار با استعداد و پرتلاش نقره بازی های المپیک را به ارمغان آورده است و آماده خلق یک رکورد جدید و یا حداقل کسب و تکرار عنوان گذشته است.

احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک کشورمان بدون تردید از افتخارات  دوومیدانی ایران است. کسب مدال المپیک در المپیک کار آسانی نیست اما این ورزشکار با استعداد و پرتلاش نقره بازی های المپیک را به ارمغان آورده است و آماده خلق یک رکورد جدید و یا حداقل کسب و تکرار عنوان گذشته است.

حدادی هرزگاهی مورد نقد رسانه ها و روزنامه ها قرار می گیرد. از جراحی شست پا گرفته تا مسائل خصوصی. وی امروز در گفتگو با همکارمان از این بابت شاکی بود که با سرک کشیدن به مسائل خصوصی ، تمرکزش را به هم می زنند. او شاید حق داشته باشد که گلایه کند ولی باید بداند قهرمانان در همه جای دنیا طرف توجه توده های مردم و زیر ذره بین روزنامه نگاران بوده و هستند.

برای مخاطبین رسانه ها مهم است که قهرمانان سرشناس آنها چه می کنند و چگونه روزگار می گذرانند. بنابراین طبیعی است که قهرمانانی چون حدادی باید مراقب گفتار و رفتار و کردار خود باشند. شاید در جوان اروپایی عیان شدن مسائل خصوصی و زندگی شخصی سلبریتی ها و قهرمانان نامدار امری طبیعی و خوشایند باشد. ولی در کشور ما چنین نیست و همه مردم از قهرمانان و بلند آوازگان انتظار دارند که الگو بمانند و تصوری که در اذهان نقش بسته برهم نخورد. ولی در این میان افرادی که تمرکز قوی تر دارند نقد ها را در پیشرفت می دانند و از آن برای بهبود شرایط جسمی و روحی و روانی خود بهره می برند.

شاید مهدی طارمی نمونه بارز این ادعا باشد که از حواشی خودساخته و یا دیگران بافته، خود را رهانده و اکنون در یکی از بهترین کشورهای اروپایی می درخشد و مصداق خوبی بر وفور استعداد در کشور ماست. بنابراین قهر کردن با خبرنگاران و دیوار کشیدن دور خود، مشکلات را حل نمی کند. آنچه که معضل ساز است غوطه ور شدن در فضای مجازی است. فضایی بی رحم که اغلب ملعبه دست جوانان جویای هیجانات است. بنابراین توصیه می کنم که احسان حدادی و همه قهرمانان عزیز ما ارتباط خود را با رسانه ها به ویژه نویسندگان تخصصی رشته های مرتبط ترمیم سازند و در مقابل از فضای ملتهب مجازی دوری جویند که واقعا بی رحمانه با انسان ها برخورد می کنند. به خصوص اگر این افراد چهره های بارز و شناخته شده جامعه باشند.

نویسنده:رضا اسماعیلی