پنجشنبه نهم فروردین ماه
قهرمانانی که دیگر نیستند؛

در انتظار نبرد پایانی لیگ 34

از سال 1354 که لیگ باشگاهی با نام جام پاسارگاد در والیبال ایران راه اندازی شد تاکنون تیم های دخانیات، استقلال(2) بنیاد شهید (2) بانک ملی، آبگینه ، فجر سپاه(2) پیکان(12) صام(4) بانک سرمایه (3) کاله آمل(2) متین و شهرداری ورامین(2) تیم هایی بودند که به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده بودند.

از سال 1354 که لیگ باشگاهی با نام جام پاسارگاد در والیبال ایران راه اندازی شد تاکنون تیم های دخانیات، استقلال(2) بنیاد شهید (2) بانک ملی،  آبگینه ، فجر سپاه(2) پیکان(12) صام(4) بانک سرمایه (3) کاله آمل(2)  متین و شهرداری ورامین(2) تیم هایی بودند که به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده بودند.

در این بین آبگینه قزوین و کاله آمل و ورامین تیم شهرستانی بودند که موفق شده بودند در صدر بایستند اما نکته عجیب اینکه همه این گروه هایی که بر جام قهرمانی چنگ انداخته بودند منحل شدند و نامی از آنها در صحنه روزگار ورزشی نیست به جز پیکان که امسال با موتور تعمیر شده هم نتوانست به پایان خط برسد، سایپا هم از تیم هایی است که با وجود هزینه های به نسبت قابل توجه طعم قهرمانی را نچشیده است، یا یادی از بازیکنان نامدار آن روزگار که دخانیات را برای نخستین بار بام والیبال باشگاهی ما نشانده بودند، نادر پاکرو، امیر حیدری، عزیز پرتوی، محمود  چایچی ، منوچهر آخشین، حمید  شلتوک چی ، قاسم توکلی، زنده یاد ودود  گوگانی، صادق امیری با مربیگری حسن کبیری به پیشواز سی و چهارمین نبرد پایانی لیگ سراسری می رویم که  امروز ساعت 17  بین دو تیم شهرستانی شهرداری ارومیه فولاد سیرجان با مربیان تهرانی برگزار می شود. فرهاد شاهمیری و امید فولادی وند قضاوت این بازی را برعهده دارند. مقایسه فنی دو تیم تفاوت های بارزی را به تصویر می کشد اما تردید نداریم که در اینگونه مسابقات سوای آمادگی جسمانی و فیزیکی بازیکنان، تجارب مردان کارآزموده و شرایط روحی و روانی دو تیم نیز حائز اهمیت است. والیبال ورزشی است که تمام حالات آن متغیر بوده و به واسطه همین ویژگی کمتر قابل پیش بینی است. انطباق تکنیک و تاکتیک در این ورزش زیبا به همراه مهارت های فردی و فکری از فاکتورهای تعیین کننده یک مسابقه والیبال محسوب می شوند و باید دید امروز در گام اول این فاز از مسابقات کدامیک از تیم ها از چنین موهبت هایی برخورداری تام دارند.

نویسنده: جمشید حمیدی