جمعه سی و یکم فروردین ماه

نگاهی دیگر به دو ستاره والیبال ایران

فدراسیون جهانی والیبال- سید موسوی به همراه سعید معروف را در بین 100 بازیکن دهه اخیر را فدراسیون جهانی والیبال معرفی کرده است. اگرچه برای ایرانیان نیازی به معرفی این دو ستاره نیست. 

فدراسیون جهانی والیبال- سید موسوی به همراه سعید معروف را در بین 100 بازیکن دهه اخیر را فدراسیون جهانی والیبال معرفی کرده است. اگرچه برای ایرانیان نیازی به معرفی این دو ستاره نیست. 


ورزش و خانواده والیبال این دو فوق ستاره را خیلی خوب می شناسند.انتظار داشتم تعدا بیشتری از ستارگان والیبال ایران را فدراسیون جهانی در لیست 100 نفره قرار می داد. بهتر دیدم معرفی ستارگان را با این دو ستاره آغاز کنم.
موسوی متولد31 مرداد 1366، با 203 سانتی متر قد در پست دفاع وسط بازی می کند.
نکاتی از موسوی یکی از برترین مدافعین میانی جهان در مورد عناصر سازنده دفاع

سید محمد موسوی عراقی از ایران می گوید ، بینش ، درک ، سرعت ، زمان سنجی ، جای گیری و بصیرت عناصر اصلی دفاع خوب هستند.
" دید خوب اولین چیزی است که یک مدافع میانی باید داشته باشد. او بایدبتواند حرکت بعدی طرف مقابل را پیش بینی کند.و برای سازگاری پاهای سریعی داشته باشد. زمان پرش و موقعیت جای گیری دست نیز ازکلید های موفقیت هستند. 
"اما مهمترین چیز این است که حس دفاع در درون شماباشد. هر بار که شما توپ را لمس می کنید این حس در دستان شما قرار گیرد. گاهی اوقات توپ خیلی سریع می آید و غیرقابل کنترل است ، اما این احساس در دستان شما و حرکت درون شما باعث می شود که توپ را متوقف کنید. "

سال های اولیه 
موسوی در جوانی در شهر زادگاه خود دزفول بازی والیبال را راهی یافت  برای استفاده مفیداز قد خود. "من والیبال را انتخاب کردم چون قد بلندی داشتم و مجبور بودم در کلاس در ردیف عقب بنشینم و علاوه بر این از یک خانواده والیبال هستم و از بچگی بهمراه خانواده ام والیبال بازی میکردم."
سید موسوی آموزش والیبال را از کلاس سوم ابتدایی آغاز کرد. در سال 1377 ، او در شهررامسر عضو تیم مینی والیبال خوزستان بود. وی برای باشگاه اهواز شروع به بازی کرد. سپس توجه مربی تیم حریف راجلب کرد.به مدت سه سال با پیکان قرارداد بست و بعداً به تیم ملی نوجوانان دعوت شد. در اولین سال حضورخود در تیم ملی نو جوانان ایران ، در مسابقات والیبال قهرمانی زیر 21 سال آسیا 2004در سال مدال نقره گرفت. وی سپس در مسابقات قهرمانی زیر 19 سال و زیر 21 سال آسیا در سال های 2005 و 2006 پشت سر هم مدال طلای بدست آورد ، آنگاه در مسابقات جهانی والیبال زیر 21 سال والیبال FIVB در سال 2007 مدال برنز گرفت.
بازی برای ایران
استعداد استثنایی وی باعث شد که در سال 2008 به تیم ملی بزرگسالان صعود کند و بلافاصله به هم تیمی های جدید خود در کسب عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا کمک کرد. او از آن زمان در مسابقات منطقه ای و قاره ای چندین مدال کسب کرده است. وی همچنین در اولین حضور ایران در لیگ جهانی والیبال FIVB در سال 2013 سهم بسزایی داشت . وبه  این ترتیب تیم ایران در مسابقات جهانی ، از جمله مسابقات جهانی والیبال FIVB و بازی های المپیک حضور ثابت خود راآغاز کردند.
"کسب اولین مدال FIVB برای ایران در جام بزرگ قهرمانان جهانی والیبال FIVB در ژاپن بزرگترین موفقیت من در دهه گذشته است. فکر می کنم به یادماندنی ترین لحظه برای مردم ایران اولین حضور ما در لیگ جهانی FIVB در سال 2013 است ، زمانی که ما در هفته اول به روسیه باختیم اما برای اولین بار در تاریخ ،ایتالیای میزبان را مقابل تماشاگران خودی شکست دادیم. این برای من نیز بسیار خاطره انگیز بود. "
موسوی در دفاع روی تور تبحر دارد و به عنوان یکی از بهترین مدافعان میانی در دهه اخیر شناخته می شود. وی از زمانی که جایزه تنها بهترین اسپایکر( آبشار زن) خود در سال  2005را بدست آورده  ، افتخارات بی شماری را به عنوان بازیکن دفاعی کسب کرده است.
"در 10 سال گذشته ، من یاد گرفته ام که تا آخرین لحظه بجنگم و صد درصد انرژی خودم را برای یک مسابقه بگذارم. در ورزش ، مشکلات و عدم اطمینان بسیاری وجود دارد. بعضی اوقات به طور غیرمنتظره ای برنده می شوید و گاهی ناباورانه شکست می خورید و متعجب می شوید. در هر مسابقه ای که بازی می کنید ، باید یاد بگیرید که چگونه بجنگید و همیشه رسیدن به اهداف خود را مجسم کنید. "
بازی در کنار سعید معروف
حتی اگر تمرکز او روی دفاع باشد ، موسوی همچنین می تواند با ترکیب سعید معروف پاسور و هم تیمی ملی پوش ، امتیازات زیادی بدست آورد. مدافع میانی 33 ساله در مورد کاپیتان تیم خود فقط حرف های خوبی می زند.
"سعید معروف یکی از برجسته ترین بازیکنان تاریخ والیبال ایران است ، او همچنین در سراسر جهان شناخته شده است. یکی از بارزترین خصوصیات وی هوش اوست. او نه تنها در والیبال بلکه در زندگی نیز بسیار باهوش است. و زندگی خود را وقف والیبال کرده است."
"رمز موفقیت او آرزوی پیروزی است. او معنای کلمه "اراده" را به خوبی می داند و به جهانیان نشان داده است که "هر جا اراده وجود دارد ، راهی نیز وجود دارد".

نویسنده: رحیم رحیم زاده