پنجشنبه نهم فروردین ماه
بازگشت مروارید سیاه فوتبال ایران؛

برزگری: آمدم برای همیشه بمانم

عبدالرضا برزگری یکی از نابغه های فوتبال خوزستان بود که در دهه 50 از سوی مجله قدیمی دنیای ورزش به مروارید سیاه لقب گرفت. او برای تیم ملی نه بار به میدان رفت و 8 گل به ثمر رساند.

عبدالرضا برزگری یکی از نابغه های فوتبال خوزستان بود که در دهه 50 از سوی مجله قدیمی دنیای ورزش به مروارید سیاه لقب گرفت. او برای تیم ملی نه بار به میدان رفت و 8 گل به ثمر رساند.

برزگری بعد از سال ها اقامت در امارات به ایران بازگشت تا برای همیشه در کشورمان بماند. با وی که نمونه و نمادی از بازیکنان تکنیکی آبادان بود گفت و گویی انجام دادیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

برزگری گفت: 20 سال در کشور امارات در بخش آکادمی ها کار کردم . در امارات هر باشگاهی آکادمی و امکانات منحصربه فردی دارد که آن را از سایر کشور ها متفاوت می سازد. وی درباره  انتخابات پیشرو فوتبال گفت: به عنوان یک بازیکن ملی پوش معتقدم که انتخاب علی کریمی می تواند اعتبار تازه ای برای فوتبال ما باشد. وی در آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس بازی کرد و از محبوبیت و موقعیت بسیار خوبی برخوردار است. شاید برخی ها از نداشتن تجربه مدیریتی وی ایراد بگیرند ، اما معتقدم با بهره گیری از مشاوره قوی، امور را به درستی به پیش ببرد و متاسفانه در کشور ما همیشه ایراد می گیریم و با نگاه خوشبینانه به قضایا نمی پردازند. می دانید که ما درشرایط سخت تیم ملی قرار داریم وبعد از عراق و بحرین تیم سوم هستیم.  برای صعود از این مرحله نیازمند یک معجزه هستیم.

برزگری که با تیم ملی جوانان کشور ما هم در تونس بازی کرده است تساوی با ایتالیا و شکست تیم های تونس و ساحل عاج را از بهترین خاطرات خود می داند و شکست 4 بر یک مقابل برزیل را هرگز از یاد نمی برد.او درباره لیگ کنونی فوتبال ایران نیز می گوید: از نگاه من فقط پرسپولیس و سپاهان فوتبال بازی می کنند و برد و باخت های سایر تیم ها بیشتر برمبنای اتفاقات و یا با چاشنی شانس خواهد بود.

برزگری درباره فوتبال جنوب ایران نیز می گوید: زمانی که من در اردوی تیم ملی بودم بازیکنانی چون حسن نظری علی رضا عزیزی ، حسین کازرانی، محمد صادقی، مجید بشکار، علرضا قشقاقیان، ابراهیم قاسم پور، و . . . . در اردوی تیم ملی حضور پیدا می کردند. آن زمان خوزستانی ها با فوتبیال نفس می کشیدند و سازندگی در همه جای این سرزمین موج می زد. و در سایه این حضور و رقابت فشرده بود که حشمت خان در آخرین دقایق مرا از تیم اعزامی جام جهانی خط زد.

برزگری در پاسخ به پرسش ما که آیا قصد دارید در ایران به چه کاری مشغول شوید می گوید: هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام اما الویت من فوتبال خواهد بود. در کشور ما برعکس کشورهای عربی که امکانات عالی دارند اما نیروی انسانی آنها بسیار کم هست، تا دلتان بخواهد جوان با استعداد دارد و باید از وجود این همه نیروی های مستعد به سود فوتبال ملی ایران بهره بگیریم.

عبدالرضا برزگری متولد 1335 در آبادان که بعد از جنگ تحمیلی عراق بر ایران ناچار به ترک جنوب شد و در شیراز سکونت اختیار کرد.

 

گفت و گو: حسن امام قلی