پنجشنبه نهم فروردین ماه
ورزش ایران در سالی که گذشت؛

دوپینگ با داروی ریزش مو !

ووشو وارد مفاد مسابقاتی المپیک جوانان جهان در داکار سنگال شد و حتم دارم که این ورزش زیبا در المپیک 2028 نیز جز مواد مسابقاتی خواهد شد.

ووشو وارد مفاد مسابقاتی المپیک جوانان جهان در داکار سنگال شد و حتم دارم که این ورزش زیبا در المپیک 2028 وارد المپیک خواهد شد.

حسین اوجاقی  دارنده شش  مدال طلای جهان و کارشناس ووشو در بررسی عملکرد و دورنمای این ورزش مهیج به البرز ورزشی می گوید: ووشو در المپیک 2008 پکن با اقدامات چینی ها وارد مواد بازی ها شده بود اما در المپیک 2021 ژاپنی ها از نفوذ خود استفاده کرده اند و کاراته  را به جای ووشو به صحنه رقابتها کشانده اند. اما اعتقاد دارم که المپیک بعدی نوبت ووشو است. اوجاقی که با ما درباره  عملکرد این ورزش  در سال جاری گفت و گو کرده است گفت: کرونا همه مسابقات این رشته را بهم زد. مسابقات قهرمانی آسیا در هند و جام جهانی در استرالیا و پیکارهای رده جوانان جهان در مراکش را از دست داده ایم. اما باید حرکت می کردیم و از تهدید، فرصت ساخته ایم تا جایی که 300 دوره با شرکت چهار هزار ووشوکار  و مربی یا داور در جهت دانش افزایی اقدام کرده ایملیگ جودو را با کسب مجوز انجام داده ایم و وبینارهایی را برای آمادگی ووشوکارها  ومربیان تیم ملی و همچنین آشنایی با دوپینگ برگزار کرده ایم.

کرسی های تاثیرگذار بین المللی

 می دانید که  یکی از اتفاقات مهم در ووشو تغییر مدیریت  .بود. دکتر علی نژاد به عنوان معاونت فنی  به وزارت ورزش رفت و دکتر صدیق که فردی تحصیلکرده  و آگاه به ورزش و دیپلماسی ورزش هستند جایگزین ایشان شدند. خب! ایشان کارمند کمیته بین المللی المپیک بود و به خوبی از ورزش بین المللی آگاهی دارد.

 جالب است بدانید که دکتر علی نژاد عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی  است. دکتر لشگری رئیس کمیته پزشکی فدراسیون بین المللی و بنده عضو کمیته ورزشکاران جهان هستیم که خوشبختانه  پست هایی تاثیر ندارند و ایرانیان نقش مهمی در تصمیم گیری ها ایفا می کنند. ضمن اینکه خانم زهرا نادری عضو کمیته جهانی، محمد پورغلامی عضو کمیته فنی جهانی و مهرداد شیرازی نائب رئیس کمیته آسیایی هستند.

اوجاقی درباره دوپینگ یکی دو چهره سرشناس ووشو که حواشی زیادی را در پی داشت گفت: همیشه هر ورزشی که جایگاه و ارزش افزوده بیشتری دارد بیشتر در معرض مخاطرات قرار دارد، اما همه می دانند که آقایان حمید رضا قلی پور و معین تقوی هر دو از لحاظ فنی و شخصیتی جزو اشخاص برجسته ووشو هستند و عنوان قهرمانی جهان را هم دارند ولی گاهی نوع تغذیه یا استفاده از مکمل ها ناخواسته شرایطی را به وجود می آورد. همین سال اخیر بود که یکی از ووشوکاران ما به دلیل استفاده از داروی ریزش مو دوپینگی شد. در مورد آقایان قلی پور و تقوی هم چنین موارد مشابهی صدق دارد. علی ایحال فدراسیون ووشو بعد از طریق فدراسیون پزشکی لایحه ای برای دفاع از ووشوکاران و تخفیف در محرومیت آنان را در دست اجرا دارد که به حتم اثرگذار خواهد بود.

ختم کلام اینکه ووشو در ایران با جدیت به راه خود ادامه می دهد و آینده را هم چنان روشن می بینیم.

نویسنده: ج - دوستدار