جمعه دهم فروردین ماه

نائیجی: نیاز ما به مهندسی و هندسی شدن امور است

زیرساخت فرهنگی ورزش ما محکم نیست و با وجود گذشت 40 سال خلاء یک دانشگاه یا دانشکده ویژه استعدادیابی و پژوهشی در کشور ما حس می شود.

قاسم نائیجی مربی بین المللی والیبال می گوید: به اعتقاد من باید دانشکده ای ویژه در اردوگاه رامسر تاسیس شود و تا در آن کلیات و اصول بنیادی ورزش به نونهالان آموزش داده شود و در کنار آن به پرورش مربیان تخصصی در رشته های مختلف اقدام کرد، چرا نباید پژوهشکده یا دانشکده ای چون واشاش مجارستان داشته باشیم که کارش تربیت مربی است. در این دانشکده می توان سمینارهای علمی برپا کرد و علوم روز دنیا را به مربیان وطنی انتقال داد.

مربی سابق تیم والیبال دانش آموزان ایران در مسابقات جهانی با اشاره به ساختار والیبال در کشور افزود: روسای والیبال با نقشه کار کردند ولی مهندسی و هندسی عمل نکرده اند که اگر مهندسی بود امروز اینهمه کادرهای اجرایی این تشکیلات متغیر نبودند. یکی با نقشه کشی و رابطه بازی مربی تیم ملی می شود و بعد با این رویه او را از گردونه خارج می کنند، متاسفانه نه در امر گزینش مربیان و نه در زمینه استعدادیابی ها منافع ملی را لحاظ نمی کنیم و فرصت طلبی ها و پول به جیب زدنها باعث بروز بازخوردهای غلط می شود. از نگاه من مربی تیم ملی نباید مربی باشگاهی باشد و مربی تیم ملی باید نگاهی جدی به ساختار فرهنگی بازیکنان داشته باشد.

نائیجی که در برهه ای دستیار ایوان بوگانیکوف بود با اشاره به برکناری محمد وکیلی از سرمربیگری تیم نوجوانان گفت: این نمونه ای از نقشه کشی است. وکیلی 30 سال زحمت کشید و باید به طریقی وی را کنار مربیان جوان حفظ کرد متاسفانه در والیبال ما یک عده کارشناس نیستند و راه صحیح را به مسوولان نشان نمی دهند.