جمعه دهم فروردین ماه
گفت‌وگو سایت FIVBبا سید موسوی؛

بهترین مدافع جهان از ساختمان دفاعی یک تیم می گوید

ستاره ارزشمند والیبال ایران و جهان در گفت‌وگو با سایت FIVB بینش، درک، سرعت، زمان‌بندی، موقعیت‌سنجی و شهود را از عناصر اصلی یک دفاع خوب دانست و گفت: نخستین چیزی که یک مدافع باید داشته باشد، دید خوب است.

ستاره ارزشمند والیبال ایران و جهان در گفت‌وگو با سایت FIVB بینش، درک، سرعت، زمان‌بندی، موقعیت‌سنجی و شهود را از عناصر اصلی یک دفاع خوب دانست و گفت: نخستین چیزی که یک مدافع باید داشته باشد، دید خوب است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، موسوی در ادامه تاکید می‌کند که مدافع وسط خوب در والیبال، باید حرکت بعدی طرف مقابل را پیش‌بینی کند و سرعت عمل سریع برای انطباق با حرکت بازیکن حریف را داشته باشد.
وی تصریح کرد: زمان پرش و موقعیت قرارگیری دست‌ها، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در پست مدافع وسط است.

بازیکن تیم ملی والیبال ایران با یادآوری این که مهم‌ترین عامل موفقیت برای یک مدافع، احساس دفاعی است که در درون یک بازیکن شکل می‌گیرد، گفت: هر بار که رقبا توپ را لمس می‌کنند، این احساس در دستان شما ایجاد می‌شود؛ گاهی اوقات سرعت توپ غیرقابل کنترل است اما حسی که در دستان شما ایجاد می‌شود و حرکتی که در درون شما شکل‌ می‌گیرد، باعث می‌شود که توپ را متوقف کنید.

سایت FIVB در ادامه این گفت‌وگو یادآور می‌شود که دزفول زادگاه سید محمد موسوی است و این بازیکن در دوران تحصیل، به دلیل قد بلند همیشه در ردیف آخر کلاس می‌نشست.

موسوی درباره دلایل علاقه‌‌اش به والیبال گفت: والیبال را از 10 سالگی انتخاب کردم چون قد بلندی داشتم؛ ضمن این که خانواده‌ای والیبالی داشتم و از بچگی با اعضای خانواده‌ام والیبال بازی می‌کردم. در سال 1998 با تیم مینی‌ والیبال خوزستان در مسابقات رامسر شرکت کردم. در ادامه عضو تیم‌ باشگاه اهواز شدم و بعد از حضور در این تیم، سه سال هم با پیکان تهران همکاری کردم.

مدافع وسط تیم ملی والیبال ایران از جمله بازیکنانی است که سابقه حضور در تیم جوانان ایران را در پرونده کاری خود دارد و در نخستین سال حضورش در این تیم، در مسابقات قهرمانی زیر 21 سال آسیا سال 2004 مدال نقره گرفت. پس از آن در رقابت‌های قهرمانی زیر 19 سال و زیر 21 سال آسیا در سال‌های 2005 و 2006، دو مدال طلای متوالی به‌ دست آورد. سپس در مسابقات جهانی زیر 21 سال در سال 2007 به مدال برنز رسید.

استعداد استثنایی سید باعث شد او در سال 2008 به تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران راه پیدا کند. او به محض ورود به تیم ملی، به هم‌تیمی‌هایش کمک کرد تا موفق به کسب جام آسیایی شوند. از آن زمان تاکنون، او چندین مدال در مسابقات مختلف منطقه‌ای و قاره‌ای به دست آورده است. موسوی در اولین حضور ایران در لیگ جهانی 2013 نیز نقش به‌سزایی ایفا کرد و حضور او در تیم ملی ایران با شرکت در مسابقات بین‌المللی مختلف از جمله رقابت‌های قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک، تداوم یافت.

موسوی کسب نخستین مدال جهانی برای ایران در جام قهرمانان بزرگ قاره‌ها (ژاپن 2017) را بزرگ‌ترین موفقیت خود دانست و گفت: فکر می‌کنم حضور تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی سال 2013 به‌یادماندنی‌ترین خاطره برای مردم ایران است؛ زمانی که تیم ایران در هفته اول مقابل روسیه شکست خورد، اما برای اولین بار در تاریخ، ایتالیای میزبان را مقابل تماشاگرانش شکست دادیم. این بازی برای من بسیار خاطره‌انگیز است.

سایت فدراسیون جهانی والیبال در ادامه این مطلب درباره موسوی نوشت: این بازیکن تبحر خاصی در دفاع روی تور دارد و به عنوان یکی از بهترین مدافعان میانی جهان در دهه اخیر شناخته می‌شود. او از زمان برنده شدن جایزه بهترین اسپکر در سال 2005، افتخارات بی‌شماری به عنوان یک بازیکن دفاعی کسب کرده است.

سید در پاسخ به این پرسش که چه تجربه خاصی در والیبال به دست آوردی که بخواهی با دیگران به اشتراک بگذاری، گفت: در 10 سال گذشته یاد گرفتم که تا آخرین لحظه بجنگم و 100 درصد انرژی خود را در مسابقه بگذارم. در ورزش مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد. گاهی اوقات به طرز غیرمنتظره‌ای برنده می‌شوی و گاهی هم از شکست‌ها متعجب می‌شوی. در هر مسابقه باید یاد بگیری که چه طور بجنگی و هدفت را چه طور تجسم کنی.

اگرچه تمرکز موسوی روی دفاع است، اما او با بازی در کنار سعید معروف، امتیازات زیادی برای ایران به دست آورده است. این مدافع وسط 33 ساله، صحبت‌های جالبی در خصوص سعید معروف کاپیتان تیم ملی‌ ایران دارد.
موسوی رمز موفقیت سعید معروف را میل به پیروزی دانست و گفت: معروف معنای کلمه اراده را به خوبی می‌داند و به جهان نشان داده است که هر جا اراده باشد، همواره یک راهی هم وجود دارد.