پنجشنبه نهم فروردین ماه
ورزش ایران در سالی که گذشت؛

شطرنج از تعلیق گریخت؟!

شطرنج علی رغم اینکه یک ورزش فکری است، اما خودش در بحر تفکر مسائل حاشیه ای غرق شده و به قول کاظم مرتضوی استاد و کارشناس شطرنج شیر تو شیرند.

شطرنج علی رغم اینکه یک ورزش فکری است، اما خودش در بحر تفکر مسائل حاشیه ای غرق شده و به قول  کاظم مرتضوی استاد و کارشناس شطرنج شیر تو شیرند.

وی می گوید: " متأسفانه در بررسی نقاط ضعف و قوت این ورزش باید گفت، قوتهایش را گرفته اند، ما در مسابقات تیمی آسیا قهرمان بودیم اما در مسابقات سال جاری رتبه ای کسب نکرده ایم و شاید یکی از دلایل این باشد که در مسابقات آنلاین  امکان تقلب زیاد است کما اینکه در مسابقات اخیر که در کشور ما برگزار شد سیستم آنلاین رقابتها آنقدر ایراد  داشت که اعتراضات زیادی را در پی داشت. مرتضوی اضافه کرد : شانس آوردیم که سایه تعلیق از سر شطرنج ما برداشته شد. رئیس و دبیر فدراسیون جهانی و چند کشور مسلمان خیلی در این راه به ما کمک کرده اند. تجدید انتخابات ریاست فدراسیون  بدترین اتفاقی بود که رخ داد، بهانه این بود که شش ماه از مهلت مقرر گذشته بود در صورتی که انتخابات هیأت گیلان را بعد از شش ماه برگزار کرده اند تا حکایت یک بام و دو هوا پیش بیاید. حالا اگر وضع بدین منوال شد شطرنج به یک مدیر آشنا به این  رشته نیاز دارد و اینکه مثلاً آقای داوری فلان سال تماشاگر یک دوره مسابقات  بین المللی بود نمی تواند ملاک درستی برای احراز کرسی ریاست باشد. ایشان در چهار فدراسیون رای نیاورده اند چرا اصلاً به خودشان اجازه نامزد شدن را می دهند، در ورزشی بودن آقای داوری تردید ندارم اما چرا شطرنج؟

من 60 سال در شطرنج ایران حضور دارم، 30 سال است که نشریه تخصصی شطرنج را منتشر می کنم و به صراحت می گویم که شطرنج را باید نجات داد و این کار هر فردی نیست.

در بعد مسابقات ورزشی اگر فیروز جاه را ایرانی بدانیم که هست، پرهام مقصودلو همچنان درخشیده اند و سارا خادم الشریعه که به تازگی کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی شد مقام دوم جهان شاهکار کرد، مبیناعلی نسب نیز با حضور در  جمع هشت  شطرنج باز جهان شگفتی ساز شده بود، این اتفاقات نشان از وفور استعداد  در بین جوانان ایران دارد اما پشتیبانی لازمه از آنها نمی شود، کافی است پای درددل خانواده های آنها بنشیند تا به عمق حقیقت پی ببرند. مرتضوی درباره پناهنده شدن شهره بیات هم گفت: این خانم از مدت ها پیش دنبال رفتن به آمریکا بود، خیلی ها می دانستند اما هیچکس آن را جدی نگرفته بود.

نویسنده: ج - دوستدار