جمعه دهم فروردین ماه

آخرین جلسه هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال سال 99 برگزار شد

آخرین جلسه اعضا هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال سال 1399 به منظور ارائه دستاوردهای فدراسیون در سال جاری و بررسی برنامه‌های سال آینده برگزار شد.

آخرین جلسه اعضا هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال سال 1399 به منظور ارائه دستاوردهای فدراسیون در سال جاری و بررسی برنامه‌های سال آینده برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرزورزشی و نقل از روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، این جلسه با حضور رامین طباطبایی رئیس فدارسیون، فریده شجاعی نایب رئیس بانوان، شبنم کلاهی دبیر کل، لعبت خلیلی خزانه‌دار، رامین اقبال بازرس، ایرج لارودی کارشناس خبره بسکتبال، علی شکوری عضو هیات رئیسه و مازیار ناظمی عضو هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال برگزار شد.
این مجمع  با خیر مقدم رئیس فدراسیون و تبریک پیشاپیش سال 1400 آغاز شد و پس از آن طباطبایی گزارشی از دستاوردهای فدراسیون بسکتبال در سال 1399 خدمت اعضا هیات رئیسه ارائه داد.
دستاوردهای فدراسیون بسکتبال در سال 1399 به شرح زیر است:
*حضور تیم‌های قدرتمند در بخش لیگ برتر بانوان و جذب بازیکنان خارجی
*وجود تبلیغات در سالن مسابقات زنان و مردان از طرف اسپانسرها
*پخش زنده رقابت‌های بانوان از صفحه رسمی اینستاگرام فدراسیون و آپارات
*تجلیل سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک از حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر بانوان
*تشکیل کارگروه‌هایی جهت ارزیابی عملکرد داوران در پایان هر فصل مسابقات، ارتقا سطح کیفی قضاوت در بازی‌ها و بهتر برگزار شدن رقابت‌ها
*تعامل برای حضور داوران بین‌المللی و برنامه‌ریزی کلان در این خصوص
*ترجمه کتاب مربیگری و رونمایی از آن در کلاس مربیگری درجه یک فدراسیون بسکتبال
*اعلام آمادگی جهت میزبانی برای برگزاری مسابقات جوانان پس از لغو شدن مسابقات قهرمانی جوانان آسیا از سوی فیبا
*تعیین مربیان تیم‌های ملی پایه و امید در بخش آقایان و سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره و ۵ نفره بانوان، برگزاری اردوهای کوتاه‌مدت دو روزه جهت استعدادیابی بازیکنان با برنامه‌ریزی و به کارگیری مربیانی که در جلسه کمیته فنی انتخاب شدند، به طور متوسط در هر رده سنی حدودا ۵۰۰ بازیکن رصد می‌شوند و به طور کلی در سراسر کشور جامعه آماری سه هزار نفری را جهت استعدادیابی تحت پوشش قرار می‌دهد
*برنامه‌ریزی و برگزاری اردوهای مرتب برای اعزام تیم ملی امید جهت ایجاد انگیزه برای بازیکنان دیگر پس از پایان مسابقات لیگ برتر
*افزایش میزان فعالیت درون‌سازمانی در جهت ارتقا  کمیته‌های مختلف داخلی فدراسیون نسبت به سال‌های گذشته
*انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد با دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و شهرداری‌ها جهت تقویت رشته بسکتبال در دو بخش همگانی و قهرمانی
*تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی در بخش‌های آموزش مربیان، مسابقات همگانی و بسکتبال سه نفره و لازم الاجرا شدن در کلیه استان‌ها
*تشکیل کارگروه‌های اجرایی و تخصصی برای توسعه بسکتبال در سطح کل کشور به دستور ریاست فدراسیون و اجرای دبیر کل فدراسیون
*ارتباط با سازمان ورزش بسیج در بخش فرهنگی، کمک‌های مومنانه به افراد بی‌بضاعت با کمک باشگاه شیمیدر قم، کمیته پیشکسوتان و خیرین بسکتبال
