پنجشنبه نهم فروردین ماه

علیرضا دبیر: ریشه دوپینگ را خشک می کنیم

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی در گفت : فدراسیون کشتی با انجام گسترده آزمایشات دوپینگ عزم خود را برای مبارزه با این معضل بزرگ جزم کرده است.

وی ادامه داد: از زمان آغاز به کار واحد ضد دوپینگ در فدراسیون کشتی، در چهارماه گذشته آزمایشات مربوطه از کشتی گیران در مسابقات مختلف داخلی گرفته شده است که تعداد این آزمایشات نزدیک به 2 برابر تست های گرفته شده در مدت زمان مشابه در سال گذشته است. طبق گزارش کمیته پزشکی ورزشی، از آزمایشاتی که از کشتی گیران آزادکار بعمل آمده 15 درصد مثبت شده و 31 درصد از آزمایشات فرنگی کاران مثبت بوده است.

دبیر تأکید کرد: نکته مهم آزمایشات بعمل آمده این است که این نمونه ها در مسابقات داخلی گرفته شده و با جلوگیری از حضور کشتی گیران در رقابت های  برون مرزی، فدراسیون کشتی از بروز جرایم نقدی که مبالغ قابل توجهی بوده، جلوگیری کرده است.

وی افزود: این آزمایشات از طریق ستاد مبارزه با دوپینگ ایران بعمل آمده اما نهایتا از طریق سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) بررسی شده و نتایج تأیید شده است و محرومیت هایی برای متخلفان درنظر گرفته شده است و این جریمه ها توسط ما صادر نمی شود و قابل تخفیف نیز نیست.
رئیس فدراسیون کشتی تأکید کرد: با همکاری ستاد مبارزه با دوپینگ ایران در تمامی مسابقات داخلی و بین المللی از جمله مسابقات قهرمانی کشور، لیگ، جام باشگاه های جهان، جام تختی و اردوهای تیم های ملی و حتی جاهایی که اردو نداریم به صورت سرزده با حضور در منزل کشتی گیران، آزمایشات دوپینگ گرفته می شود.

دبیر اظهار داشت: سیاست فدراسیون کشتی در زمینه دوپینگ، اعلام اسامی نفرات متخلف می باشد و تمامی کشتی گیرانی که در رده های سنی و رشته های مختلف به اردوهای تیم ملی دعوت می شوند می بایست نسبت به پر کردن یک فرم اقدام نموده و تمامی تبعات و جرایم به وجود آمده از دوپینگ احتمالی که شامل محرومیت از حضور در مسابقات و 10 هزار فرانک اتحادیه جهانی است را برعهده بگیرند.
رئیس فدارسیون کشتی گفت: با توافقی که با ستاد مبارزه با دوپینگ ایران داریم، این آزمایشات در سال 99 بیشتر خواهد شد، و با هیچ کس تعارف نداریم و هرکس تخلف کند اسمش را روی سایت قرار می دهیم.

دبیر تصریح کرد: البته ما در بحث آموزش کشتی گیران و مربیان در مورد مسائل دوپینگ برنامه هایی را در دستور کار داریم تا آگاهی رسانی لازم به آن ها در این زمینه داده شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فدراسیون به جد به دنبال برخورد با کسانی است که دوپینگ می کنند، خاطرنشان کرد: تمام هدف فدراسیون کشتی از انجام آزمایشات گسترده، عاری شدن این رشته از معضل بزرگ دوپینگ است و امیدوارم که با تداوم این راه و حمایت همه جانبه فدراسیون، هرچه زودتر به این هدف بزرگ دست یابیم و ریشه دوپینگ را خشک کنیم.

عکس از: عباس اسماعیلی