جمعه دهم فروردین ماه
ورزش ایران در سالی که گذشت؛

پوریا : جاکارتا 200 کلاس بدمینتون دارد و ما . . .

بدمینتون ورزشی است که از زمان بازی های آسیایی 1974 تهران در کشور ما آغاز شده است اما این ورزش به ظاهر سبک نیازمند مهارت های ظریفی است که برای دستیابی به آن باید سال ها تلاش کرد.

بدمینتون ورزشی است که از زمان بازی های آسیایی 1974 تهران در کشور ما آغاز شده است اما این ورزش به ظاهر سبک نیازمند مهارت های ظریفی است که برای دستیابی به آن باید سال ها تلاش کرد.

دکترمحمد رضا پوریا که از حدود ده سال پیش بر صندلی ریاست این ورزش تکیه زده است 36 سال پیشینه کار در سمت های مختلف در فدراسیون بدمینتون را دارد. او می گوید: ما در قاره ای قرار داریم که یکه تاز بدمینتون جهان است.شاید اگر چین به تنهایی چند تیم در مسابقات جهانی شرکت بدهد همه عناوین را درو می کند.حالا به این جمع کره جنوبی، ژاپن ، اندونزی، مالزی، هند و . . . را اضافه کنید. آن وقت متوجه خواهید شد که چقدر کار ما دشوار خواهد بود. به طور مثال در جاکارتای اندونزی 200 کلاس مستقل با امکانات دایر است. در کنار اکثر مزارع روستاهای کشور سالن بدمینتون احداث شده است. اما ما در فدراسیون یک سالن داریم و تازه با مشکل اجاره هم مواجه هستیم. هیات بدمینتون استان تهران که 5000 ورزشکار در سطح مسابقه دارد فاقد حتی یک سالن است. بنابراین تا ساختار تاسیساتی ما درست نشود مقایسه کردن کاری اصولی و منطقی نیست. آنچه که به عنوان اعتبارات در اختیار ما قرار می گیرد صرف پرداخت حقوق کارمندان و هزینه های جاری می شود و برای اعزام ها نیز سوای کمک های وزارت ورزشی از منابع عمومی که با واسطۀ نفوذ شخصی خود من انجام می شود، بهره می بریم.

ایران در جمع طلایه های قاره کهن

پوریا اضافه کرد: سال جاری ما هم مانند همه فدراسیون ها درگیر موانع مربوط به شیوع کرونا بودیم.با این همه لیگ های داخلی را برگزار کردیم که در بخش آقایان تیم پدافند قم و دربخش بانوان، نماینده یزد قهرمان شدند. مسابقات لیگ یک نیز هفته آینده ادامه می یابد. ده کلاس مربیگری داخلی و 5 دوره آنلاین آسیا و دو نشست آنلاین جهانی را برگزار کردیم. مقاله دکتر مهدی انوری رئیس کمیته آموزش فدراسیون که در زمینه قلب و ورزش نگاشته شد جزو سه مقاله برتر دنیا معرفی شد.

یکی از مربیان ما به نام مرتضی ولی دروی سرمربی سرمربی تیم ملی جمهوری آذربایجان است یک سرداور جهانی به نام رضا روشن امید داریم و خانم ها دکتر فریبا مددی زهرا حق نژاد ومحمد حسین زادگان هم سرداوران آ سیایی هستند و خانمها منصوره جارچیان وهرمین آرمین فر سمت داوری جهانی دارد.در مجموع ما 8 داور آسیایی و 4 داور جهانی در  رشته بدمینتون داریم و به لحاظ سازمان یافتگی 300 هزار نفر در ورزش همگانی و 35 هزار نفر به عنوان بدمینتون باز ثبت شده در کشور ما فعالیت می کنند. و از لحاظ رنکینگ قاره ای موفق شده ایم از گروه برنزی آسیا به جمع طلایی های این رشته بپیوندیم؛ که البته یک گروه بالاتر از طلایی ها حضور دارند که شامل چین وچند کشور دیگر می شود.

آقایی ، شانس المپیکی

پوریا در زمینه کسب سهمیه المپیک نیز گفت: خانم ثریا آقایی با داشتن رنکینگ 100 جهان یکی از شانس های المپیکی شدن بدمینتون ایران است. وی البته هفته قبل ناچار به جراحی شد که امیدواریم با کسب سلامتی و آمادگی بتواند نماینده کشور ما در بازی های 2020 باشد. پیش از این فقط کاوه مهرابی توانسته بود در المپیک حضور پیدا کند. وی هم اکنون رئیس کمیته ورزشکاران کمیته بین المللی المپیک  است و در کشور میزبان سکونت دارد.

رئیس فدراسیون در پاسخ به پرسش ما که چه مدتیبه دوران ریاست باقی مانده است گفت: هنوز دو سال دیگر به دوره سوم ریاست من باقی است. اما می دانید که محدودیتی وجود ندارد و من هم اکنون به اتفاق آقایان علی پور داورزنی . . . قدیمی ترین روسای فدراسیون های ورزشی هستیم. من عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی و رئیس کمیته قوانین آسیا هستم.

گفت و گو: جمشید حمیدی