جمعه دهم فروردین ماه
ورزش ایران در سالی که گذشت؛

بوکس و خلا هایی که وجود دارد

در سالی که رو به پایان است در رشته بوکس اتفاق خاصی نیفتاد که بخواهیم براساس آن ارزیابی دقیقی از عملکرد فدراسیون بوکس داشته باشیم. درواقع کرونا همه فرصت ها را از فدراسیون های ورزشی از جمله بوکس گرفته بود.

در سالی که رو به پایان است در رشته بوکس اتفاق خاصی نیفتاد که بخواهیم براساس آن ارزیابی دقیقی از عملکرد فدراسیون بوکس داشته باشیم. درواقع کرونا همه فرصت ها را از فدراسیون های ورزشی از جمله بوکس گرفته بود.

 

علی مظاهری کاپیتان سابق ملی بوکس وکارشناس این ورزش در گفتگو با البرز ورزشی ضمن بیان مطلب فوق گفت: وقتی مسابقات برون مرزی نباشد آنالیز کارنامه قهرمانان نیز امکان پذیر نمی باشد. با این همه راه اندازی لیگ بوکس در ماه گذشته مهمترین رویداد داخلی بود که به هر حال حرکتی پسندیده می نماید. به جز پولیمر خلیج فارس لرستان که یک بازیکن اروپای شرقی را در ترکیب خود داشت و قهرمان شد بقیه تیم ها  همه وابسته به هیئت های شهر و استان خود بودند که به دلیل نبود پشتوانه مالی چیزی عاید بوکسورها نشد. اعتقاد دارم که فدراسیون بوکس باید از سال آینده راه اندازی لیگ باشگاهی را به معنای گسترده تر آن انجام دهد تا ورزشکاران ما درگیر دغدغه های گذران روزمره زندگی خود نباشند.

بوکسورهای المپیکی

مظاهری با اشاره به کسب دو سهمیه المپیک توسط شاهین موسوی و دانیال شه بخش گفت: این دو ورزشکار بااستعداد کشور ما نیز برای آنکه امادگی مطلوب در مسابقات 2021 توکیو حضور پیدا کنند نیازمند شرکت در تورنمنت های بین المللی و یا حداقل اردوهای مشترک هستد. متاسفانه به دلیل به هم خوردن و منتفی شدن مسابقات انتخابی المپیک در فرانسه بخت دیگری برای کسب سهمیه برای ما باقی نمانده است. روی کاغذ می شود حرف زد و ادعا کرد ولی با توجه به جایگاهی که بوکسورهای ما در رنکینگ بین المللی دارند نمی توان به بدست آوردن سهمیه ای دیگر امیدوار بود.

مظاهری با گریزی به سابقه حضور بوکسورهای ایران در المپیک های گذشته افزود: ما درآن دوران مشت زن های بااستعدادی داشتیم که می توانستند به نتایج خوبی دست پیدا کنند. اما وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به دلیل نگاهی که به بوکس دارند نظارت چندانی به این رشته ورزشی ندارند. در صورتی که به عنوان یک مربی و بوکسور تیم ملی اعتقاد دارم که اگر حمایت همه جانبه باشد در این ورزش سنگین هم صاحب مدال خواهیم شد.

مظاهری خلا حضور استخوان خورد کرده های بوکس را در فدراسیون مربوطه یک نقطه ضعف دانست و گفت: در اثر کم توجهی به این قضیه امروز جوان های ما نمی دانند که ماسیس هامبورسیان ، ناصر آقایی، پطرس نازاربیگیان  چه افتخاراتی برای ورزش کشور ما خلق کرده بودند. واقعا نصب چند تصویر و یا نمایش مدال های آنها در سالن های ورزشی چقدر سخت است که از انجام آن خودداری می کنیم.

گفت و گو: عباس اسماعیلی