پنجشنبه نهم فروردین ماه

سالروز درگذشت اولین طلایی کشتی ایران

پنجاهمین سالروز درگذشت مهندس جهانبخت توفیق اولین طلایی کشتی ایران در عرصه مسابقات جهانی یاد و خاطره ایشان را گرامی می داریم.

زنده یاد مهندس توفیق جهانبخت که به جهانبخت توفیق نیز شهرت دارد، در سال ۱۳۱۰ در شهر سراب به دنیا آمد.
وی در سنین خردسالی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. در دبستان رودکی تهران معلم ورزش او کیومرث ابوالملوکی متوجه استعداد شگرف او در کشتی شد و او را به باشگاه طوس برد و کشتی را به او یاد داد.
توفیق اولین‌بار در سال 1327 در مسابقه‌های کشتی تشویقی تهران شرکت کرد و خیلی زود در سال 1329 به عضویت تیم ملی برای حضور در بازی‌های المپیک 1952 هلسینکی درآمد.
در سال 1333، جهانبخت توفیق که 23 سال داشت مدال طلای وزن 67 کیلوگرم مسابقات جهانی توکیو را به دست آورد. او اولین طلایی کشتی ایران است.(شصت و شش سال پیش)
در المپیک هلسینکی او موفق به دریافت مدال برنز وزن 67 کیلوگرم شد. توفیق در مسابقات جهانی سال 1954 که در توکیو برگزار شد، نخستین مدال طلای تاریخ کشتی ایران از این رقابت‌ها را به چنگ آورد و بالاتر از اوله آندربرگ (قهرمان المپیک) و گالارادزه، برسکوی نخست جهان ایستاد.
پس از رقابت‌های جهانی توکیو، جهانبخت به انگلستان رفت و به تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک مهندسی مکانیک را از آنجا اخذ نماید. پس از مراجعت به ایران در یک وزن بالاتر (73 کیلوگرم) به عضویت تیم ملی درآمد و در بازی‌های آسیایی 1958 توکیو، در دیدار نهایی با کانه کو مساوی کرد ولی به علت وزن بیشتر بر سکوی دوم قرار گرفت.
او اولین ورزشکار ایرانی است که علاوه بر کسب مدال المپیک و قهرمانی در دنیا مدارج علمی را نیز با موفقیت سپری کرد. او مدرک مهندسی مکانیک را اخذ کرد و با به رخ کشیدن شایستگی‌های علمی‌اش، ریاست اداره طرح و بررسی وزارت اقتصاد و دارایی را نیز احراز کرد.
زنده یاد توفیق در سال 1347 ازدواج کرد و درست در همان روزهای ابتدایی ازدواجش دچار بیماری مهلک یرقان شد که گویا به علت وزن کم کردن‌های بی‌رویه برای وزن 67 کیلوگرم بوده است.
یک سال‌ونیم بعد از ازدواجش حالش به شدت وخیم شد. پزشکان صلاح دیدند که ادامه معالجات او در خارج از کشور صورت پذیرد. پیکر تحلیل‌رفته مهندس با همراهی همسرش به لندن منتقل شد اما مداوا و معالجات یک ماهه هم فایده‌ای نداشت و در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1349، دو سال و چهار ماه بعد از مرگ جهان پهلوان غلامرضا تختی، توفیق به دیار باقی شتافت.
پیکر ایشان در روز سوم خرداد ماه 1349 از مقابل ورزشگاه امجدیه تشییع و در آرامگاه ظهیرالدوله شمیران به خاک سپرده شد.