جمعه دهم فروردین ماه

یادی از فوتبال 95 سال قبل در کشورها

جواد خیابانی، گزارشگر، محقق و کارشناس پیشکسوت ارزنده رسانه در سلسله یادداشت هایی پیرامون روند شکل گیری فوتبال در کشورمان به نکاتی اشاره کرده است.

جواد خیابانی، گزارشگر، محقق و کارشناس پیشکسوت ارزنده رسانه در سلسله یادداشت هایی پیرامون روند شکل گیری فوتبال در کشورمان به نکاتی اشاره کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی،قسمت سوم این یادداشت به شرح ذیل است:
می گویند مباحث یک رویدادتاریخی را باید در قالب و زمان مربوط به همان رویداد بررسی کرد .
ظرف تاریخ همان تاریخ است و اگر اتفاقات گذشته را به زمان حال بیاوریم نتایج مناسبی نخواهیم گرفت زیرا شرایط هر دوره ای مربوط به همان دوره است.
اگر بخواهیم درباره سفر تیم منتخب ایران به شهر باکو که در سال ۱۳۰۵ انجام و منجر به برگزاری سه مسابقه در این شهر شده است چه باید بگوییم ؟
تیم منتخب در هر شرایطی همان تیم ملی است و فرقی ندارد از کدام شهر یا استان باشد .
وقتی نام منتخب را دارد یعنی گزینشی از چند محله و تیم و باشگاه . چه منتخب یک شهر باشد چه منتخب چند شهر.
وقتی منتخب شد پس همان تیم ملی است . در تاریخ ثبت شده است که اولین مسابقه آن تیم در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۰۵ در ورزشگاه بالاخانی شهر باکو به قضاوت آقای پاراگادانف و بین تیم اول بین الملل بادکوبه و تیم منتخب ایران بوده است .
تیم اول بین الملل را چه باید نامید ؟
آیا میتوان لقب تیم ملی را به این گروه داد ؟
آیا تیم منتخب تهران یا ایران را میتوان تیم ملی ایران نامگذاری کرد ؟
فراموش نکنید ما درباره سال ۱۳۰۵ صحبت میکنیم . یعنی ۹۵ سال قبل که نه مجمع سازمان مللی وجود داشته و نه حتی فیفا از اعضای زیادی برخوردار بوده است.
نخستین جام جهانی فوتبال در سال ۱۳۰۹ برگزار شده که با مشکلاتی فرا‌وان و فقط با ۱۳ تیم به انجام رسیده و از آسیا ، افریقا و اقیانوسیه هیچ تیمی حضور نداشته ‌و تیم هایی چون آلمان ، ایتالیا و انگلستان هم شرایط حضور را نداشته اند. پس چه انتظاری است که در سال ۱۳۰۵ تقاضای نواخته شدن سرود فیفا یا اهتزاز پرچم کشورها و یا حتی برقراری نظام خاص مسابقات رسمی رایج در تاریخ امروز را داریم ؟
به یاد داشته باشیم که در تاریخ شوروی ثبت است که کشوری متشکل از آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان طی سال های ۱۲۹۵ تا ۱۳۱۰ ادعای استقلال داشته و تحت نام جمهوری فدراتیو سوسیالیستی قفقازیه خود را از شوروی سابق مستقل دانسته و بیانیه استقلال ، سرود و پرچم مخصوص خود را نیز داشته است. حتی اگر این سرزمین را در آن سال مربوط به شوروی بدانیم باز هم وقتی به نام تیم اول بین الملل ، معرفی شده و در مقابل تیم ایران قرار گرفته است بازهم میتوانیم این تیم را تیمی منتخب از همان کشور بدانیم .
در نظر داشته باشیم که در ۱۰۰ سال قبل عنوانی بنام مربی تیم ملی در بسیاری از کشورها وجود نداشته و تیم ها با مشورت گروه ها یا تجمع نفرات و نهایتا با نظر مدیران ورزش همان کشورها انتخاب میشده اند کما اینکه تیم ایران هم با نظر میر مهدی ورزنده و ابوالفضل صدری انتخاب شده و به باکو رفته و ما میدانیم که نه آقای ورزنده و نه جناب صدری شناختی از فوتبال نداشته و حتی بازیکن فوتبال هم نبوده اند و همین شرایط در بسیاری از تیم های قدیمی وجود داشته است.