جمعه سی و یکم فروردین ماه

میزان آسیب دیدگی در فوتبال حرفه ای مردان چقدر است؟

یوفا دو دهه است به شکل جدی به بررسی و ثبت میزان آسیب دیدگی در لیگ های حرفه ای فوتبال در این قاره می پردازد و حال نتایج آن را به چاپ رسانده است.

یوفا دو دهه است به شکل جدی به بررسی و ثبت میزان آسیب دیدگی در لیگ های حرفه ای فوتبال در این قاره می پردازد و حال نتایج آن را به چاپ رسانده است.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی، اطلاعات حاصل از این مطالعه، اخیرا در یک مقاله در یک مجله  معتبر پزشکی ورزشی به چاپ رسیده است.
دکتر اکستراند و همکاران، در یکی از آخرین مطالعاتی که با عنوان " Injury rates decreased in men’s professional football: an 18-year prospective cohort study of almost 12 000 injuries sustained during 1.8 million hours of play. " چاپ کرده اند، تلاش کردند که به این سوال پاسخ دهند.  این مقاله گزارشی از مطالعه ی 18 ساله ایست که روی آسیب های رخ داده در ورزش فوتبال مردان در لیگ های حرفه ای اروپا اجر شده است. آنها به طور خلاصه اعلام کردند که بعله، میزان آسیب های مردان در لیگ حرفه ای فوتبال یوفا طی 18 سال گذشته ، کاهش یافته است.
در این مطالعه، 3302 فوتبالیست حرفه ای مرد از 49 تیم باشگاهی و 19 کشور طی 18 سال مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده های میزان بروز انواع آسیب دیدگی ها طی 18 سال متوالی از فصل 2000-2001 شروع شد و هم اکنون آنالیز این داده ها تا انتهای فصل 2018-2019 به چاپ رسیده است. اعضای مورد مطالعه قرار گرفته همگی بازیکنان حرفه ای فوتبال در باشگاه هایی بودند که تیم هایشان برای شرکت در مرحله ی گروهی لیگ قهرمانان اروپا، مجوز حضور کسب کرده بودند.  طی تمام این سالها، میزان مواجهه و میزان آسیب های رخ داده در بازیکنان چه طی تمرین و چه مسابقه توسط فرد مشخصی در هر تیم که به وی آموزش های لازم داده شده بود، شناسایی و ثبت شد. این مطالعه 4 شاخص 1)شیوع اسیب در تمرینات 2) شیوع آسیب در مسابقات 3) باز وارده به تیم و بازیکن از آسیب های رخ داده در حین تمرین و 4) بار وارده به تیم و بازیکن از اسیب های رخ داده در حین مسابقات را مورد ارزیابی قرار داده و گزارش کرده است.
 
درمجموع 265 "تیم-فصل" از 49 تیم وارد ارزیابی های این تیم تخصصی شدند. طی این فصل ها، در مجموع 11820 آسیب طی 1784281 ساعت از بازی فوتبال (تمرین و مسابقه) ثبت شد.  این نشاندهنده بروز 6.6. آسیب به ازای هر 1000 ساعت بازی (تمرین و مسابقه) فوتبال می باشد. در مجموع طی مسابقات تعداد بیشتری از آسیب ها به نسبت زمان تمرین رخ دادند (6785 آسیب طی مسابقات در برابر 5035 آسیب طی تمرینات).  در مجموع به ازای هر 1000 ساعت مسابقه 23.8 آسیب و به ازای هر 1000 ساعت تمرین 3.4 آسیب در بازیکنان رخ داد. این امر نشان میدهد احتمال بروز اسیب طی مسابقات چیزی حدود 7 برابر میزان آسیب رخ داده طی تمرینات است.  هم چنین از دیدگاه بررسی نوع آسیب رخ داده، آسیب های عضلانی (4763 مورد) و آسیب های لیگامانی (1971 مورد) در مجموع 57% کل آسیب های رخ داده در بازیکنان فوتبال مرد را تشکیل داده بود.
طی بررسی میزان بروز آسیب ها طی 18 سال گذشته نکات جالبی در این مطالعه دیده شد که نشان میدهد استراتژی ها و راهکارهای پزشکی ورزشی در ورزش فوتبال جواب میدهند و مفید هستند. مهمترین نکته ای که طی این مطالعه به آن اشاره شده بود، طی 18 سال گذشته هم میزان آسیب های حین تمرین و هم آسیب های حین مسابقات هر دو کاهش یافته بودند. همچنین میزان بروز آسیب های مجدد در بازیکنان نیز طی این 18 سال کاهش معناداری داشته است. هر دو اینها به این معنی است که میزان در دسترس بودن بازیکن برای مسابقات و تمرینات تیمش، افزایش یافته بود. نکته مهم این کاهش میزان آسیب دیدگی طی 18 سال گذشته این است که طی 18 سال کگذشته شدت تمرینات و مسابقات و توالی آنها و میزان فشار وارده به بازیکنان در فوتبال نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش یافته است و با وجود این افزایش فشار، پزشکی ورزشی موفق بوده است که میزان آسیب های بازیکنان کاهش دهد.
با وجودی که دکتر اکستراند و همکاران در این مطالعه اشاره می کنند که طراحی مطالعه به گونه ای نبوده است که بتوان به صورت صد در صد تعیین کرد علت کاهش میزان آسیب دیدگی بازیکنان کدام عوامل است ولی لیستی از عوامل موثر شامل ارتقای مهارت پزشکی کادر درمان تیم های حاضر در لیگ قهرمانان اروپا، ارتقای تحصیلات کادر فنی تیم ها که منجر به آگاهی بیشتر آنها نسبت به آسیب دیدگی و عوامل موثر بر پیشگیری از آسیب شده است، و دسترسی به تکنولوژی های پیشرفته ای مثل جی پی اس و ویدئو آنالیز را ارایه می دهد.
باید تاکید شود این کاهش میزان آسیب دیدگی متعلق به تیم های مردان حاضر در لیگ قهرمانان اروپا می باشد که به شکل منظمی با پزشکان و تیم های پژوهشی همکاری داشته اند و در ارتباط با میزان آسیب دیدگی در سایر گروه ها شامل فوتبال پایه، فوتبال زنان، فوتبال آماتور و سایر لیگ ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.