پنجشنبه نهم فروردین ماه

... و نشستی دیگر در فدراسیون والیبال

نشست کارگروه مشورتی فدراسیون والیبال این بار در زمینه استعدادیابی و آموزش تشکیل شد. نگاهی به افراد دعوت شده نشان داده که باید همایشی پر محتواتر از نشست مربیان و کارشناسان بوده باشد اما اینکه این نشست ها چقدر می تواند کاربردی باشد، منتظر برنامه های آتی فدراسیون والیبال می مانیم. بدون تردید یک کاسه کردن تفکرات آموزشی و گلچین کردن مدرسان برجسته می تواند شرایط تازه ای را برای کار در این زمینه مبتنی بر علوم ایجاد کند.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون، وحید مرادی مشاور عالی رئیس فدراسیون، میلاد تقوی سرپرست دبیری، مهناز شاددل مشاور امور بانوان، حسینعلی مهران‌پور، رحمت نوری، احمد لاهوتی، جواد مهرگان، علی پورعروجی، جعفر هوتهم، علی فتاحی، محمد معانی، میترا شعبانیان، فریبا سلیمانی،  فریبا صادقی، شیوا آزادفدا و نازآفرین فنودی از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست سه ساعته بودند.

کارشناسان شرکت‌کننده در این نشست مشورتی، نظرات متعددی برای اهداف، مسیر دست‌یابی به اهداف، شکل سازمانی و اعضای کمیته استعدادیابی و آموزش ارائه کردند که مهم‌ترین موارد آن به قرار زیر است:

  • آموزش می‌تواند پایه و اساس والیبال را درست کند. اگر به خوبی انجام شود، آسیب بازیکنان کم‌تر و پیشرفت آن‌ها بیش‌تر می‌شود. اما راه بهتر این است که آکادمی آموزش راه‌اندازی شود. همچنین نظارت بر آموزش، از نکات فراموش‌شده است که باید جدی گرفته شود.
  • آموزش و به‌روزرسانی مدرسین، ضروری است و باید مدرسان در حوزه‌های تخصصی فعال شوند و ارتقای مربیان بر اساس عملکرد آن‌ها باشد.
  • مهم‌ترین مشکل والیبال، آموزش پایه است و از سوی دیگر، آموزش‌ها سلیقه‌ای است و ضروری است که یکسان‌سازی شود.
  • هماهنگی با آموزش و پرورش و انتقال تجارب به مربیان این نهاد، برای آموزش پایه مهم است.
  • باید همدلی و همکاری بین مربیان افزایش یابد و نظارت بر عملکرد آکادمی‌ها نیز ضروری است.
  • مسابقات قهرمانی کشور بی‌کیفیت، آفت والیبال است و باید برای برگزاری این مسابقات چاره اندیشی شود.
  • ادغام کمیته‌های آموزش، استعدادیابی و مربیان، ترکیب بسیار سختی و با مشکلاتی همراه خواهد بود.
  • فدراسیون جهانی 11 هدف برای آینده والیبال ترسیم کرده است که ورزش اول جهان شود و مهم‌ترین نکته آن توسعه است. بنابر این بهتر است دپارتمان فنی تشکیل شود که شامل کمیته توسعه و پرورش استعدادها، کمیته آموزش و کمیته مربیان باشد. نشست کمیته مربیان به شکل مجمع و با حضور نمایندگان استان‌ها برگزار شود.
  • تولید دانش در والیبال ایران انجام نمی‌شود و با توجه به جایگاه والیبال ایران در جهان، باید در توافقی با فدراسیون جهانی، تولیدکننده دانش در این رشته ورزشی باشیم.
  • مناسب است که دوره عالی مربیگری برای بعد از درجه یک ایجاد کنیم تا مربیان فعال کشور در آن شرکت کنند. همچنین برای تعداد شرکت‌کننده در دوره های مربیگری، استانداردسازی تا از عملکرد سلیقه‌ای جلوگیری شود.
  • برای استعدادیابی، دو مشکل عمده نبود مربیان زبده در زمینه استعدادیابی و مشکلات مالی است. همچنین نباید از رئیس و اعضای کمیته آموزش، برای تدریس در دوره‌ها استفاده شود. ضروری است که برای استعدادیابی در کشور، پایگاه‌هایی در مناطق والیبال‌خیز ایجاد شود تا استان‌ها زیر نظر این پایگاه‌ها فعالیت کنند.
  • ایجاد تعامل و همکاری بین کادر فنی تیم والیبال نوجوانان و کمیته استعدادیابی ضروری است. همچنین برگزاری اردوهای آموزشی برای افزایش سطح علمی استعدادهای شناسایی شده از بین دانش آموزان، مهم است.
  • دپارتمان آموزش تشکیل شود و کمیته‌های آموزش، استعدادیابی و مربیان در آن فعال باشند یا کمیته‌ای به‌ نام منابع انسانی تشکیل شود که تمامی این موارد در آن لحاظ شود. برای این کمیته، دستورالعمل تهیه شود که نظارت رکن مهمی در آن باشد.
  • والیبال ایران به جایگاهی رسیده است که نیاز به تحقیقات بیش‌تر برای الگو سازی دارد. بنابراین برای ایجاد چنین سیستمی، نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک داریم. در ضمن اگر کمیته استعدادیابی و آموزش تشکیل شد، باید توجه ویژه‌ای به دو پست پاسور و قطرپاسور داشته باشیم.