جمعه دهم فروردین ماه

موسوی برفراز سد دفاعی

نکاتی درباره یکی از برترین مدافعین میانی در جهان سید محمد موسوی عراقی از ایران می گوید: بینش ، درک ، سرعت ، زمان ، موقعیت و حضور ذهن عناصر اصلی دفاع خوب هستند. اولین چیزی که یک دفاع میانی باید داشته باشد دید خوب است.

سید محمد موسوی عراقی از ایران می گوید: بینش ، درک ، سرعت ، زمان ، موقعیت و حضور ذهن عناصر اصلی دفاع خوب هستند. اولین چیزی که یک دفاع میانی باید داشته باشد دید خوب است. یک مدافع میانی باید بتواند حرکت بعدی طرف مقابل را پیش بینی کند و پاهایی سریع برای انطباق داشته باشد. زمان پرش و موقعیت قرارگیری دست نیز کلید موفقیت است. اما مهمترین چیز این احساس دفاع در درون شماست. این احساسی است که شما هر بار که  حریفان توپ را لمس می کنند، در دستان خود احساس می کنید. گاهی اوقات توپ خیلی سریع می آید و غیرقابل کنترل است ، اما این احساس در دستان شما و حرکت درون شما باعث می شود که توپ را متوقف کنید. 

سال های آغازین

موسوی در جوانی در زادگاه خود دزفول راهی برای استفاده از قد خود به سود خود یافت.

"من والیبال را انتخاب کردم چون قد بلندی داشتم و مجبور شدم در کلاس در ردیف عقب بنشینم و علاوه بر این از یک خانواده والیبالی هستم و از بچگی با خانواده ام بازی کردم."

سید موسوی آموزش را در کلاس سوم ابتدایی آغاز کرد. در سال 1998 ، او در تیم مینی والیبال خوزستان در مسابقات رامسر بود. وی به مدت سه سال با پیکان قرارداد بست و بعداً به تیم ملی جوانان دعوت شد.

موسوی در اولین سال حضور در تیم ملی جوانان ایران ، در مسابقات والیبال قهرمانی زیر 21 سال آسیا 2004 مدال نقره گرفت. وی سپس در مسابقات قهرمانی زیر 19 سال و زیر 21 سال آسیا در سال های 2005 و 2006 مدال های طلای متوالی را بدست آورد ، سپس در مسابقات جهانی والیبال  زیر 21 سال والیبال FIVB در سال 2007 مدال برنز گرفت.

بازی برای ایران

استعداد استثنایی وی باعث شد که موسوی در سال 2008 به تیم بزرگسالان صعود کند و بلافاصله به هم تیمی های جدید خود در کسب عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا کمک کرد. از آن زمان او چندین مدال در مسابقات منطقه ای و قاره ای کسب کرده است. وی همچنین در اولین حضور ایران در لیگ جهانی والیبال FIVB در سال 2013 سهم بسزایی داشت ، که حضورهای مداوم خود را در مسابقات جهانی ، از جمله مسابقات جهانی والیبال FIVB و بازی های المپیک آغاز کرد.

"کسب اولین مدال FIVB برای ایران در جام قهرمانان بزرگ جهانی والیبال FIVB در ژاپن بزرگترین موفقیت من در دهه گذشته است. فکر می کنم به یادماندنی ترین لحظه برای مردم ایران اولین حضور ما در لیگ جهانی FIVB در سال 2013 است ، زمانی که ما در هفته اول به روسیه باختیم اما برای اولین بار در تاریخ ایتالیا میزبان را مقابل تماشاگران خود شکست دادیم. این برای من نیز بسیار خاطره انگیز بود. "

موسوی مهارت زیادی در دفاع دارد و به عنوان یکی از بهترین مدافعین وسط در دهه گذشته شناخته می شود. وی از زمان برنده شدن جایزه بهترین اسپایکر خود در سال 2005 ، افتخارات بی شماری را به عنوان بازیکن دفاعی کسب کرده است.

"در 10 سال گذشته ، من یاد گرفته ام که تا آخرین لحظه بجنگم و 100 درصد از انرژی خود را در یک مسابقه بگذارم. در ورزش ، مشکلات و عدم اطمینان بسیاری وجود دارد. بعضی اوقات به طور غیرمنتظره ای برنده می شوید و گاهی شکست می خورید و متعجب می شوید. در هر مسابقه ای که بازی می کنید ، باید یاد بگیرید که چگونه بجنگید و رسیدن به اهداف خود را همیشه تجسم کنید. "

در بازی در کنار سعید معروف

اگرچه تمرکز او روی دفاع است ، اما موسوی با ترکیب سعید معروف و هم تیمی ملی پوش خود ، امتیازات زیادی را از وسط میدان  کسب می کند. مدافع وسط 33 ساله صحبت های خوبی در مورد کاپیتان خود دارد.

"سعید معروف یکی از برجسته ترین بازیکنان تاریخ والیبال ایران است و همچنین در سراسر جهان شناخته شده است. یکی از بارزترین خصوصیات وی هوش اوست. او نه تنها در والیبال بلکه در امور زندگی نیز بسیار باهوش است. و زندگی خود را وقف والیبال کرده است.

"رمز موفقیت او آرزوی پیروزی است. او معنای کلمه "اراده" را به خوبی می داند و به جهانیان نشان داده است که "هر جا اراده وجود دارد ، راهی نیز وجود دارد".

مترجم: اعظم سعیدی