دبیر کل فدراسیون بسکتبال در این رابطه اظهار داشت: طبق گفته دکتر طباطبایی نقطه نظر فدراسیون بسکتبال همیشه استفاده از نظرات پیشکسوتان و اعضا محترم هیات رئیسه برای سال آینده است، مخصوصا سال 1400 که فدراسیون بسکتبال دو رویداد بسیار مهم با عنوان کاپ آسیایی 2021 و بازی‌های المپیک توکیو پیش رو دارد. باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی زیادی گریبانگیر تمام اقشار جامعه، از جمله جامعه ورزش و به خصوص رشته بسکتبال شد، بنابراین سال سختی را شروع کردیم و بخشی از گروه‌های فعال در این رشته، غیر فعال شدند. طبق دستورالعمل‌های فیبا یک شیوه‌نامه بهداشتی تهیه شد و به تصویب فدراسیون پزشکی ورزشی کشورمان رسید، سپس شروع به برنامه‌ریزی برای مسابقات کردیم. فعالیت فدراسیون با مسابقات مهارت‌های فردی آغاز شد و پس از رقابت‌های جهانی به استان‌های کل کشور کشیده شد و از آبان ماه به صورت رسمی در هر دو بخش بانوان و آقایان مسابقات لیگ برتر از سر گرفته شد.
وی افزود: علیرغم اهمیت بحث کیفی در لیگ برتر و باتوجه به افزایش علاقمندی به این رشته، با مشورتی که از اعضای کمیته فنی گرفته شد، تا از تیم‌هایی که می‌خواهند در لیگ برتر شرکت کنند و حضور فعال داشته باشند، حمایت کنیم. بنابراین تعداد تیم‌های لیگ برتری در بخش آقایان را به ۱۶ تیم رساندیم. تعداد انگشت شماری از این تیم‌ها سطح کیفی پایینی داشتند اما با جذب بازیکنان خارجی برای حضور قدرتمند در لیگ برتر تلاش کردند و این خیلی اثربخش بود.
کلاهی ادامه داد: ۳۹ تیم در لیگ دسته یک مردان حضور داشتند که نشان‌دهنده‌ی برنامه‌ریزی خوب اکثر استان‌ها علیرغم مشکلات اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا بود. همچنین در لیگ دسته دو حدود 20 تیم در هر دو بخش بانوان و آقایان اعلام آمادگی کردند. استان‌های کم برخوردار نیز خواستار حضور در لیگ دسته دو بسکتبال شدند و فدراسیون سعی کرد با ارائه تخفیف‌های خوب به این تیم‌ها از حضورشان حمایت کند. علاقه‌مندی بازیکنان خارجی برای حضور در تیم‌های ایرانی، نشان‌دهنده‌ی رشد بسکتبال ایران در بخش بانوان است. همچنین فعالیت کلیه استان‌های کشور در لیگ‌های دسته دو، دسته یک و برتر خبر از رونق بیش از پیش بسکتبال کشور می‌دهد.
دبیر فدراسیون بسکتبال عنوان کرد: دکتر طباطبایی در ارائه گزارش عملکرد فدراسیون به اعضای محترم هیات رئیسه نیاز مبرم را در بخش مربیگری اعلام کرد که نیاز به برنامه‌ریزی متداوم‌تری داریم تا سطح کیفی مربیان کشور ارتقا پیدا کند. حتماً لازم است که یکسری برنامه‌های مدون و منسجمی در این رابطه داشته باشیم. تیم ملی بزرگسال پس از پایان لیگ برتر با برنامه‌ریزی سازمان تیم‌های ملی، که جا دارد از زحمات مدیر این سازمان تشکر کنیم، کار خود را به صورت جدی‌تر شروع می‌کند. در بخش بانوان نیز برای حضور قدرتمند تیم بسکتبال سه به سه زنان کشورمان در رقابت‌های مجارستان و اتریش جهت کسب سهمیه المپیک، اردوهای خوبی خواهیم داشت. همچنین اختتامیه مفصلی در بخش لیگ برتر بانوان با حمایت اسپانسر محترم فدراسیون برگزار می‌شود. ما و فدراسیون فوتبال جزو تنها فدراسیون‌هایی بودیم که طی سال 99 اعزام بین المللی داشتیم، باتوجه به فعالیت موثر فدراسیون در شرایط ویژه امسال این انتظار وجود دارد که وزارت محترم ورزش و کمیته ملی المپیک اعتبارات بیشتری برای فعالیت ما تخصیص دهند.
در پایان اعضای محترم و کارشناسان نقطه نظرات خود را مطرح کردند تا به عنوان برنامه‌ریزی جهت ارتقاء سطح دستاوردهای فدراسیون بسکتبال در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار بگیرد. طباطبایی با تقدیر، تشکر و اهدا هدایایی از همکاران و اعضای محترم هیات رئیسه قدردانی کرد.