جمعه دهم فروردین ماه
گفتگوی اختصاصی با رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام

نصیر زاده: خط قرمز ما دوپینگ است

بدنسازی یکی از پر مخاطب ترین فدراسیون های ورزشی است که به روایتی به اندازه کل ورزش کشور مخاطب دارد.

بدنسازی یکی از پر مخاطب ترین فدراسیون های ورزشی است که به روایتی به اندازه کل ورزش کشور مخاطب دارد.

اما این فدراسیون همواره با حواشی و حرف و حدیث هایی دست به گریبان بوده است. اما با تغییراتی که در این تشکیلات پیش آمد، اوضاع چگونه است و دورنمای این ورزش نوید دهنده چه اقدامات اساسی است. به انگیزه پایان رسیدن سال 99با عبداحمید نصیرزاده رئیس جدید این فدراسیون گفت و گو کرده ایم.

نصیرزاده که کمتر از دو ماهی است سکان امور را در دست گرفته است در گفتگوی اختصاصی با البرزورزشی می گوید: من با 28 رأی رئیس فدراسیون شدم و آرایی که به من تعلق گرفت نه سیاسی بود نه رابطه ای همه از جنس ورزش بود. چرا که من سابقه ریاست کمیته آموزش فدراسیون را بر عهده داشتم و بعد که ریاست انجمن بدن سازی  و پاورلیفتینگ فدراسیون های ورزش های ملی و دانشجویی را برعهده گرفتم. و این ورزش را نهادینه ساختم و حتی یک تیم به مسابقات جهانی 2018  جمهوری چک به مقام سوم دنیا نائل آمدیم.

طی مدتی که بر صندلی ریاست فدراسیون نشستم تمام تلاشم این بود که از همه ظرفیت های خانواده این ورزش بهره ببریم حتی طی همین که به من رای نداده اند، دست به همکاری کرده ایم، در بدو تصدی خودم سه هدف مهم را در نظر گرفته ایم.

  1. اتحاد خانواده بدن ساز و پرورش اندام، چون اگر متحد نباشیم توانمند ها به هدر می رود.
  2. تاکید بر ورزش پاک، دوپینگ خط قرمز ریاست من است، اگر قهرمان جهان نشویم مهم نیست. اگر اعزام های برون مرزی نباشد اهمیت ندارد و مهم این است که پاکی را در این ورزش نهادینه کنیم.
  3. کنترل دوپینگ، چون مخاطبین ما فقط پرورش اندامی ها نیستند. کشتی، فوتبال، . . .همه به نوعی با فدراسیون ما سروکار دارند. سعی می کنیم آموزش درست داشته باشیم. شوراهایی را تشکیل داده ایم که در آن نمایندگانسازمان بازرسی فدراسیون پزشکی ورزشی و حراست در آن عضویت دارند.

نصیرزاده افزود: فدراسیون بدن سازی تنها فدراسیونی است که حتی یک متر مربع سرانه مستقل ندارد و با آقای مهندس کریمی، رئیس توسعه و نوسازی تجهیزات ورزشی صحبت کرده ایم و قرار شد 3000مترمربع زمین در مجموعه ورزشی آزادی به ما اختصاص بدهند تا کارمندان و کارشناسان ما در آن مستقر شوند.

بازگرداندن قویترین مردان به تلویزیون

یکی از اقدامات مهم ما برگزاری مسابقات قویترین مردان بود که در نقطه صفر مرزی در شهر ایرانشهر برگزار شد. اتفاقات خوبی طی آن رخ داد. رفتار و مرام پهلوانی در بین  ورزشکاران این رشته بوده و لذت بردم که در کنار قدرتی که خداوند به این جوان ها داده عزت و جوانمردی را آموخته اند؛ یکی از ورزشکاران ایرانشهر به نام آقای تازه روح که به جمع دو نفر برتر صعود کرده بود وقتی به فینال نرسید گریه کرد و گفت: من جلوی مردم ایرانشهر شرمنده شدم تنها دلخوشی آنها  همین موقعیت هاست ولی یک کار فرهنگی زیبای دیگر را هم نمایش  داد و آن اینکه تصویر سردار سلیمانی را با خودروی سکو بر مردم ایرانشهر از پشت بام خانه های مسابقات را تماشا می کردند.

با آقایان علی عسگری و فروغی صحبت کرده ام تا بار دیگر قویترین مردان را از شبکه سوم سیما پخش کنیم، از روزی که این مسابقات در تلویزیون پخش مستقیم می شد تعداد ورزشگاههای بدن سازی ما را فقط در تهران 30 تا به 1000 رسید.

پیشکسوتان خیر و برکت ورزش هستند

نصیرزاده در ادامه گفت: اگر تاکید کرد که فدراسیون ما  مشتمل چندین دسته است و ما بر آن شده ایم در  بعد برون مرزی با فدراسیون هایی همکاری کنیم که منشور المپیک و کنترل دوپینگ را رعایت کنند. در مچ اندازی دی پی اف با واف  همکاری خواهیم کرد. البته با سیار تشکیلات نیز از لحاظ مسابقاتی مراوده خواهیم داشت. رئیس فدراسیون پرورش اندام درباره مشکلات و موانع بر سر راه این ورزش گفت: مشکلات ما مشکلات کلی ورزشی است به طور مثال با 23 هزار و 600 باشگاه سروکار داریم که 85 درصد مخاطبین کلی ورزش را در بر می گیرند.

بازرسانی را که انتخاب کرده ایم که با مراجعه به باشگاه ها به عنوان یک مخاطب نواقصی و احتمالاً خطاها را گزارش کنند. سعی می کنیم با تذکر و اخطار نواقص را بر طرف سازیم مگر اینکه ناچار به اقدامات مهمتر شویم. البته  در باشگاه هایی که خوب و سلامت کار کنند نیز تقدیر خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون پرورش اندام درباره تغییرات به وجود آمده در این فدراسیون گفت: از زمانی که مصدر مسئولیت شده ام هیچکس را عوض نکرده ام حتی آبدارچی را مگر اینکه مثلاً فردی خودش رفته باشد. مصلاً دبیر فدراسیون که در فدراسیون جانبازان و معلولان سمت گرفته است. همان طور که شما اشاره کرده اید به دیدار پیشکسوتان رفته ایم چون آنها ریشه های ورزش هستند، اگر سهراب سرابی ها، یزدان رادها و . . . نبودند ، امروز پرورش اندام هم نبود آنها خیر وبرکت و پدر ورزش ما هستند.

نصیرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که تا چه حد انتقادات را بر می تابید گفت: اگر انتقادات سازنده باشند می پذیرم وسعی می کنم با انتقاد کننده حرف بزنم چون انتقاد ها جنبه تلنگر دارند ولی اگر به قصد تخریب صورت بگیرد به حد ناراحت می شوم ولی واکنش بدی نخواهند دید.

نویسنده: احمد دباغ