پنجشنبه نهم فروردین ماه
مگر نقشه راه هم داریم؟

بدون تعارف با اهالی فوتبال !

علی کریمی و مهدوی کیا با صدور بیانیه ای از فوتبال پاک ، مبارزه با فساد ، لزوم داشتن نقشه راه و برنامه  استراتژیک  سخن گفته اند.این شعارهای زیبا و اهداف بلند در فوتبال بی صاحب ما حکم کیمیا داشته و رنگ باخته است.

علی کریمی و مهدوی کیا با صدور بیانیه ای از فوتبال پاک ، مبارزه با فساد ، لزوم داشتن نقشه راه و برنامه  استراتژیک  سخن گفته اند.این شعارهای زیبا و اهداف بلند در فوتبال بی صاحب ما حکم کیمیا داشته و رنگ باخته است.


آسه آسه به مجممع انتخابات فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم.
تحرکات پشت صحنه رفته رفته قوت گرفته و لابی های همیشگی و مهندسی انتخابات سر و شکل جدیدی پیدا کرده است.
برخی از مسئولان طوری حرکت می کنند تا گربه شاخشان نزند و متهم به جانبداری از نامزد خاصی نشوند.
در این گیرودار معادلات به سود غیر فوتبالی و عناصر چسبیده به این رشته رقم خورده است.
متاسفانه رد پای تاج و کفاشیان در ایجاد این فضا دیده می شود. در چند وقت اخیر برخی جا به جایی ها در هیات ها این شائبه را تقویت می کند و افراد همسو با تفکرات افراد حاضر در فدراسیون در مصدر امور قرار گرفته اند!
نگاهی به اوضاع و احوال مدیریت فوتبال پایتخت و حمایت علنی از شیرازی و همکارانش بیانگر اوج بی مبالاتی و رفیق بازی است.
امروز حکایت فوتبال تهران  به مثابه جسم‌نیمه جانی است که امیدی به حیات او نیست.
فوتبال تهران سالیان متمادی است در قهقرا سیر می کند . اهالی فدراسیون هم به دلیل داشتن منافع،از شیرازی و رفقای او حمایت می کنند و  مروج بی قانونی و مهندسی در انتخابات هیات فوتبال تهران شده اند.
این تفکر نخ نما شده و هدایت شده به وضوح در استانها و شهرستانها دیده می شود.در این شرایط کسی به انتخاب اصلح و دقت در برنامه نامزدها اهتمامی ندارد.
مهم رفیق بازی و حفظ موقعیت فردی و گروهی است و صلاح فوتبال مد نظر نیست!
اگر این‌ملاحظات مورد نظر کریمی و مهدوی کیا در فدراسیون وجود داشت،شاهد این همه گسترش فساد در فوتبال نبودیم.
کی روش به عنوان سرمربی تیم‌ملی در همان ابتدای حضورش در ایران،به فقدان مدیریت در فوتبال کشور پی برد. بسیاری به مربی پرتغالی ایراد گرفتند که چرا به مباحث مدیریتی ورود می کند.
او درچند مرحله و در جلسات خصوصی گفته بود،افراد حاضر در فدراسیون همراه و حامی تیم ملی نیستند.آنها درک درستی از برنامه های داخلی در فوتبال باشگاهی و هماهنگی این اقدامات با فوتبال ملی ندارند.لذا من بر اساس تجربیات و نیازهای تیم ملی مجبور می شوم برخی کارها را شخصا پیش ببرم.
یادمان هست در آن زمان برخی با پیش کشیدن اعتراضات مربیان باشگاهی و صحبت های منتقدانه برانکو  از نحوه برگزاری اردوهای تیم‌ملی ،زمینه چالش این دو مربی را  فراهم کنند.
باز یادمان هست که باشگاه دینامو کیف روسیه را شخصا کی روش برای اردوهای تیم ملی در جام جهانی روسیه فراهم کرد و فدراسیون نشینان کاری در این زمینه انجام ندادند.
کی روش را جذب کرده بودیم تا  آدم ما باشد وامور فنی را پیش ببرد ،اما به دلیل ضعف مدیریت ، کفاشیان و تاج مجذوب او شدندو شاگردان تنبل کلاس کی روش لقب گرفتند! 
اوج بی تدبیری و خیانت افراد حاضر به فوتبال ایران در قرارداد سراسر ایراد با ویلموتس نمایان شد.
خسارت هنگفت به کشور برای یک مربی که با حضور ۲۸ روزه در ایران، حدود دویست میلیارد تومان هزینه برای کشور باقی گذاشت!
متعجبم که فدراسیون نشینان با چه رویی مجددا برای حضور در عرصه انتخابات ثبت نام کردند. تعجب بعدی ما از مسئولان و دستگاههای نظارتی است.این نهادها چگونه از رسیدگی به پرونده مفتضحانه ویلموتس عبور کردند و اجازه حضور مجدد به این افراد دادند؟
این پرونده خاص بود و مطالبه عموم مردم از جمله ورزشی ها را در پی داشت.  متاسفانه این موضوع مهم مانند گذشته مورد غفلت قرار گرفت و دچار مصلحت اندیشی های رایج شد.
به هر حال با نگاهی  گذرا به اوضاع و احوال انتخابات پیش رو و نحوه تحرکات اهالی فدراسیون اعتقاد داریم در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ روزنه ای از امیدواری و بهبود شرایط را نمی بینیم.
بدون تعارف می گوئیم که خانه از پای بست ویران است . فوتبال دستمایه افرادی شده که اگر آنها را از در بیرون کنید از پنجره وارد می شوند،چون منافع مادی در میان است .چون رفیق بازی و کار جناحی و باندی در اولویت قرار دارد نه مدیریت فوتبال و داشتن طرح و برنامه اصولی.
نویسنده: احمد میرزاییان