جمعه سی و یکم فروردین ماه
رقابت های آلیش مردان ؛

بازیار: کشتی آلیش به حمایت و سرمایه گذاری نیاز دارد

با توجه به برگزاری رقابتهای آلیش قهرمانی کشور مردان به میزبانی  هیات کشتی استان تهران که قرار است در مورخ ۱۴-۱۵ اسفند (سالن شهدای هفتم تیر برگزار شود. خبرنگار خبرگزاری البرز ورزشی طی گفت و گویی با  علی بازیار رئیس کشتی های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی انجام داده که می خوانید.

با توجه به برگزاری رقابتهای آلیش قهرمانی کشور مردان به میزبانی  هیات کشتی استان تهران که قرار است در مورخ ۱۴-۱۵ اسفند (سالن شهدای هفتم تیر برگزار شود. خبرنگار خبرگزاری البرز ورزشی طی گفت و گویی با  علی بازیار رئیس کشتی های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی انجام داده که می خوانید.


بازیار در ابتدا گفت:  کشتی های سنتی از ورزش هایی است که به لحاظ جامعه شناسی پیوندی عمیق با تاریخ، فرهنگ و سنت ایران دارد. این رشته ها با توجه به ویژگی های مختلف نظیر قدمت تاریخی، پیوند فرهنگی، پویایی و جذابیت و تعداد پرشمار طرفداران و هواداران و رویکرد جامعه جهانی به بسط و توسعه هر چه بیشتر رشته های سنتی می‌ تواند بازار و بستر مناسبی را برای حامیان و علاقه مندان خود  فراهم نماید. 
نگاه فدراسیون کشتی به کشتی های سنتی چگونه است؟
مطمئنا با نگاه مساعد فدراسیون کشتی بود که سال قبل و پیش از شیوع کرونا تیمهای سنتی و ساحلی کشور در رقابتهای مختلف شرکت کردند ، پنج اعزام تیمی در اقایان همراه با اعزام تیم ملی بانوان الیش کار داشتیم که با کسب چهار طلا، چهار نقره و نه برنز همراه بود تیم های کشتی سنتی عملکرد مناسبی در رقابت های جهانی و آسیایی سال ۱۳۹۸ داشتند. کسب سکوهای اولی و دومی الیش کاران مرد  و زن در نورسلطان قزاقستان بسیار باشکوه بود،  قرقیزکوراش و قزاق کوراش ، شلوار کورسی ، ساحلی و الیش مردان و زنان رشته های فعال کشتی های سنتی در سطح بین الملل هستند، رشته های زیبا و پر طرفدار دیگری نیز مانند چوخه و لوچو و گیله مردی نیز در داخل کشور همیشه در کانون توجهات  قرار دارند، از طرفی اکثر نفراتی که جذب رشته های کشتی سنتی می شوند، معمولا از قشر ضعیف جامعه به لحاظ مالی بوده و یا قهرمانان آزاد و فرنگی جامانده از ترکیب تیمهای ملی کشورمان هستند، که به هر صورت به توجه نیاز دارند. 
آیا از سوی وزارت ورزش امتیازات و یا تمهیداتی برای این رشته ها در نظر گرفته شده است ؟
متاسفانه علیرغم محبوبیت اجتماعی این رشته ها ، فعالان رشته های کشتی سنتی به هیچ عنوان درآمد قابل مقایسه ای با هیچیک از رشته های ورزشی دیگر در سطح کشور ندارند. نه لیگی دارند نه دیده می‌شوند، این مهم در حالی است که به واسطه سنگینی این رشته ها، برای کسب عناوین قهرمانی در سطح کشور، آسیا و جهان به سال ها تمرین و ممارست نیاز بوده و این موضوع باعث حضور کمرنگ این قهرمانان در بازار کار و آموزش حرفه ای خاص برای کسب درآمد می شود. اما از جانب وزارت ورزش هم این رشته در هیچ ردیف بودجه ای قرار ندارد و متاسفانه افتخار آفرین این رشته ها از امتیازات جوایز های متعلقه به سایرین  حتی طرح سرباز قهرمان یا امتیازات دیگر ی نیز برخوردار نیستند. این بی توجهی وزارت ورزش به مدال آوران ورزش های سنتی باعث دلسردی قهرمانان شده است به هر حال امیدوارم که در برنامه های سال آینده وزارت ورزش تجدید نظر شود.تا به طور مساوی این قهرمانان هم از امتیازهای مدالهای آسیایی و جهانی بهره مند شوند.از طرفی دعوت می کنم از هیاتهای کشتی سراسر کشور خصوصا مناطقی که خواستگاه و مناطق مساعد پرداختن به این رشته ها هستند تا بطور دقیق تر پاسخگوی علاقه مندان پرشمار این رشته های باشند .
گفت و گو:احمد دباغ