جمعه دهم فروردین ماه
یادگار ماندگار...

قطار زمان

آنچه در پی می آید یادی از گذشته های فوتبال باشگاهی کشور و رقابتهای تیم های تهرانی با تیم های شهرستانی است و جالب تر مروری است بر طریقه گزارش نویسی در فوتبال حدود چهار دهه پیش در رسانه ها که در مجله پیشکسوت کیهان ورزشی درج شده بود. 

آنچه در پی می آید یادی از گذشته های فوتبال باشگاهی کشور و رقابتهای تیم های تهرانی با تیم های شهرستانی است و جالب تر مروری است بر طریقه گزارش نویسی در فوتبال حدود چهار دهه پیش در رسانه ها که در مجله پیشکسوت کیهان ورزشی درج شده بود. 


برگی از تاریخ لیگ فوتبال ایران 🇮🇷 - جام تخت جمشید
تیتر: برق که کم آورد، دارایی پیروز شد

تهران - ورزشگاه امجدیه پنجشنبه ۲۴ شهریور ماه سال ۱۳۵۶ 
فوتبال جام پنجم تخت جمشید - دیدار برگشت

دارایی تهران ۱

برق شیراز صفر 

داور: جمشید اخباری 
کمکها: صدرالاشراف و منصور احمدی
تماشاگر:  ۸ هزار نفر 

بازیکنان دارایی:
منصور رشیدی(دروازه‌بان)، محمدباقر رحیمی، احمد سنجری، مسعود معینی(کاپیتان)، فریبرز سپهری، مسلم خانی، محسن یوسفی، محسن مصباح‌ذاکری، گارنیگ شهبندری، حسین فداکار و حمید علیدوستی

سرمربی: جلال طالبی

بازیکنان برق:
نادر فریادشیران(دروازه‌بان)، حسین مکرمی، غلامحسین پیروانی، احمد رزمی(کاپیتان)، جمشید رسائی( از دقیقه ۸۴ محسن موسوی)، حسین امیدوار( از دقیقه ۷۰ محمود امامی)، مجید توتونچی، الیاس عبداللهی، مجید سلیم‌پور، هادی آهنگران و علیرضا حیدری

سرمربی: عباس رضوی 

گزارش بازی از علی بدر: 

  دیدار تیم‌های برق شیراز و دارایی تهران با وجود صحنه‌های زیبا در طول ۹۰ دقیقه باز کننده دو مطلب بود، نخست اینکه دارایی هنوز نمی‌تواند از فرصت‌هایش گل بسازد و دوم آنکه تیم برق در مدت زمانی که عباس رضوی مربی‌اش در شیراز نبوده، آنطور که باید و شاید کار نکرده است. 
همچنان که علیرغم کار خوب تیمی و هماهنگی دیدنی بازیکنانش، ۱۵ دقیقه آخر بازی را کم آورد و در اینجا بود که دارایی گل زد و ۲ امتیاز گرفت. 

دارایی با شیوه ۳-۳-۴ در برابر تیم برق که شیوه ۲-۴-۴ را پیشه کرده بود، قرار گرفت. اینان با وجود نفوذهای بسیار از جناحین راست و چپ همواره درون محوطه جریمه و به هنگام نتیجه‌گیری چشمانشان بسته می‌شد، مضافاً اینکه یک نادر فریادشیران خوب و چالاک هم پشت دفاع هوشیار برق دائماً خود را نشان می‌داد. 

برقی‌ها اگر باختند تنها به علت کمبود نفس و افت آنها در یک ربع آخر بازی بود و اگر اینان همپای دارایی حمله‌ور می‌شدند، به ‌نتیجه می‌رسیدند. باید گفت که برق در پیاده کردن شیوه ۲-۴-۴ نیز کاملا موفق بود و همواره مجید سلیم پور یا الیاس عبداللهی به نوبت و در موقع لزوم به خط حمله می پیوستند و با بازی خوبشان دفاع حریف را به زحمت می‌انداختند. نادر فریادشیران دوازه‌بان این تیم نیز در طول ۹۰ دقیقه بدون اشتباه و با دیدی خوب بازی کرد و روی گلی هم که خورد بی‌تقصیر بود. 

زنگ خطر در دقیقه ۱۲ توسط دارایی به صدا درآمد. در این لحظه نفوذ خوب حسین فداکار از میانه میدان و پاس او در موقعیت خوب به گارنیک شهبندری فرصتی نیکو بود که فریادشیران شلیک این یکی را از فاصله ۱۰ متری دفع کرد. 
۶ دقیقه بعد نوبت به برق رسید که الیاس عبداللهی با نفوذ خویش برای حیدری فرصتی عالی بوجود آورد که شلیک سنگین او به محل تقاطع دیرک‌ها برخورد کرد. بعد از این لحظه و تا پایان وقت اول دارایی دو فرصت خوب دیگر را از دست داد. یکی در دقیقه ۲۷ که نفوذ حمید علیدوستی از چپ بهترین فرصت را برای حسین فداکار ساخت. ضربه سر این یکی به دیرک افقی خورد و در برگشت گارنیک شهبندری در موقعیت خوب توپ را به دروازه شیراز شلیک کرد که جاگیری عالیه نادر فریادشیران سد راه تو شد. 
دیگری در دقیقه ۴۱ بود که بر روی یک توپ بلند درون محوطه جریمه برق، حسین فداکار باز شهبندری را در موقعیت گل قرار داد ولی شلیک شتاب آلود او را  فریادشیران مهار کرد. 

در وقت دوم، بازی شکل بهتری به خود گرفت و بازهم این تیم میزبان بود که خطرساز شد و در حقیقت باید اشاره که در این نیمه دارایی بر حریف شیرازی می‌چربید. همچنان که در دقایق ۵۹، ۶۶ و ۶۸ سه بار حسین فداکار و گارنیک شهبندری صاحب بخت شدند که باز هم مطابق معمول فریادشیران دروازه‌بان جوان شیرازی دفع خطر کرد، تا سرانجام در دقیقه ۸۵ روی یک سانتر بلند و در شرایطی که محسن یوسفی هافبک میانی پیشتاخته دارایی با غلامحسین پیروانی کورس بسته بود، درون محوطه جریمه مدافع شیرازی در یک لحظه توپ را از دست داد و در حالیکه نادر فریادشیران هم به استقبال توپ شتافته بود، یک اشاره محسن یوسفی کافی بود تا کار را تمام کند و دروازه‌ی تیم شیرازی فرو بریزد. 

نکته جالب این دیدار این بود که جلال طالبی مربی دارایی به جز وقت استراحت بین دو نیمه، در کنار تیمش نبود و تعقیب بازی را از صندلی‌های جایگاه ترجیح داده بود و به قول خودش اینطور همه بازیکنان را می‌دید در حالیکه روی نیمکت ذخیره تنها منصور رشیدی را می‌توانست ببیند!

تقدیم به پیشکسوتان و ستارگان فوتبال ایران و فوتبالدوستان گرامی