پنجشنبه نهم فروردین ماه

آجیل چه فوایدی برای ورزشکاران دارد؟

چرا چشمانمان تار می شود و احساس سرگیجه می کنیم ؟ عدم تأمین آب بدن امکان ایست قلبی است؟! آجیل و مغز دانه ها‌ منابعی غنی‌ از منیزیم چربی بی خطر و پروتئین و فسفر هستند وخوردنش برای ورزشکاران لازم و مفید است؟

چرا چشمانمان تار  می شود و احساس  سرگیجه می کنیم ؟ عدم تأمین آب بدن امکان ایست قلبی است؟!  آجیل و  مغز دانه ها‌ منابعی غنی‌ از منیزیم چربی بی خطر و پروتئین و فسفر هستند وخوردنش برای ورزشکاران لازم و مفید است؟ 

 به عنوان مثال گردو و فندق سرشار از چربی‌های مفید برای مکمل غذایی ورزشکاران است؛  آجیل منبع سر شار از کربوهیدرات ؛ منیزیم ؛ پروتئین ؛ فسفر ؛ و چربی مفید و بی زیان است؛ توصیه می کنیم  شما بعد از تمرینات به مقدار حداقل ۱۰۰ گرم آجیل یا مغز دانه بخورید ؛ بویژه پسته و گردو و فندق؛ لازم است بدانید  فندق در میان تمامی مغزها بیشترین میزان چربی و کمترین پروتئین و کربوهیدارت را دارد که خوردنش مفید است؛ علاوه بر این فندق منبع بسیار خوبی از ویتامین B1، منیزیم و منگنز است.
 فقط یک وعده فندق، ۵۸ درصد از نیاز روزانه به منیزیم و ۲۳ درصد از نیاز روزانه به نیاز مکمل طبیعی شما را فراهم می‌کند. به علاوه، حدود ۶۰ درصد از اسیدهای چرب در فندق، چرا وقتی از زمین بلند می شویم.
حالت تار شدن چشم و سر گیجه را داریم؟
علت اصلی آن کم خونی است و عدم تأمین کالری و نیاز های غذایی مصرف شده در تمرینات سخت ورزش مان و فعالیتهای شدیدا بدن است؛ بهتر است روزانه یا یکروز در میان از آجیل و مغز دانه ها بویژه پسته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم در تعذیه خود لحظه و مصرف کنید تا دچار سر گیجه نشوید.
خورد عسل واقعی ؛ خرما؛ کشمش ؛ مویز و میوه و سبزیجات را نیز  در سبد غذایی خود همراه با لبنیات بقدار لازم نه پر خوردی شود در طول هفته داشته باشید؛

بارها تأکید داشته ایم همه  ورزشکاران بویژه قهرمانان  دو های نیمه استقامتی و استقامتی و فوق استقامت و کلا افراد به خوردن و تأمین مایعات که سرد نباشد اهمیت دهند؛

تأمین مایعات حتی بین تمرین و مسابقه طولانی کمک میکند تا عملکرد بهتری ورزشکران داشته باشند و رفع خستگی و دفع اسید لاکتیک و پیشگیری از سر گیجه و بهتر عمکردن قلب و حتی جلو گیری از ایست قلبی کند!؟ 
 تأکید میشود حتی در تابستان آب سرد و خیلی خنک نباشد؛ خوردن آب یخ خود عوارض دارد بسیار دارد!؟
 شما حتما صبح ها قبل از صبحانه ٢ لیوان آب ولرم یا معمولی بنوشید و قبل از دوش گرفتن و بعد از تمرینات و بین تمرین و شب قبل از خواب و حتی نیمه های شب یک لیوان آب میل کنید.
حتی اگر تشته نیستید؛ لطفا و حتما برای حفظ سلامتی و کسب توانایی در ورزش  و زندگی سالم به توصیه‌های ذکر شده توجه و عمل کنید؛ این راز موفقیت های شما ست...

نویسنده: روح الله گلستانی جم