پنجشنبه نهم فروردین ماه

قوانین فیفا برای دوران کرونایی

دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال فوتبال قوانین موقت برگزاری فوتبال در دوران شیوع کرونا را اعلام کرد.

خبرگزاری البرز ورزشی/ براساس آخرین تصمیمات بورد بین‌المللی فوتبال تغییراتی در قانون سوم فوتبال به دلیل ویروس کووید ۱۹ (کرونا) به‌طور موقت به‌وجود آمده است. برهمین اساس متن این اصلاحات به فدراسیون‌های عضو ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، متن این اصلاحات به شرح زیر است:

قوانین بازی ۲۱-۲۰۲۰ برای مسابقات رسمی (و مسابقات غیر رسمی) از اول ژوئن ۲۰۲۰ لازم الاجرا است، ولی مسابقاتی که به دلیل ویروس کووید ۱۹ به حالت تعلیق در آمدند، این اختیار را دارند تا بازی‌ها را با قوانین ۲۰-۲۰۱۹  یا ۲۱-۲۰۲۰ به پایان برسانند؛ حتی اگر مسابقات را بعد از اول ژوئن ۲۰۲۰ مجددا  شروع کنند.

مسابقات "دوستانه/ آماده سازی/ تمرینی" در جهت آمادگی برای شروع مجدد بازی‌ها می‌بایست آن نسخه از قوانین را استفاده کنند که قرار است پس از شروع مجدد مسابقات به کارگیری شود.

هم‌چنین بورد بین‌المللی فوتبال از این فرصت استفاده می‌کند تا توجه برگزارکنندگان مسابقات را به گزینه‌های موجود در قوانین بازی درباره رفاه و ایمنی بازیکنان و سایر شرکت کنندگان، به ویژه موارد مربوط به استراحت برای نوشیدن مایعات و استراحت برای خنک شدن که در قانون ۷ آمده جلب کند.

مسابقاتی که در آن کمک داور ویدئویی به کار گرفته می‌شود، بنا به صلاحدید برگزارکننده مسابقات مجاز هستند تا استفاده از آن را تا شروع مجدد مسابقات متوقف کنند. با این وجود، در صورت استفاده از کمک داور ویدئویی، کلیه موارد مربوط قوانین بازی و هم‌چنین تشریفات به‌کارگیری کمک داور ویدئویی در جای خود باقی خواهد ماند.

برگزارکننده مسابقات مستحق استفاده از اصلاحیه قانون ۳ یا هر یک از سایر گزینه‌های موجود هستند و دیگر نیازی به دریافت مجوز برای انجام آن از بورد بین‌المللی فوتبال نیست.

قانون ۳ – بازیکنان: تعداد تعویض‌ها

مسابقات رسمی

تعداد تعویض‌ها در هر مسابقه رسمی که برگزار می‌شود حداکثر پنج نفر است، که توسط فیفا، کنفدراسیون یا فدراسیون ملی مشخص خواهد شد، به جز برای مسابقات آقایان و بانوان شرکت کننده در تیم‌های اول باشگاه‌ها در بالاترین دسته یا تیم‌های بین‌المللی الف بزرگسالان، که حداکثر تعویض سه نفر است.

اصلاحیه موقت:

برگزارکنندگان مسابقات اختیار دارند تا یکی یا هر دو مورد زیر را اعمال کنند:

در طول مسابقه، هر تیم:

می‌تواند حداکثر از ۵ تعویض استفاده کند

حداکثر سه فرصت تعویض دارد

می‌تواند یک تعویض اضافه در بین دو نیمه انجام دهد

در صورتی که بازی در وقت اضافه بازی می شود، هر تیم:

می تواند از یک تعویض اضافی استفاده کند (خواه تیم از حداکثر تعداد تعویض های خود استفاده کرده باشد یا نه)

یک فرصت* تعویض اضافی دارد (خواه تیم از حداکثر تعداد فرصت های تعویض خود استفاده کرده باشد یا نه)

می تواند یک تعویض اضافی انجام دهد:

در زمان قبل از شروع وقت های اضافه

در بین دو نیمه وقت های اضافه

چنانچه تیمی از حداکثر تعداد تعویض ها یا فرصت های (تعویض) خود استفاده نکرده باشد، تعویض ها و فرصت های (تعویض) استفاده نشده می تواند در وقت اضافه مورد استفاده قرار بگیرد.

* هرگاه دو تیم همزمان تعویضی انجام دهند، این به عنوان فرصت تعویض انجام شده برای هر تیم به شمار خواهد آمد.